La întrebarea „ce îți dorești pentru copilul tău?” auzim des răspunsul „îmi doresc să fie fericit”, însă de ce este nevoie ca să ajungă să se simtă împlinit și fericit atunci când va fi adult?
Așa cum ne induc de multe ori rețelele de socializare, părintele perfect este cel care își dedică mare parte din timp pentru a-și ajuta copiii să devină cea mai bună variantă a lor, gătește doar din produse bio, în timp ce le citește copiilor povești terapeutice, despre importanța de a-i ajuta pe alții, apoi îi duce la teatru, iar în mașină ascultă muzică clasică.
Realitatea este, de fapt, că în viața de părinte, fiecare zi vine cu noi provocări, iar scenariul de mai sus este doar o imagine a părintelui perfect, care nu face altceva decât să creeze frustrare.
Fiecare provocare, însă, din viața de zi cu zi, este o oportunitate de învățare. Parenting-ul nu este separat de situațiile dificile din fiecare zi, ci, de fapt, fiecare situație dificilă este una din care copilul își va dezvolta abilități noi. Situațiile stresante, cele pline de furie uneori, și evident momentele în care sunt adorabili, pot fi oportunități din care copilul poate învăța ce înseamnă să fii responsabil și să îți asumi propriile comportamente.
Creșterea unui copil nu este doar despre copil, este despre părinte, copil și despre relația dintre părinte și copil, dar și cea dintre părinți.
O stare permanentă de echilibru nu poate fi atinsă niciodată și este important să pornim la drum de la această premisă. Putem însă profita de toate provocările din viața de părinte pentru a învăța permanent, alături de copii, cum să ne bucurăm de tot ceea ce întâlnim.
Din perspectiva mea, atât de psiholog, cât și de părinte a doi copii (8 și 13 ani), echilibrul în creșterea copiilor ține de 4 aspecte de bază:
– Managementul personal al părintelui
– Conturarea imaginii de sine a copilului
– Modelarea comportamentului copilului
– Managementul personal al copilului
Ca părinți, ne dorim ca cei mici să fie echilibrați, să se comporte adecvat și să aibă o imagine de sine pozitivă. Dar deseori uităm un aspect esențial: modul în care ne gestionăm noi, ca adulți, emoțiile și comportamentul este fundamentul pe care se clădește dezvoltarea copilului. Managementul personal al adultului este, de fapt, primul manual de viață pe care copilul împreună în tăcere.
Managementul personal al adultului – Un exemplu zilnic
Copiii observă tot. Nu e nevoie să predăm lecții formale despre calm, prioritizare sau echilibru emoțional. Ei ne imita comportamentele zi de zi. Un adult care poate să spună „Mă simt tensionat, am nevoie de o pauză” sau „Sunt nervos, dar aleg să vorbesc calm” transmite copilului că emoțiile nu sunt periculoase, ci pot fi recunoscute și gestionate.
Activitate recomandată: Introdu o rutină personală de autoreglare: un moment de respirație profundă, o pauză de 5 minute la nevoie sau verbalizarea emoțiilor în fața copilului. Aceasta nu doar te ajută pe tine, ci îl învață și pe copil că gestionarea emoțiilor este naturală și posibilă.
Managementul personal al copilului – O abilitate care se construiește
Autocontrolul nu este o calitate cu care copilul se naște, ci una care se dezvoltă. Părintele are rolul de arhitect al acestui proces: oferă structură, limite clare și oportunități de exersare.
Activitate recomandată: Exersați jocuri care implică așteptarea rândului („Nu te supăra, frate!”, „Simon spune”, „Statuile muzicale”). Aceste jocuri simple dezvoltă capacitatea de amânare a impulsurilor și reglarea comportamentală.
Imaginea de sine a copilului – Se formează prin oglindirea părintelui
Felul în care reacționăm la comportamentele copilului conturează vocea interioară cu care copilul se va descrie mai târziu. Criticile constante („Ești imposibil!”, „Nu faci niciodată bine!”) sapă adânc în stima de sine. În schimb, aprecierile realiste („Țu-ai stăpânit furia, bravo!”) consolidează imaginea unui copil capabil și valoros.
Activitate recomandată: Introdu „jurnalul reușitelor” – un carnețel în care copilul, zilnic sau săptămânal, notează ce a făcut bine: „Am avut răbdare”, „Am ajutat un coleg”. Această rutină împreunează comportamentul pozitiv cu o imagine de sine solidă.
Comportamentul copilului – O oglindă a mediului
Un copil care lovește, se tânguie sau opune rezistență nu este „rău”. Este un copil care comunică o nevoie nerezolvată sau o lipsă de instrumente de reglare. Comportamentul este doar vârful aisbergului; dedesubt sunt emoții, oboseală, frustrare sau confuzie. Cu cât privim mai mult dincolo de reacție și mai puțin prin etichete, cu atât putem răspunde mai empatic și eficient nevoii reale a copilului.
Activitate recomandată: Creează un colț emoțional acasă, cu fețe emotive, oglindă și cărți despre emoții. Oferă copilului un spațiu sigur pentru identificarea și exprimarea trăirilor. Acest colț devine o punte de dialog și un prim pas spre autoreglare.
Nu e nevoie să fim perfecți, ci autentici și conștienți. Autocontrolul părinților nu este doar o dovadă de maturitate personală, ci un cadou emoțional pe termen lung pentru copii. Când adultul se autoreglează, copilul învață să se simtă în siguranță, să se vadă valoros și să se comporte echilibrat. Totul pornește de la noi.
Anca Dumitrescu
Această serie de articole face parte din campania „Sprijinim familiile, construim viitorul”, o inițiativă comună a NN România și Autism Voice, prin care ne propunem să oferim părinților informații valoroase și instrumente practice pentru dezvoltarea sănătății psiho-emoționale a copiilor și întregii familii. Ne dorim să contribuim astfel la construirea unei societăți mai echilibrate și sănătoase, pornind chiar din interiorul fiecărei familii.
NN este o companie de servicii financiare ce oferă produse de asigurări și pensii. Te ajutăm să protejezi ce contează mai mult pentru tine și să construiești cu încredere viitorul tău financiar.