Multe dintre problemele comportamentale ale copiilor cu TSA se datorează lipsei predictibilității, iar acestea pot fi evitate prin folosirea orarelor vizuale. Faptul că un copil anticipează activitățile dintr-o zi, respectiv durata lor, poate reduce nivelul de anxietate al copilului și implicit crește complianța acestuia în activitățile de zi cu zi. 

Atunci când alegem să implementăm orarele vizuale este foarte important ca acestea să fie adaptate nevoii fiecărui copil și să fie potrivite nivelului lui de dezvoltare. Pentru copiii mici sau pentru cei care nu știu să citească este recomandată folosirea pictogramelor, în timp ce pentru școlari pot fi folosite orarele vizuale scrise

Orarele vizuale pot fi de mai multe feluri și pot fi folosite în contexte variate: acasă, la școală, la terapie sau în cadrul unei activități

Elementele ce compun un orar vizual sunt:

  • planșa pe care reprezentăm orarul
  • fotografiile/simbolurile sau textele folosite pentru a-l ajuta pe copil să înțeleagă succesiunea evenimentelor
  • timer pentru a marca trecerea unui interval de timp, atunci când este cazul 

Obiectivele principale alea orarului vizual sunt creșterea independenței copilului și reducerea problemelor comportamentale, de aceea este foarte important ca orarul vizual să fie ușor de folosit și portabil atunci când copilul are nevoie să îl folosească în mai multe medii. Este foarte important ca atunci când implementăm orare vizuale să evităm folosirea instrucțiilor verbale deoarece scopul este ca stimulii din mediu să devină stimuli discriminativi (SD-uri) pentru comportamentul copilului, iar prin oferirea instrucțiunilor verbale acestea vor deveni SD-uri pentru comportamentele copilului și el va deveni dependent de ele.

Prin intermediul orarelor vizuale putem reprezenta:

  • temporalitatea (anotimpurile, zilele săptămânii, timpul rămas până la un anumit eveniment- ziua de naștere, sărbători, vacanțe etc.)
  • durata activităților
  • succesiunea activităților dintr-o zi sau dintr-un moment al zilei (ex. Dimineața: mă spăl pe dinți, mă îmbrac, iau micul dejun, plec la școală) 
  • pașii necesari finalizării unei activități (ex. Cum mă spăl pe dinți: iau periuța, pun pastă pe periuță, perii dinții, dau drumul la apă, clătesc dinții, curăț periuța, pun periuța la loc). Exemple de activități: spălat pe dinți; pregătirea mesei; mers la cumpărături; își aranjează camera; joc independent.
  • reguli – în cadrul acestui tip de orar vizual este important să fie reprezentate atât regulile cât și recompensa pe care copilul o primește atunci când respectă regulile așa cum a stabilit în prealabil cu adultul. 

Avantajele orarului vizual

  • Crește predictibilitatea (copilul știe ce urmează să se întâmple)
  • Oferă cerințe clare (ce sarcină are de îndeplinit, cât durează și când se termină)
  • Promovează și crește independența.
  • Structurează mediul, care deseori este confuz.
  • Dezvoltă flexibilitatea 
  • Reduce anxietatea
  • Reduce dificultățile comportamentale
  • Poate fi folosit precum un “contract” (respecți regulile și apoi primești recompensă)
  • Scade nevoia instrucțiilor verbale

Articol scris de către Laura Ciobanu – psiholog clinician, BCBA

De la voluntar la terapeut ABA am simțit că a fost un singur pas, iar pasul se face la primul contact cu terapia ABA și lucrul cu copiii cu autism.