Lucrul cu copiii cu tulburare din spectrul autist (TSA) se concentrează pe dezvoltarea unor abilități esențiale care să-i ajute să navigheze cât mai independent în viața de zi cu zi. Pentru a facilita acest proces, exersarea unor abilități într-un cadru controlat și sigur, urmată de expunerea acestor abilități în contexte de viață reală, este o strategie eficientă care aduce rezultate.

Prin intermediul activităților de tip joc de rol, plimbărilor în parc, ieșirilor la muzeu și altor interacțiuni planificate, copiii pot învăța treptat să se descurce în diverse situații sociale și să-și dezvolte încrederea în propriile abilități.

Importanța exersării abilităților în medii structurate

Exersarea abilităților de bază într-un mediu structurat, cum este centrul de terapie, oferă copiilor cu TSA predictibilitate și siguranță, două aspecte esențiale pentru acești copii. În aceste condiții, ei pot practica abilități precum comunicarea, organizarea sau gestionarea emoțiilor în moduri accesibile, începând cu pași simpli.

Exemplu de activitate practică:

  • Jocul de rol pentru exersarea cumpărăturilor: În cadrul centrului, copiii pot învăța să facă cumpărături prin intermediul unui joc de rol, unde se creează un mediu similar celui dintr-un magazin. Prin acest joc, copiii învață să identifice produsele dorite, să aștepte la coadă și să plătească. Odată ce au stăpânit acești pași, exersarea într-un magazin real va fi mai ușoară și mai puțin copleșitoare pentru ei.

Totodată exersarea abilităților într-un mediu structurat le oferă copiilor cu TSA un cadru previzibil și stabil, în care pot progresa în ritmul propriu, asistați de specialiști. Activitățile și jocurile sunt planificate pentru a fi accesibile și adaptate, astfel încât fiecare copil să poată dezvolta abilități esențiale de comunicare, organizare și autoreglare emoțională.

Exerciții suplimentare în medii structurate pentru dezvoltarea abilităților de viață

  1. Jocul de rol pentru interacțiuni sociale de bază:
    • Descriere: În acest joc de rol, copiii învață formulele de salut, cum să întrețină o conversație și să inițieze schimburi simple. Pot practica întâmpinarea unui prieten, oferirea unui compliment sau încheierea politică a unei conversații.
    • Scop: Activitatea ajută la îmbunătățirea abilităților sociale, le oferă un cadru sigur pentru a experimenta schimburi verbale și le crește confortul în astfel de situații.
  2. Exerciții de gestionare a emoțiilor:
    • Descriere: Într-un mediu controlat, copiii pot participa la activități care îi ajută să își exprime și să gestioneze emoțiile. De exemplu, se pot folosi pictograme sau imagini care ilustrează diverse emoții (fericire, tristețe, furie) pentru a-i ajuta să le recunoască și să le numească.
    • Scop: Aceste activități îmbunătățesc capacitatea copiilor de a recunoaște și de a comunica emoțiile proprii, pregătindu-i pentru situații reale în care pot gestiona stări dificile.
  3. Jocuri de rol pentru gestionarea conflictelor:
    • Descriere: Copiii participă la scenarii controlate în care învață să gestioneze conflicte simple (de exemplu, să împartă o jucărie cu un alt copil sau să găsească soluții atunci când doresc același lucru). Terapeuții pot demonstra cum să exprime calm dorințele și să ajungă la un compromis.
    • Scop: Activitatea dezvoltă abilități de rezolvare a conflictelor și le oferă copiilor oportunitatea de a exersa tehnici de calmare, de compromis și de negociere.
  4. Simularea folosirii telefonului pentru situații sociale:
    • Descriere: În cadrul centrului, copiii pot exersa folosirea telefonului pentru a face un apel simplu, cum ar fi să sune un prieten sau un membru al familiei. De exemplu, pot fi învățați cum să înceapă o conversație telefonică, cum să transmită un mesaj clar și să încheie politicos apelul.
    • Scop: Această activitate pregătește copiii pentru situații reale în care va fi necesar să folosească telefonul, fie pentru a solicita ajutor, fie pentru a întreține relații cu persoanele apropiate.
  5. Exerciții de autonomie prin organizarea obiectelor personale:
    • Descriere: Copiii sunt implicați în activități care îi învață să își organizeze obiectele personale, cum ar fi aranjarea ghiozdanului sau organizarea materialelor pe birou. Fiecare obiect are un loc bine definit, iar copiii sunt ghidați să respecte acest sistem de organizare.
    • Scop: Activitatea dezvoltă abilități de organizare și independență, pregătindu-i pentru situații reale în care va fi necesar să își gestioneze obiectele proprii, de exemplu, la școală.
  6. Simularea folosirii transportului public prin hărți și scenarii vizuale:
    • Descriere: În centrul de terapie, copiii pot exersa pașii necesari pentru a folosi transportul public, cum ar fi planificarea unui traseu pe hartă, localizarea stațiilor și a mijloacelor de transport, precum și cumpărarea biletului. Se pot folosi hărți vizuale, machete și fotografii pentru a le ilustra fiecare pas.
    • Scop: Această activitate îi pregătește să navigheze în mod sigur și organizat în situații reale, fără a se simți copleșiți de complexitatea unui astfel de mediu.

