Dezvoltarea abilităților sociale într-un mediu terapeutic structurat

În scopul integrării comunitare a tinerilor cu TSA

Vârsta adolescenței este una importantă și provocatoare pentru fiecare persoană. Este momentul în care tânărul își făurește identitatea și imaginea de sine pentru a fi întâmpinat de “lumea largă”, în mijlocul căreia se va dezvolta, pentru ale cărei provocări va trebui să se pregătească și de unde își va extrage noile resurse de creștere. Dacă până acum identitatea tânărului se concentra asupra rolului său ca membru în mijlocul familiei, odată cu această nouă etapă de dezvoltare se conturează mai pregnant rolul său ca membru în societate. De asemenea, nevoile sale se dezvoltă, iar resursele pe care un tânăr le primește în cadrul familiei încep să necesite tot mai mult a fi completate de cele provenite din partea co-vârstnicilor și a prietenilor.

Acest lucru este valabil și pentru tinerii cu TSA. În ciuda faptului că există o tendință aparentă a acestor tineri spre retragere socială și izolare, acest lucru este mai degrabă cauzat de un repertoriu restrâns de instrumente sociale, de oportunități și neîncredere în sine decât propria dorință. Perioada adolescenței este și pentru ei de asemenea una vulnerabilă și critică, iar stabilirea unei imagini de sine armonioase și construirea unor abilități sociale de bază sunt elemente-cheie în procesul integrării comunitare.

În cadrul centrului nostru, înțelegem importanța acestor abilități pentru tineri, dar și dificultățile semnificative cu care se pot confrunta în încercarea de a și le însuși. De aceea, elementele principale ale misiunii noastre sunt crearea unei comunități primitoare și sigure, stabilirea unui cadru structurat de învățare, unde luăm fiecare element important în parte simplificând lucrurile și etapizând procesul, și oferirea cât mai multor resurse și materiale accesibile pentr a-i ajuta.

Comunitatea

În primul rând, simpla apartenență la o comunitate reprezintă o sursă bogată în oportunități naturale și spontane de dezvoltare a abilităților sociale. Avem grijă ca acest mediu să fie să fie unul cald, primitor, sigur și suportiv, astfel încât fiecare tânăr să se simtă confortabil și să construim astfel un sistem de valori sociale esențiale, care să ghideze grupul și pe care tinerii să le preia în toate interacțiunile lor sociale.

O atmosferă de grup caldă și sigură este baza care facilitează dezvoltarea oricăror alte abilități, dar de asemenea deține beneficii inerente:tinerii învață despre ei înșiși în timp ce învață despre ceilalți, își conturează o imagine armonioasă de sine, se simt incluși, observați, validați, vin într-un mediu în care se simt importanți, unde reprezintă o piesă de puzzle ce completează o imagine largă, și unde neîncrederea în sine, sentimentele de singurătate și teama socială se reduc semnificativ.

Alte beneficii includ: oportunitatea de a lega prietenii, învățarea să colaboreze, să comunice, dezvoltarea empatiei, a rezilienței și a motivației intrinseci, făcându-i să își dorească să învețe mai mult și să depună mai mult efort în tot ceea ce fac.

Cadrul structurat

Un mediu structurat înseamnă un cadru educațional bine definit, în care activitățile și rutina sunt organizate și previzibile. Un mediu stabil și consecvent le oferă siguranța de care au nevoie pentru a învăța și a se dezvolta.

Un alt lucru la care se referă structuralitatea programului nostru este predarea graduală, etapizată și simplificată a tot ceea ce înseamnă abilitățile sociale. Cu alte cuvinte, despicăm firul în patru, facem ordine în tot ceea ce poate părea haotic și greu pentru ei, ca și când i-am invita să exploreze din nou de la 0 lumea din jurul lor, fiind alături de ei, discutând diverse lucruri, de la cele mai simple precum “a face cunoștință” până la cele mai complexe precum „ce tipuri de relații există”.

O abordare graduală și structurată îi ajută pe tineri să-și construiască abilități solide, pe care să le stăpânească cu încredere și înlătură frustrarea, sentimentul de inadecvare sau lipsa motivației. De asemenea, suntem atenți la dificultățile lor și încercăm să acoperim exact nevoile lor prin activitățile desfășurate.

De exemplu, abordăm la un nivel accesibil, în mod separat, diverse subiecte precum ce înseamnă un prieten, rolurile de ascultător și de vorbitor, contactul vizual, exprimarea emoțiilor, gestionarea acestora, exprimarea dorințelor, exprimarea și acceptarea refuzului, beneficiile relațiilor sociale și multe altele, abordând tehnici și resurse practice și cât mai ilustrative.

Resurse și materiale

În abordarea fiecărei teme este importantă utilizarea unor tehnici potrivite.

Este important ca tinerii să aibă la dispoziție resurse diverse și utile, care să îi ajute să înțeleagă și să aplice abilitatea propusă. Printre acestea se numără activitățile practice, suporturile vizuale și materialele educaționale.

  • În primul rând, activitățile practice se referă la jocuri de rol, scenarii sociale, exersarea în mediul natural sau proiectele de grup. Acestea reprezintă modalități efective de învățare, dincolo de abstractul teoriei, în cadrul cărora tinerii învață, aplică și exersează abilitățile propuse. Fiecare temă abordată este ilustrată cât mai practic și interactiv psoibil, astfel încât să ilustrăm exact ceea ce dorim să expunem. Câteva exemple ar fi simularea unei sesiuni de cumpărături, formularea unor cereri directe, scenarii sociale diverse, formularea unui dezacord, rezolvarea unui conflict, rezolvarea unei situații dificile.
  • În al doilea rând, suporturile vizuale reprezintă fișe, planșe sau imagini aflate la dispoziția tinerilor. Aceste instrumente includ numeroase indicii accesibile tinerilor, ajutându-i să desfășoare o activitate să facă o alegere sau să anticipeze pasul următor. De asemenea îi ajută să fie organizați și reduc anxietatea și confuzia, oferind claritate și strctură. Totodată sunt mijloace foarte eficiente de învățare, deoarece permit împărțirea taskurilor în pași mai mici succesivi, susținând învățarea integrală și structurată. Putem avea suporturi vizuale pentru rutina zilei, etapele unui dialog, pentru mersul la magazin, pentru prepararea unei rețete și multe altele.
  • În al treilea rând, materialele educaționale alese sunt cât mai diverse și accesibile tinerilor. Ele reprezintă instrumente palpabile în desfășurarea activităților, ghidând și sprijinind activitatea. Acestea pot include jurnale, fișe, prezentări ppt, ghiduri, jocuri, aplicații online interactive, cărți sau multe altele. Organizarea acestora în sala de activități astfel încât să poată fi ușor observate și accesate de către tineri stimulează abilități precum preluarea inițiativei, a deciziei sau formularea unei propuneri colegilor de a folosi împreună materialele preferate. De asemenea, tinerii le asociază cu conceptul de “împreună” și își vor dori compania colegilor în folosirea lor, cu atât mai mult cu cât sunt apreciate și captivante pentru ei.

Toate aceste lucruri sunt în primul rând proiectate astfel încât să asigure concretizarea unor instrumente stabile și durabile pentru adolescenții cu TSA, astfel încât integrarea lor comunitară, atât de importantă și valoroasă, să se realizeze cât mai armonios și eficient, având în vedere ca obiective pe termen lung construirea unei imagini de sine stabile și armonioase împreună cu realizarea unui repertoriu solid de instrumente sociale.

Articol scris de

Maria Belbu

Psiholog în cadrul Institutului Autism Voice