Ți s-a întâmplat să-l rogi pe copil să se îmbrace, iar cel mic să înceape să împingă, să se smucească, să arunce hainele?

Să-i spui că mai are 5 minute de desene și că trebuie să plecați, iar el să înceapă să țipe și să se trântească?

Să ceară ce-și dorește țipând sau să obțină acel lucru cu forța?

SUNT NORMALE aceste comportamente? DA! Toate acestea sunt comportamente perfect normale. Dar ele se pot intensifica și pot duce la dificultăți comportamentale severe.

CÂND SE ÎNTÂMPLA ASTA? Când copiii cresc și au învățat până atunci să aibă succes doar apelând la comportamente de forță. Gândește-te cu ce forță te lovește un copil de 2 ani. Dar unul de 12 ani?

Când intevenția asupra acestor comportamente a fost neadecvată sau inconstantă. Când s-a răspuns tot cu forță unui comportament neadecvat, când copilul nu a învățat cum să facă altfel. Când o dată i s-a interzis, iar de 2 ori părintele a cedat.

Este un program dezvoltat de către Dr. Kelsey Ruppel și Dr. Gregory Hanley, după mulți ani de cercetare a comportamentului, a tulburărilor de spectru autist și dezvoltării copilului mic, având o abordare naturală, ce propune stabilirea unui echilibru între nevoile copilului și comportamentul lui în fața a ceea ce este necesar de făcut. Echilibru între FAC pentru că ÎMI PLACE și FAC pentru că TREBUIE.

Misiunea BALANCE este să prevină apariția comportamentelor cu adevărat problematice la copii.

Programul este centrat pe dezvoltarea abilităților esențiale de comunicare, pe prevenția dificultăților comportamentale și pe ralația dintre copil și familia sa.

Este un program de modelare a comportamentelor problematice, cum sunt refuzul, comportamentele destructive sau agresive minore, țipatul constant sau crizele furioase. Modelarea lor înseamnă dezvoltarea unor abilități esențiale de comunicare, toleranță, cooperare, deci împuternicirea copilului de a refuza altfel, de a amâna satisfacerea imediată a nevoilor neesențiale (ex, accesul imediat la televisor), de a coopera în sarcini obișnuite.

Intervenția este implementată de către părinte, sub coordonarea unui analist comportamental acreditat (BCBA/BCABA).

Obiective inițiale:

  • consolidarea încrederii între copil și adult
  • îi permite copilului să aibă mai mult control asupra situațiilor din jur prin intermediul comunicării
  • îl ajută pe copil să înțeleagă că un comportament problematic nu este necesar și că poate obține la fel de ușor ceea ce-și dorește printr-un comportament dezirabil.

Obiective finale:

  • Creează echilibru între activitățile conduse de copil și cele conduse de către adult
  • Permite împărțirea controlului între părinte și copil pe parcursul rutinelor zilnice
  • Îi învață pe părinte și pe copil să fie prezenți și disponibili unul pentru celălalt
  • Îl pregătește pe copil pentru situațiile naturale care produc dezamăgire, interdicții, sau aduc noutate și modificări spontane de rutină, crescând toleranța de acceptare a refuzului sau a momentelor frustrante
  • Dezvoltă copilului un set de abilități importante: comunicare, toleranță, cooperare

Programul a fost conceput pentru copii mici, aproximativ 3-6 ani, diagnosticați cu autism. Dar nu numai. În program pot fi incluși copii fără diagnostic TSA sau cu alte tulburări comportamentale. Copii ai căror părinți spun că se confruntă cu multe comportamente disruptive, tantrum sau un nivel mare de necooperare, în special în situațiile în care nu se întâmplă lucrurile cum vor ei.

Uneori, vorbim despre situațiile în care, deși copilul a învățat multe abilități, acesta nu vrea să se implice în activități simple, răspunde selectiv cerințelor părinților sau aproape deloc, are crize comportamentale atunci când îi este refuzată o cerință, nu mai acceptă sarcinile de joc, de lucru.