Așadar, folosirea mediilor structurate astfel contribuie semnificativ la tranziția copiilor cu TSA de la învățarea controlată la aplicarea practică, ceea ce îi va ajuta să devină mai autonomi și mai capabili de a gestiona situații noi cu succes.

Expunerea în contexte de viață reală

După ce abilitatea este exersată suficient în mediu controlat, urmează expunerea în viața reală. Această trecere este esențială pentru adaptarea la medii variate, deoarece copiii învață să își transfere cunoștințele și să se adapteze unor situații noi și imprevizibile. Astfel, un copil care a exersat jocul de rol al cumpărăturilor poate fi expus treptat într-un supermarket real, unde poate fi sprijinit să aplice ceea ce a învățat.

Exemple de situații și activități:

  • Plimbările în parc și jocurile interactive (de exemplu, badminton): Aceste activități oferă ocazii pentru a exersa atât abilități motorii, cât și abilități sociale. Copiii învață să se adapteze unui spațiu public, să respecte regulile jocului și să coopereze cu ceilalți participanți. Pe lângă beneficiile fizice, aceste activități încurajează și comunicarea și interacțiunea socială.
  • Vizitele la muzeu: Aducerea copiilor în medii culturale, cum este muzeul, le oferă o experiență senzorială bogată și îi ajută să exploreze noi centre de interes. În plus, învață să respecte reguli de comportament într-un mediu social, precum păstrarea liniștii sau menținerea unei distanțe față de obiectele expuse.
  • Activități de transport public: Călătoria cu autobuzul, metroul sau tramvaiul le oferă copiilor experiențe care îi ajută să își dezvolte simțul orientării și să respecte regulile de conduită publică. Copiii pot învăța să aștepte la rând, să composteze biletele și să urmeze instrucțiuni (de exemplu, să coboare la o anumită stație).
  • Activități culinare în mediul extern: După ce au învățat să gătească lucruri simple într-un cadru structurat, o ieșire la un restaurant pentru a comanda mâncare este o activitate de aplicare practică. În acest fel, copiii învață să interacționeze cu personalul, să comande ceea ce își doresc și să aștepte răbdători.
  • Activități recreative în locuri de joacă sau centre de distracții: Ieșirile în spații de joacă interioare sau centre de distracții (de exemplu, bowling, locuri de joacă cu bile, parcuri de aventură) le permit copiilor să își dezvolte abilitățile sociale într-un context mai puțin structurat, dar supravegheat. Aceștia pot fi încurajați să aștepte rândul, să interacționeze cu alți copii și să exploreze jocuri și activități noi.

Expunerea în contexte de viață reală

Integrarea în medii reale oferă copiilor cu autism oportunitatea de a-și dezvolta autonomia și încrederea în propriile forțe. Astfel de activități contribuie la:

  1. Reducerea anxietății sociale – Prin expunerea graduală, copiii se familiarizează cu mediul și cu interacțiunile, învățând să gestioneze mai bine stresul cauzat de schimbări și noutăți.
  2. Adaptabilitate crescută – Experiențele variate le permit copiilor să își dezvolte capacitatea de adaptare la contexte sociale diverse și imprevizibile.
  3. Îmbunătățirea abilităților de comunicare – Activitățile din medii reale încurajează copiii să comunice nevoile și dorințele, fie verbal, fie prin alte metode de comunicare, și să inițieze interacțiuni cu ceilalți.

Concluzie

Exersarea abilităților în contexte de viață reală este o metodă care poate transforma în mod semnificativ viața copiilor cu TSA, ajutându-i să dobândească autonomie și să participe mai activ la viața comunității. Prin planificarea unor activități care reflectă cât mai fidel situațiile reale și prin susținerea copiilor pe durata expunerii, aceștia pot dezvolta o gamă largă de abilități care îi vor ajuta pe termen lung.

Ca specialist care lucrează zilnic cu acești copii, am văzut cât de importante sunt momentele în care ei reușesc să depășească o barieră, fie că este vorba despre un „bună ziua” spus cuiva nou, despre plata unui produs la magazin sau despre mersul cu un mijloc de transport. Fiecare mic progres contează, iar ceea ce poate părea un gest mărunt pentru noi devine o reușită semnificativă pentru ei.

Articol scris de

Ramona Ardeleanu

Psihopedagog în cadrul Institutului Autism Voice