Conferinta Nationala de Analiza Aplicata a Comportamentului
Editia II, 11 – 12 mai 2013
In data de 11 – 12 mai la Crystal Palace Ballrooms, a avut loc cea de-a doua editie a Conferintei Nationale de Analiza Aplicata a Comportamentului, acreditata de Colegiul Psihologilor din Romania la care au participat peste 600 de persoane (psihologi, cadre didactice, studenti, parinti). Au fost prezenti lectori de renume acreditati ABA, precum si o serie de invitati speciali.
Evenimentul organizat de Asociatia Help Autism si Autism Voice in parteneriat cu Asociatia de Psihoterapii Cognitive si Comportamentale din Romania (APCCR) si Asociatia Romana de Psihiatrie a copilului si Adolescentului si Profesii Asociate (ARPCAPA) s-a bucurat de prezenta a peste 600 de participanti din toata tara, psihologi specialisti, cadre didactice, studenti, si nu in ultimul rand parinti ai copiilor cu tulburare din spectrul autist. Accesul a fost gratuit, in limita a 360 de locuri, pentru parinti si studenti.
Participantii la Conferinta au avut ocazia sa culeaga cele mai noi informatii din Analiza aplicată a comportamentului, de la lectori de renume, acreditati BCBA (Board Certified Behavior Analysts), precum si de la invitatii speciali.
PROGRAM
SAMBATA 11 MAI
08:30 – 09:00 – primirea participantilor
09:00 – 09:15 – deschidere
- Daniela Bololoi, Presedinte Asociatia Help Malin – Centrul de Diagnostic Precoce, Evaluare Psihologica si Interventie Precoce in Autism
09:15 – 11:30 sesiunea 1
- Alexandra Comarniceanu, BCBA si Georgeta Moroianu, BCBA – Calitatea terapiei
- Abstract: Cercetarile efectuate in ultimele decenii indica faptul ca interventia comportamentala timpurie intensiva este cea mai eficienta interventie disponibila pentru copiii cu tulburari de spectru autist. Cu toate acestea, rezultatele finale continua sa fie variabile, iar o posibila cauza pentru acest lucru poate fi legata de calitatea interventiei pe care copiii o primesc. Obiectivul acestui studiu este de a evalua daca Masura York a Calitatii Interventiei Comportamentale Intensive/York Measure of Quality of Intensive Behavioural Intervention (YMQI) este un instrument adecvat pentru imbunatatirea calitatii interventiei comportamentale timpurii intensive. Eficienta YMQI-ului a fost evaluata prin intermediul unui design experimental numit multiple baseline, realizat cu 8 terapeuti ce lucrau cu 3 copii cu tulburari de spectru autist. In urma interventiei, ce a constat in oferierea feedback-urilor bazate pe YMQI, performanta terapeutilor s-a imbunatit, ajungand la scorul de “ excelent”. Implicatiile sunt ca YMQI-ul poate fi folosit eficient pentru a evalua si imbunatati calitatea predarii, maximizand astfel rezultatele finale ale copiilor cu tulburari de spectru autist inscrisi in programe de interventie comportamentala timpurie intensiva.
- Psih. Adriana Pricob, in curs de acreditare BCBA – Modificarea comportamentului la copilul cu autism, de la principii generale la tehnici specifice
- Abstract: Este dovedit stiintific ca analiza aplicata a comportamentului (ABA) are cele mai bune rezultate in recuperarea copiilor cu autism. Pentru a imbunatati viata acestor copii, analistul comportamental face apel la numeroase tehnici de modificare a comportamentului. Toate aceste tehnici se bazeaza pe trei principii: intarire pozitiva / negativa, extinctie si pedeapsa pozitiva / negativ. Obiectivul acestei prezentari este de a aduce cateva lamuriri cu privire la felul in care alegem o tehnica de modificare a comportamentului in functie de fiecare copil in parte, bazandu-ne pe principiile enumerate mai sus.
