Autismul sau tulburarile de spectru autist (TSA)

Autismul este tulburarea centrală din cadrul unui întreg spectru de tulburări neuro-psihice și de dezvoltare, cunoscut sub numele de spectrul tulburărilor autismului/autiste sau de tulburări pervazive de dezvoltare. Termenul ”spectru” reflectă gama dificultăților și particularităților tulburărilor de tip autist: dificultăți de dezvoltare a abilitătilor sociale, a limbajului receptiv și expresiv, comportamente repetitive, stereotipii care se manifestă diferit de la un copil la altul.

Știm acum că autismul nu are doar o singură formă de manifestare, ci mai multe, cauzate de combinații diferite între factorii genetici și cei externi, de mediu. Cauzele specifice ramân încă  necunoscute.

Simptomele autismului pot fi identificate timpuriu, uneori chiar de la vârsta de 6 luni, majoritatea semnelor devenind insă evidente după vârsta de 1 an.

Specialiștii noștri sunt implicați activ în acțiuni de informare și conștientizare a importanței diagnosticării precoce astfel încât copiii să fie integrați cât mai devreme în procesul de terapie. Șansele recuperării cresc semnificativ atunci când terapia începe de la cea mai fragedă vârsta.

Posibile semne ale autismului la copiii mici, cu vârstă cuprinsă între 6 – 24 de luni:

  • 6 luni – lipsa zâmbetului social sau a expresiilor de bucurie, direcționate către adulți.
  • 6 luni – contact vizual limitat sau absent.
  • 9 luni – absența manifestărilor vocale, a zâmbetelor sau altor comportamente non-verbale, direcționate către părinte.
  • 12 luni – prezenta ecolaliei, respectiv repetarea insistenta a silabelor „la-la” ca sterotipie verbală.
  • 12 luni – copilul nu răspunde la nume când este strigat, nu se uită in direcția respectivă.
  • 16 luni – absența cuvintelor.
  • 24 luni – nu folosește cuvinte cu semnificație, absența propozițiilor sau asocierilor din două cuvinte, cu sens (ex. mama – bobo).

Posibile semne ale autismului la orice vârstă:

  • Copilul evită contactul vizual și interacțiunea socială (pare că nu aude, că nu este atent, că nu vrea să răspundă sau că nu înțelege cerințele părinților și preferă să fie singur).
  • Are preocupări repetitive, limitate: este mai degrabă interesat de sertare, roțile mașinuțelor sau de a alinia obiecte, decât să se joace cu jucăriile în mod funcțional și diversificat.
  • Pot exista reacții intense la anumite sunete, texturi, gusturi, mirosuri, lumini
  • Pot apărea manifestări motorii repetitive, precum fluturatul mâinilor, mersul pe vârfuri.
  • Copilul nu vorbește sau are o întârziere mare în dezvoltarea limbajului și comunicării: nu arată cu degetul spre obiecte; atunci când vrea ceva îl conduce pe părinte de mână, fară a comunica verbal; rostește doar câteva cuvinte și nu întotdeauna cu sens; are dificultăți în a imita verbal ceea ce aude în jur sau la solicitarea adultului.
  • Atunci când există abilități ale limbajului verbal, poate apărea ecolalia: copilul repetă cuvinte sau propoziții din desene animate, reclame, etc.
  • Există momente numeroase marcate de tantrum și protest. Copilul plânge atunci când i se cere să realizeze o sarcină simplă sau se supără la modificările care apar în rutina unei zile sau în mediul in care se dezvoltă.
  • Există dificultăți în întelegerea emoțiilor celor din jur

Copilul dumneavoastă prezintă unele semne din cele enumerate? Puteți aplica pentru testul de screening sau puteți solicita o evaluare psiho-comportamentală unui specialist, AICI.