Dacă ești părinte, iar dezvoltarea copilului tău îți ridică suspiciuni, dacă copilul tău nu a dezvoltat abilități conform vârstei sau există dificultăți de relaționare cu el, te poți consulta cu unul dintre specialiștii noștri pentru a alege tipul potrivit de evaluare.
Există două tipuri de evaluare:
– Evaluarea clinică inițială – evaluare standardizată ce oferă un profil psihologic al copilului. Sunt evaluate dimensiuni precum: nivelul cognitiv, semne și simptome ale tulburărilor de dezvoltare sau psihice, dezvoltarea psiho-comportamentală raportată la media populației de aceeași vârstă. De exemplu, testarea ADOS poate fi utilizată pentru orice vârstă, indiferent de nivelul de dezvoltare al limbajului sau altor abilități și ne indică dacă un copil se încadrează sau nu în tulburările de spectru autist.
Timpul evaluării depinde de tipul acesteia și de numărul de teste cuprinse în bateria de testare. O evaluare ADOS poate dura o oră, în timp ce o evaluare NEPSY poate fi realizată în 3 sau 4 ore.
– Evaluarea periodică a abilităților – pentru copiii care se află deja într-un program de terapie, această evaluare urmărește întregul profil de dezvoltare al copilului și ne indică abilitățile care au fost dezvoltate până în momentul prezent. Evaluările periodice urmăresc abilitățile care corespund vârstei cronologice și ne oferă repere în dezvoltarea planurilor de intervenție ale copiilor. Este necesară o testare detaliată, de cele mai multe ori, pe parcursul mai multor ședințe.
Ce obținem în urma evaluării psihologice
- stabilirea unui psihodiagnostic;
- confirmarea sau infirmare unor suspiciuni;
- identificarea nivelului de dezvoltare al copilului – a ariilor deficitare și abilităților prezente, cu scopul construirii unui plan terapeutic personalizat;
- identificarea coeficientului de inteligență;
- identificarea tulburărilor de comportament;
- conturarea unui profil de personalitate.
Ce trebuie să știți despre prima evaluare
Fiecare cameră de evaluare este un spațiu prietenos pentru copii, plin de jucării și materiale educaționale interesante. Terapeuții noștri au mulți ani de experiență în lucrul cu copiii, iar evaluarea se bazează pe jocuri, pe interacțiune directă cu copilul și obsevație.
Părintele se află în camera de evaluare pe parcursul acesteia, astfel încât cei mici să se simtă în siguranță. Dacă vârsta copilului permite, iar el nu are nevoie de prezența părintelui, evaluarea se va realiza fără participarea părintelui pe durata aplicării testelor. Toate discuțiile suplimentare vor avea loc înainte sau după evaluare.
Vor fi testate cele mai importante abilități ale copilului (limbaj și comunicare, interacțiune socială, contact vizual, abilități de joc), iar părintele va discuta cu specialistul despre îngrijorările specifice, rutina copilului, modul de interacțiune cu acesta și abilitățile prezente acasă.
În funcție de caz și de particularitățile observate, veți obține recomandări pentru o evaluare detaliată atunci când este nevoie, consult pedo-psihiatric și modalitățile cele mai eficiente de stimulare pentru copil sau pentru a începe un program de recuperare.
Noi îi invităm la joacă pe copii, așadar le puteți spune de acasă că merg să se joace într-un loc în care se află multe jucării.
Faceți o listă cu cele mai importante întrebări pe care ați vrea să le adresați psihologului, astfel încât să puteți pleca de la noi cu toate informațiile de care aveți nevoie.
În cazuri excepționale, când adaptarea copilului într-un mediu nou se realizează foarte greu, dacă nu se simte bine și nu poate demonstra abilitățile în ședința de testare, este indicat ca aceasta să fie reprogramată.
Există situații care descriu evenimente și comportamente ale copiilor care se petrec doar în anumite medii (ex. copilul are anumite comportamente doar la grădiniță/la școală) care impun observare directă, deci programarea unei sesiuni de observare în mediul natural, acolo unde apar dificultățile. După o evaluare standardizată, dacă rezultatul nu indică particularități specifice de dezvoltare, poate fi necesară o sesiune de observare directă.
Program gratuit de evaluare
Lunar, în funcție de fondurile disponibile și proiectele în derulare, evaluările copiilor pentru testarea abilităților (Edu ABA) pot fi realizate gratuit.
Puteți obține detalii la telefon 0756 678 219 / contact@autismvoice.ro