- Daniel David, profesor “Aaron T. Beck” de psihologie clinică şi psihoterapie (ştiinţe cognitive clinice) – Rolul si pozitia analizei comportamentala aplicate in cadrul terapiilor cognitiv-comportamentale. Implicatii teoretice si practice
11:30 – 11:45 coffee break
11:45 – 12:45 sesiune 2
- Alina Bobarnac, BCBA – Why use B. F. Skinner’s analysis of verbal behavior to teach conversational skills?
12.45 – 13.30 pauza de masa
13:30 – 15:45 sesiune 3
- Maggie Hoergher, BCBA – ABA based educational interventions for children with autism and developmental disability in regular education settings
- Psih. Iulia Lazarean, BCBA – Considerente etice ale interventiei comportamentale ABA la copilului cu TSA
- Abstract: Etica este o notiune de sine statatoare, ce poate fi definita ca un set de concepte si principii ce ghideaza persoana atunci cand aceasta incearca sa decida care sunt acele comportamente ce pot ajuta o fiinta sensibila si care sunt comportamentele care ii pot face rau. Importanta eticii pentru un practicant este colosala pentru ca numai astfel pot sa decida daca o actiune este corecta sau nu din punct de vedere moral si sa actioneze indiferent de presiuni, prioritati sau urgente. Scopul practicilor etice este de a asigura bunastarea clientilor, a profesiei in sine si a culturii in general. Prezentarea va aborda atat standardele profesionale ale celor care practica in domeniul Analizei Aplicate a Comportamentului cat si aspectele si particularitatile etice ale serviciilor oferite de catre un analist comportamental clientului cu tulburare de spectru autist sau alte tulburari in dezvoltare. Se vor clarifica concepte ca drepturile clientului, consimtamantul informat, confidentialitate, influente culturale si religioase, aspecte legale si nu numai. Toate aceste consideratii etice au devenit, de-a lungul timpului, un cod de conduit, dar acesta se poate schimba ca reactive la o lume in continua transformare.
15:45 – 16:00 coffee break
16:00 – 18.30 sesiune 4
- Maggie Hoergher, BCBA – ABA interventions to improve behaviour for children in regular education settings
- Georgeta Moroianu, BCBA – Analiza repertoriului de cereri la copiii cu autism
- Abstract: Imbunatatirea calitatii vietii copiilor cu autism prin predarea unor comportamente care sa faciliteze interactiunea sociala este principalul obiectiv al programelor de interventie. Prezentarea se va axa pe importanta predarii Cererilor si pe independenta functionala a acestui operant verbal in comparatie cu alti operanti verbali. Pornind de la Motivatie si stabilirea interactiunii sociale ca sursa de recompensa, se vor prezenta tipurile de cereri punandu-se accent pe extinderea acestui repertoriu respectand anumite criterii si colectand date specifice. Totodata, se vor analiza posibile variabile care impiedica dezvoltarea unui repertoriu solid de Cereri la copiii cu autism.
DUMINICA 12 MAI
09:00 – 09:30 – primirea participantilor & coffee break
09:30 – 12.00 sesiunea 1
- Prof. Dr. Iuliana Dobrescu – Identificare precoce si prognostic favorabil in Tulburarile de Spectru Autist si comorbiditati
- Dr. Louise McHugh, BSc MA PhD – Teaching perspective taking skills to children with Autistic Spectrum Conditions
- Abstract: The development of perspective-taking has attracted interest from educators and psychologists not least because of its role in developmental disabilities such as Autistic Spectrum Conditions. Deficits in these abilities have been interpreted by cognitive developmental psychologists, in particular, as evidence for a more generic set of skills called *theory of mind*. The basic processes that underpin theory of mind capabilities are believed to involve an understanding of the relationship between one’s own* *beliefs and actions and the beliefs and actions of others. These Relationships form the focus of the theoretical articulation known as Theory of Mind (ToM) and related remediation programs for the developmentally disabled. In contrast, behavioural psychologists have argued for a more functional approach to understanding and remediating deficits in perspective-taking. Although this alternative approach resembles traditional Applied Behavior Analysis (ABA) in some regards, it also incorporates recent research on derived stimulus relations. According to this view, perspective-taking comprises a complex set of derived relational abilities that are based on our understanding of self, place, and time. While remediation packages of this type are delivered using traditional behavioural principles, the focus of the content is primarily relational in nature. The current talk will review the cognitive and behavioural approaches to perspective-taking. The primary focus of the work, however, will be to articulate the manner in which perspective-taking can be understood and trained as a core set of derived relational abilities. To this end, the talk will contain illustrations of how the target stimulus relations for perspective-taking may be tested and trained for the education of young children, including those with developmental disability.