Acest program nu este conceput pentru copiii care prezintă comportamente problematice periculoase (agresivitate severă, auto-agresivitate severă).

Pas 1: Promovarea jocului: copilul conduce jocul și este angajat doar în activitățile lui preferate

Pas 2: Primul moment de cooperare: copilul învață să răspundă părintelui când își aude numele, ca scurtă întrerupere de la activitatea plăcută în care este angajat.

Pas 3: Îl învătăm pe copil să folosească cuvinte pentru a obține ceea ce își dorește (faza 1)

Pas 4: Îl învătăm pe copil să folosească cuvinte pentru a obține ceea ce își dorește – extindere (faza 2)

Pas 5: Îl învățăm pe copil să accepte dezamăgirea (refuzul, așteptarea) pentru câteva momente scurte

Pas 6: Îl învățăm pe copil să coopereze (puțin, pentru un timp scurt)

Pas 7: Îl învățăm pe copil să coopereze mai mult

Pas 8: Îl învățăm pe copil să coopereze în sarcini diferite

Pas 9: Îl învățăm pe copil să coopereze în absența cutiilor cu materiale/activități preferate

Pas 10: Îl învățăm pe copil să coopereze în timpul rutinelor naturale

DA, dacă copilul tău are vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani

DA, dacă are un diagnostic de tip TSA sau dificultăți comportamentale și simți că ai nevoie de ajutor pentru a-ți echilibra relația cu copilul sau pentru a echilibra comportamentele sale.

DA, dacă te poți implica pe durata programului și poți respecta recomandările oferite. BALANCE este un program care se poate desfășura doar cu implicarea părintelui, fiind implementat de către acesta, cu ajutorul unui specialist.

Programul este individual și se desfășoară pe o perioadă de 4-6 luni.

Fiecare lună a programului BALANCE cuprinde 8 sesiuni: 4 ședințe desfășurate față în față și alte 4 ședințe desfășurate online, numite ședințe de feeback.

În fiecare ședință (50 de min) desfășurată față în față:

  • Se revizuieşte ultimul pas în lucru sau învăţat
  • Se introduce următorul pas, dacă anteriorul este învăţat sau aproape de a fi învăţat.
  • Fiecare pas este explicat, modelat de către coordonatorul de program iar apoi demonstrat de către părinte
  • Întâlnirile cu coordonatorul programului se vor desfăşura săptămânal, în centrele Autism Voice

În fiecare ședință (60 de min) de feedback:

  • Sunt analizate filmările din timpul sesiunilor de lucru de acasă
  • Filmările au o durată de 30 de minute și reprezintă sesiuni de lucru cu părintele, pe obiectivele săptămânale
  • Sunt oferite recomandări și feedback scris

Costul celor 8 ședințe lunare este de 1200 de lei

Specialiști BALANCE

Roxana Timofte

Psiholog clinician, consultant ABA

Ana Sicaru

Psiholog clinician, BCBA

Cum mă pot înscrie?

Completează formularul de înscriere de mai jos, cu datele relevante despre dificultățile comportamentale ale copilului și datele de contact. Noi te vom contacta pentru a stabili detaliile programului – periodă program, datele ședințelor, date contractuale.

    * Acest program nu este conceput pentru copiii care prezintă comportamente problematice periculoase (agresivitate severă, auto-agresivitate severă)
    * Puteți prelungi numărul ședințelor dacă este nevoie
    * Puteți opri oricând ședințele
    * Programul nu oferă o soluție minune și rapidă care să reducă sau să repare comportamentele nedorite ale copiilor, ci oferă părinților ajutor pentru a-și modifica ei înșiși comportamentul, generând rezultate pe termen lung și echilibru în relația cu copilul
    * Este necesară implicarea părintelui în program