Podcastul „Eu și copilul meu”, moderat de Iulia Bucur, psiholog și analist comportamental acreditat, aduce în prim-plan subiecte de interes pentru părinți, oferind perspective și soluții bazate pe psihologie și terapie comportamentală. În episodul de astăzi, alături de Claudia Matei, psiholog și analist comportamental acreditat, am explorat motivația copiilor și rolul acesteia în procesul de învățare.

Ce este motivația și cum influențează învățarea?

Claudia Matei explică faptul că motivația este ceea ce ne pune în mișcare pentru a atinge un scop, fiind de două tipuri:

  • Internă – vine din plăcerea sau interesul personal pentru o activitate.
  • Externă – determinată de factori din mediul înconjurător, precum recompense sau încurajări.

Motivația și învățarea sunt strâns legate, însă pentru ca un copil să învețe eficient, este esențial să ținem cont de zona de dezvoltare proximă (concept dezvoltat de Lev Vygotsky). Aceasta reprezintă nivelul imediat superior de dezvoltare la care copilul poate ajunge cu sprijin adecvat.

Cum își manifestă copiii motivația?

Claudia subliniază că fiecare copil învață prin comportamente care îi oferă beneficii. Aceste comportamente pot fi:

  1. Pentru a obține ceva – de exemplu, arătând cu degetul sau cerând obiecte dorite.
  2. Pentru a evita o situație neplăcută – refuzuri, proteste sau tăvăleli.
  3. Pentru plăcere – activități distractive precum săritul pe canapea sau jocurile pe gadgeturi.
  4. Pentru atenție socială – comportamente care atrag atenția celor din jur.

Aceste reacții naturale pot fi modelate pentru a susține învățarea și dezvoltarea.

Ce pot face adulții pentru a stimula motivația?

Adulții joacă un rol crucial în procesul de învățare al copiilor. Cheia este adaptarea regulilor și sarcinilor astfel încât să devină atractive pentru cei mici.

Exemple practice pentru integrarea învățării prin joc

  1. Folosirea intereselor copilului
    Dacă unui copil îi plac autocolantele, părinții pot construi un joc educativ, cum ar fi organizarea autocolantelor în categorii (fructe, legume, animale), transformând astfel o activitate distractivă într-una de învățare.
  2. Învățarea incidentală
    Iulia povestește cum a creat un laptop din hârtie împreună cu copilul său de patru ani, integrând natural literele și cifrele în procesul de joacă.
  3. Tehnologia ca instrument de învățare
    Pentru copiii mai mari, gadgeturile pot fi folosite constructiv. De exemplu, instalarea unui joc în limba japoneză poate stimula motivația intrinsecă pentru învățarea unei limbi străine.

Transformarea sarcinilor în distracție

Activitățile care pot părea plictisitoare sau dificile, precum strângerea jucăriilor sau spălatul pe dinți, pot fi integrate în rutina zilnică sub formă de joc. Astfel, copiii vor deveni mai receptivi și, în timp, vor învăța să le facă independent.

Motivația pe termen lung

Deși copiii percep beneficiile pe termen scurt, adulții trebuie să le ofere încurajări constante pentru a introduce reguli și comportamente benefice în viața lor. Astfel, învățarea devine un proces natural și plăcut.


Acest episod oferă o perspectivă valoroasă asupra felului în care copiii învață și cum pot fi sprijiniți în acest proces. Dacă vreți să descoperiți mai multe exemple și soluții practice, ascultați episodul complet pe YouTube sau Spotify.

„Învățarea este mai eficientă atunci când copilul simte că se joacă, nu că este implicat într-o sarcină dificilă.” – Claudia Matei