În cazul în care copilul dumneavoastră suferă de autism și este un copil care nu are abilități de comunicare verbală, există câteva maniere prin care îl puteți sprijini și ajuta să învețe să comunice. Este important de specificat că orice copil este unic în individualitatea sa, special și aceste recomandări se vor plia în funcțiile de abilitățile copilului, de vârsta sa și de gradul de evoluție pe care l-a atins acesta până în prezent.
- 1.Focusarea pe comunicarea nonverbală.
Mimica, gesturile, privirea sunt comportamente care stau la bază clădirii limbajului, iar prin încurajarea acestora, promovarea lor în lucrul cu copilul dumneavoastră, îl puteți ajuta să comunice funcțional ceea ce vrea, ceea ce își dorește.
Să spunem că vreți să îi spuneți „nu poți să faci x”, atunci această replică poate fi redată copilului prin manipularea capului care să indice un „nu”, manipularea degetului arătător care să specifice negația, practic folosiți gesturi care să fie ușor de imitat pentru copil. Folosiți cât mai mult mâinile, corpul care să însoțească mesajul verbal. De exemplu, îi spuneți „bravo, ești grozav”, puteți aplauda sau puteți mări privirea în semn de uimire: gesturi care încurajează reușita sa din acel moment. De asemenea, observați că își dorește o anumită recompensă preferată, promptați copilul fizic să arate cu mâna/degetul ce preferă și repetați această acțiune până când copilul va arăta să comunice gestual.
- 2.Limbajul „simplu”.
Prin asta este necesar să urmăriți să folosiți un limbaj „aerisit” când îi spuneți ceva copilului, un limbaj simplu, indicații scurte și clare. De exemplu, „adu-mi x”, „pune pe masă”, „arată cu degetul”, „aruncă la coș/la mine”. Atunci când copilul știe ce înseamnă „aruncă”, dumneavoastră veți folosi un cuvânt în plus pe lângă ceea ce știe el, „aruncă la coș/aruncă mingea, aruncă la tata” astfel încât să îi stimulați vocabularul, că apoi să puteți lucra acele cuvinte într-un limbaj receptiv și să ajungă să le recunoască și chiar să le folosească ulterior.
- 3.„Umbra” vocală.
În momentul în care vă surprindeți copilul făcând o activitate prin casă, însoțiți-l vocal, descriind ce face atunci. „Ai pus forma în incastru, este un leu, mai departe ai pus câinele, face ham și pisica miau”. Încercați de fiecare dată să comunicați atât gestual cât și verbal, ambele comportamente îl vor ajuta să își dea seama de context, de activități și de ceea ce face.
- 4.Limbajul receptiv.
Este limbajul preliminar celui verbal și se bazează pe acțiunea copilului de a indică diverse obiecte, acțiuni, practic de a comunica cu dumneavoastră arătând unde sunt puse diverse obiecte sau ce reprezintă acestea. „Arată-mi banana” și îl ajutați să o descopere printre alte obiecte sau individual. Pronunțând aceste cuvinte mereu, vă ajutați copilul să le învețe, să înțeleagă la ce vă referiți când îi cereți „Adu-mi banana” – înainte va fi necesar să învețe să recunoască acest fruct.
- 5.Interacțiune prin imitare.
Stați față în față cu copilul dumneavoastră și jucați-vă diverse jocuri în care vă puteți imita unul pe celălalt, imitația îl ajută pe copil deoarece îi stimulează vocalizarea. Așezați-vă comod pe covor și faceți precum face el, scoateți sunete similare, ascultați melodii și cântați, ajutându-l să gângurească. De asemenea, puteți face diverse exerciții de stimulare a musculaturii feței, exerciții de miogimnastica în față unei oglinzi, unde vă puteți uita și imita reciproc.
- 6.Orarele vizuale.
Puteți folosi un orar vizual cu activitățile pe care copilul și dumneavoastră le veți face în ziua respectivă sau atunci când vă alocați timp special de joacă. Un orar vizual este un instrument extrem de eficient în lucrul cu copiii care suferă de autism, este practic o ancoră vizuală care îi sprijină în a înțelege ce au de făcut, ce urmează să facă sau cu ce se vor juca. Se poate confecționa decupând din reviste sau căutând în mediul online diverse imagini cu ce activități vă propuneți în jocul cu copilul dvs.
Bineînțeles, intervenția precoce și stimularea continuă îl vor ajuta pe copilul dumneavoastră să-și însușească aptitudinile necesare în achiziția limbajului: interacțiunea socială, imitația, stimularea vizuală, mimico-facială sunt câteva „instrumente” utile care pot deveni, prin exercițiu, temelia comunicării verbale a acestuia.
Psiholog Cristina Elena Dobrescu,
Terapeut ABA