Scala NEPSY este un instrument de diagnostic neuropsihologic pentru copiii cu varste intre 3 si 12 ani. Bateria de teste este disponibila pentru 2 categorii de varsta: 3-4 ani si 5-12 ani. Ea cuprinde 27 de teste neuropsihologice etalonate si validate pe populatia romaneasca. Cele 27 de subteste sunt impartite in 5 domenii care pot fi aplicate dupa cum urmeaza: evaluare de baza (14 subteste) cu posibilitatea unei evaluari extinse pe domenii, evaluare selectiva a anumitor abilitati sau evaluare completa (27 de subteste).

Rezultatele evaluarii sunt exprimate in scoruri standardinzate sau centile ce pot fi integrate intr-ul profil de performanta. Profilul de performanta reprezinta paternul de puncte relativ tari si slabe care pot fi evidentiate de rezultatele copilului la subtestele NEPSY in cadrul celor 5 domenii. Interpretarea rezultatelor se face pe 5 niveluri, dupa cum urmeaza:

  • Peste nivelul asteptat
  • La nivelul asteptat
  • La limita
  • Sub nivelul asteptat
  • Mult sub nivelul asteptat

Desi rezultatele obtinute sunt exprimate in scoruri standardizate, in urma aplicarii scalei NEPSY se pot dezvolta diferite obiective pe fiecare subdomeniu in parte. Aceste obiective pot fi incluse in planul de intervente personalizat insa este foarte important sa evitam folosirea materialelor similare in predarea de zi cu zi pentru ca asta biaseaza eventualele evaluari viitoare pe scala NEPSY.

Recomandari de activitati pe fiecare subdomeniu:

  1. Domeniul atentie/ functii executive

“Copiii cu deficient de atentie pot fi ajutati prin aranjarea spatiului:

  • reducerea stimulilor externi din mediul proxim
  • asezarea in prima banca
  • oferirea unui orar si loc linistit pentru rezolvarea temelor.

Copiii cu probleme in planificarea si realizarea de strategii pot avea de asemenea probleme in oragnizarea temelor de acasa, in scrierea eseurilor/compunerilor, sau in alte activitati complexe. Acesti copii ar trebui:

  • invatati structuri si reguli pe care sa le urmeze in activitatile de clasa (ex. Stabilirea unui plan scurt inaintea inceperii activitatii, adunarea materialului necesar, monitorizarea datelor limita a predarii activitatii)
  • in cazul realizarii sarcinilor complexe (ex. Cum sa elaboreze texte folosindu-se de intrebari structurate cum ar fi cand? Ce? Unde? De ce? Cum?), aceste (auto) – instructiuni pot fi scrise si lipite pe biroul copilului
  • Predarea strategiilor de automonitorizare inaintea si dupa sarcina pot fi de asemenea folositoare (sa se intrebe “este aceasta sarcina terminata? – daca nu, continu-o)” *

Idei de activitati:

  • Ce lipseste
  • Labirint
  • Gaseste diferentele
  • Eye spy (micul detectiv)
  1. Limbaj
  • „Se recomanda intarirea cunostiintelor fonologice ale copilului si abilitatea de a analiza compunerea fonologica a cuvintelor.
  • Recunoasterea vizuala a intregului cuvant este de asemenea importanta ca si antrenament suplimentar – citirea fotografica
  • La un nivel mai avansat, intelegerea textelor poate fi predata, de exemplu, prin invatarea elevilor sa sublinieze cuvintele pe care nu le-au inteles si sa intrebe ce inseamna, sa sublinieze sau sa enumere idei principale, personajele si actiunea din text. „*

Idei de activitati:

  • Exercitii de analiza fonetica: primul sunet din cuvant, ultimul sunet din cuvant, cate sunete are cuvantul si care sunt acestea.
  • Exercitii de flueneta: substantive + adjectiv, SVS,
  • Discriminare multipla: sorteaza sau identifica obiecte dupa mai multe caracteristici
  • Exercitii de scris si citit
  1. Functii senzoriomotorii
  • “Copiii cu dificultati grafomotorii pot beneficia de pe urma exercitiului de copiere sau urmarire a figurilor mari cu scaderea graduala a marimii acestora. Se pot realiza cu copiii mai mici activitati cu foarfece, lipici, creioane si vopsit cu degete.
  • Sarcinile de labirint, munca manuala, construirea de modele, copierea de imagini si exersarea scrisului de mana sunt folositoare in cazul copiilor mai mari.
  • Copiii cu deficient senzoriale motorii fine semnificative trebuie trimisi la specialist pentru eveluare si interventie ulterioara. “ *

Idei de activitati:

  • Arata cifrele pe degete
  • Face umbre pe perete
  • Mimeaza activitati rutinere cu mainile : spalat pe maini, spalat pe dinti, incaltat, spalalt pe fata
  • Joc cu plastilina, nisip kinetic
  • Joc cu elastic pe degete
  • Jocul: piatra – foarfeca – hartie
  1. Procesare vizuospatiala
  • “In cazurile in care este evident faptul ca deficientele observate sunt cauzate de deficient in perceptia vizuala, problemele pot fi reglate printr-o serie de sarcini. Copilului i se prezinta materiale si i se cere sa detecteze detalii similare si opuse. “ *

Idei de activitati:

  • Puzzle
  • Coloreaza dupa model
  • Jocul “la ce ma uit?/ La ce se uita ursuletul?”, “ce iti arat cu degetu?”
  • Constructii de cuburi dupa model
  • Copiaza desene – fie pas cu pas dupa terapeut/parinte, fie un desen complex pe care il are in fata.
  • Deseneaza harti ale camerelor din locuita sau harti de cautare a unei comori
  • Exercitii de rotatie a imaginilor mintale
  • Exercitii de lateralitate (stanga – dreapta)
  1. Memorie si invatare
  • “Se pot implementa un numar de exercitii si tehnici cu scopul de a imbunatati memoria si invatarea. Diferite prompturi (vizual, verbal, textual) pot fi folosite cu scopul de a facilita memorarea.
  • Memoria poate fi imbunatatatita prin repetarea de propozitii fara sens, prin crearea acronimelor pentru a completa structura, prin oferirea unor ancore vizuale (harti sau imagini) sau folosirea tehnicilor de cautare pentru o denumire in dictionar.
  • Invatarea materialului care este sub forma de text poate fi imbunatatita prin predarea unor tehnici de repetare, sublinierea de cuvinte cheie, folosirea intrebarilor Ce? De ce? Cand? Cum? Etc. – cu scopul de a structura si sumariza continutul. “ *

Idei de activitati:

  • Memo game
  • Ce am pus in…? – ii enumeram copilului o lista de ingredient sau obiecte pe care le punem intr-un recipient si el trebuie sa si le aminteasca
  • Joc de cuvinte: alegeti o categorie (fructe, legume, animale etc) si fiecare spune un cuvant. Urmatoarea persoana spune primul cuvant si unul nou si asa mai departe. Daca ajungeti la 4-5 cuvinte de memorat si unul l-a sarit, amintiti-i si repetati tot sirul (faceti si voi la fel de cateva ori).
  • Isi aminteste un numar de obiectele (in functie de nivelul la care se afla copilul numarul de obiecte poate fi mai mic sau mai mare) pe care tocmai le-a vazut
  • Reda un text pe care l-a auzit, putem ajuta copilul adresandu-i intrebari daca nu se descurca sa reproduca independent textul.

*Informatii preluate partial din manualul NEPSY