Deseori copiii se confruntă cu emoții intense pe care reușesc cu greu să le gestioneze. Aceste emoții pot fi de tristețe, dezamăgire, rușine, furie, frică etc. Fiecare situație se abordează diferit în funcție atât de problemă cât și de copil.
În cazul furiei, aceasta poate începe cu o stare ușoară de iritare din cauza faptului că jucăria preferată nu este de găsit și se poate termina cu un tantrum din cauza faptului că sunt pierdute și alte lucruri importante pentru el. Aceste comportamente, deși sunt susținute de evenimente concrete, au ascunse în spate anumite nevoi ce-l pot determina pe copil să reacționeze astfel, mai mult decât aparențele lucrurilor pierdute.
În aceste momente, intervine rolul nostru ca adulți în a căuta adevăratul motiv pentru care copilul este furios și în a-l ajuta pe acesta să-și găsească resursele necesare pentru a se confrunta cu emoția neplăcută.
În procesul psihoterapeutic abordăm aceste momente prin exerciții de conștientizare a emoțiilor. În cazul furiei exercițiul începe cu respirația: respirăm profund împreună de câteva ori timp în care devenim mai conștienți de propriul corp, gânduri, emoții, comportament.
Pasul următor este redat de validarea emoției. Este foarte important să discutăm deschis cu copilul pentru ca el să se simtă văzut, auzit, înțeles, și nu judecat. În spatele fiecărui comportament se ascunde o nevoie. Concentrarea asupra nevoii copilului mai mult decât asupra comportamentului are o mare importanță în proces, deoarece putem ajunge astfel la sursă și putem aborda gestionarea resurselor în situații de criză. Câteva afirmații și întrebări de conștientizare pot fi cele precum: „Văd că ești furios. Așa este?”, „Am văzut că ai aruncat jucăria pe jos”, „Văd că plângi.”, „ Îmi poți povesti ce se întâmplă?”, „Care sunt lucrurile de care ai nevoie?” – aceasta din urmă determină copilul să acorde atenție nevoilor lui care pot fi: nevoia de a se liniști singur, nevoia de o îmbrățișare, nevoie de a discuta etc.
O dată recunoscută și validată emoția putem începe să o abordăm. Lucrul cu furia s-a dezvoltat de-a lungul timpului prin diverse tehnici de gestionare. Una dintre tehnicile pe care le aplicăm deseori în terapie este „Perna Furiei”.
Se alege o pernă de mărime medie pe care o denumim „Perna furiei”. Furiei i se redă în cele mai multe cazuri culoarea roșie, așadar alegem împreună cu copilul o pernă roșie. Este important ca alegerea făcută să fie împreună pentru ca el să fie implicat în întregul proces. Apoi alegem o parte a camerei unde această pernă să fie așezată. De fiecare dată când copilul se simte copleșit de furie va fi direcționat să-și elibereze emoția lovind perna cu putere. O dată eliberată furia, în momentul în care copilul este pregătit și simte nevoia de a discuta continuăm împreună să găsim resursele de gestionare. În acest proces este important să i se ofere copilului șansa de a-și găsi soluții de gestionare pentru el însuși. Ca terapeuți îi venim în întâmpinare prin întrebări și afirmații îndrumătoare pentru a-l susține în proces.
Aceasta tehnică este un prim pas în a învăța copilul despre acceptarea și eliberarea emoțiilor, urmând apoi introducerea altor tehnici ce pot fi aplicate în diferite medii.
Furia poate fi emoția care-l determină pe copil la cele mai multe comportamente distructive. Importanța validării emoției și abordarea acesteia în ritmul copilului va aduce rezultate mai rapide în diminuarea comportamentelor negative și în creșterea soluțiilor de gestionare. Emoțiile neplăcute abordate cu blândețe și răbdare se pot transforma în situații oportune de găsire a resurselor interioare pe care fiecare copil le deține.
Acest articol a fost scris de colega noastră, Livia Chivi – psihoterapeut integrativ, terapeut ABA.
Următorul pas în tratamentul copiilor și adolescenților cu tulburări din spectrul autist (TSA) ? Terapia cognitiv-comportamentală.
Care este rolul acesteia? Cum îi ajută? Care sunt rezultatele ?
În centrele Autism Voice, programul ABA Next Step este un program special creat în cadrul căruia ședințele de psihoterapie sunt o extensie a programului de terapie ABA standard.
Programează o întâlnire pentru a afla mai multe și a discuta cu coordonatorul de program: 0756 678 219.