12:00 – 12:15 coffee break
12:15 – 14:00 sesiune 2
- Psih. Anca Dumitrescu, BCBA – The “SELF” as controller of behavior
- Abstract: Cauzele comportamentului le putem gasi in mediu – acesta este un principiu fundamental al behaviorismului radical. (Skiner, 1974). Pe parcursul evolutiei speciei umane, variabilele cauzale cu valoare de mentinere a speciei s-au transmis in materialul genetic. Alte cauze ale comportamnetului pot fi gasite in istoria recompenselor pe care o persoana le-a primit in interactiunea comportamen – mediu pe parcursul vietii. In aceste conditii, ce rol are “SINELE” in controlarea comportamentului? Unii oameni reusesc sa-si managerieze comportamentul foarte bine iar altii stau foarte prost la acest capitol. In lucrarea de fata voi aborda acest subiect in speranta ca impreuna vom putea contura cateva idei pentru a raspunde la intrebarea de mai sus.
- Psih. Daniela Martinescu – Generalization and Maintenance of Behavior Change. Guiding Principles for Promoting Generalized Outcomes
14:00 – 14:45 pauza de pranz
14:45 – 17:45 sesiune 3
- Steven Richardson, BCaBA – Teaching Sequencing Tasks
- Abstract: This presentation will cover teaching techniques for teaching sequencing tasks in regards to daily routines and self help skills, plus, various tasks, such as writing. Concepts to be covered will be shaping, fading, backwards chaining, forward chaining, and task analyses. Reinforcement strategies and error correction procedures in regards to teaching sequencing tasks will also be discussed.
- Alexandra Comarniceanu, BCBA – Invatarea in mediul natural
- Abstract: Cea mai eficienta metoda de predare implica predarea in toate mediile, in orice moment al zilei, de catre persoane diverse si in circumstante variate. Pentru a putea face acest lucru, este necesar sa folosim, pe langa invatarea intensiva, si invatarea in mediu natural. Invatarea in mediul natural este acel tip de invatare in care se iau in considerare interesul si motivatia copilului atunci cand se planifica obiectivele. Exista diferente semnificative intre acest tip de invatare si invatarea intensiva, printre care: mediul este manipulat astfel incat sa contina numerosi stimuli/activitati ce prezinta interes pentru copil, stimulul in jurul careia se realizeaza invatarea este ales de catre copil, predarea are loc in cadrul unei activitati placute pentru el, recompensele sunt incorporate in activitate, etc. Alte avantaje sunt reprezentate de faptul ca invatarea in mediu natural este asociata cu o generalizare mai rapida si mai eficienta, o frecventa mai scazuta a comportamentelor disruptive, si are validitate sociala.
- Psih. Nicoleta Grigore – Terapia cognitiv comportamentala in abordarea copiilor cu TSA
In calitate de lectori, invitatii speciali au transmis detalii relevante in privinta decontararii terapiilor cognitiv comportamentale in cazul copiilor diagnosticati cu TSA.
Conferinta a fost acreditată de Colegiul Psihologilor din Romania, psihologii cu drept de liberă practica beneficiind de credite.
Multumim Partenerilor si Sponsorilor care s-au implicat activ in sustinerea si promovarea evenimentului: Itsy Bitsy, Agerpres, Domo, Fan Courier, Mercury 360, Omfal, Kreative, Brigada de Voluntari, Ara Promotion, Asociația pentru intervenție terapeutică în autism (AITA), Asociatia New Odissey, Asociația Puzzle România, Calendar Evenimente, Explore Medicine TV.
Asociatia Help Autism – Membra FEDRA (Federatia pentru drepturile si resursele persoanelor cu autism), membra a Coalitiei o singura voce pentru dizabilitate.