Utilizat la scară largă pentru diagnosticarea copiilor cu tulburări de spectru autist, testul ADOS  este unul dintre cele mai populare și importante teste de screening și diagnosticare, oferind posibilitatea unor interpretări și rezultate cu acuratețe ridicată.

Testul ADOS presupune o evaluare semi-structurată, care evidențiază clar dezvoltarea   comunicării, a interacțiunii sociale și a jocului (sau utilizarea imaginativă a materialelor) pentru copiii  suspectați de tulburare de spectru autist.

Este alcătuit din patru module, fiecare dintre acestea fiind potrivit pentru copiii ce prezinta diferite niveluri de dezvoltare globala și de limbaj , variind de la nonverbal, la fluent verbal.

ADOS constă în activități standardizate care permit examinatorului să observe apariția sau non-apariția comportamentelor, identificate ca fiind  importante pentru diagnosticarea autismului, dincolo de nivelurile de dezvoltare și vârstele cronologice.

Examinatorul selectează modulul cel mai potrivit pentru un anumit copil, pe baza nivelului limbajului său expresiv și a vârstei cronologice. Activitățile și materialele structurate, precum și interacțiunile mai puțin structurate, oferă contexte standardizate în care se observă comportamente sociale, de comunicare și alte aspecte relevante pentru tulburarea de spectru autist. În cadrul fiecărui modul, se înregistrează răspunsul participantului la fiecare activitate. Evaluările totale se fac la sfârșitul programului. Aceste evaluări pot fi folosite ulterior pentru a formula un diagnostic prin utilizarea unui algoritm de diagnostic, disponibil fiecărui modul.

Modulele oferă secvențe social-comunicative care combină o serie de situații nestructurate și structurate.

  • Modulul 1 este destinat copiilor care nu folosesc în mod consecvent vorbirea, ca modalitate principala de comunicare;
  • Modulul 2 este destinat copiilor cu o anumită dezvoltare a limbajului oral, dar care nu vorbesc fluent verbal;
  • Modulul 3 este destinat copiilor cu fluenta verbala
  • Modulul 4 include multe dintre sarcinile din Modulul 3 (unele dintre acestea sunt opționale), precum și elemente suplimentare de interviu despre viața de zi cu zi. Este destinat adolescentilor si adultilor cu abilitati verbal fluente. Diferența dintre modulul 3 și 4 constă în primul rând în a afla dacă informațiile despre comunicarea socială sunt achiziționate mai adecvat în timpul jocului sau într-un interviu.

În cadrul examinarii cu testul ADOS, accentul se pune pe observarea comportamentului, respectiv a abilităților de comunicare socială, scopul activităților fiind  acela de a oferi contexte interesante și standardizate în care se produc interacțiuni sociale. Activitățile servesc la structurarea interacțiunii; ele nu sunt scopuri în sine. Obiectivul nu este acela de a testa abilitățile cognitive specifice sau alte abilități în activități, ci de a avea sarcini care să fie suficient de interesante, astfel incat copilul sa isi doreasca să participe.

ADOS oferă clinicienilor și cercetătorilor oportunitatea de a observa comportamentul și comunicarea socială în contexte standardizate, bine documentate. În scopul diagnosticării, utilizarea acestui instrument ar trebui să fie însoțită de informații din alte surse, în special de o istorie detaliată din partea părinților, ori de câte ori este posibil (vezi Lord, Rutter & Le Couteur, 1994).

 

Oliviana Giura,

Psiholog AUTISM VOICE, Consultant ABA