Pentru că suntem la început de an școlar, l-am întrebat pe R., un tânăr cu autism și discalculie, despre experiența lui de pe vremea când era școlar.
În cuvintele lui:
𝗖𝗲 𝗮𝗶 𝗳𝗶 𝘃𝗿𝘂𝘁 𝘀𝗮̆ 𝘀𝗲 𝗶̂𝗻𝘁𝗮̂𝗺𝗽𝗹𝗲 𝗱𝗶𝗳𝗲𝗿𝗶𝘁 𝗰𝗮 𝘀𝗮̆-𝘁̦𝗶 𝗳𝗶𝗲 𝗺𝗮𝗶 𝘂𝘀̦𝗼𝗿 𝘀̦𝗶 𝗺𝗮𝗶 𝗯𝗶𝗻𝗲 𝗹𝗮 𝘀̦𝗰𝗼𝗮𝗹𝗮̆?
”Probabil să nu fi fost născut cu autism și discalculie, așa mi-ar fi fost mai ușor să mă integrez la școală și să nu îmi fi luat bully de la colegi. În fine, acesta nu este un răspuns valid, întrucât este ca și cum aș șterge o parte largă a identității mele, oricât de mult detest să spun asta. Fără acestea, nu aș fi putut să-mi dezvolt interesele la un nivel înalt și nici nu mi-aș fi dat seama că antropologia mi se potrivește mănușă.
Acum, fără “biases”, ce aș fi schimbat ar fi cel mai probabil modul cum am răspuns bullyingului și să “develop thick skin” – dar știm din psihologie că vorba “what doesnt kill you makes you stronger” este futila și eronată.
Un alt aspect pe care l-aș fi schimbat îl constituie să învăț mai ușor cum să nu-mi pese de ce zic ceilalți și totodată să depun mai mult efort să îmi dezvolt stima de sine și să mă străduiesc mai mult să învăț pentru școală – de aceasta am luat note “okay” la teste.Mai mult, aș fi schimbat modul în care am reacționat la rezultatele testelor mele – eu nu am ținut cont de faptul că nu am învățat cu câteva zile înainte pentru ele, tocmai de aceea luasem note mai mici, dar de trecere, și mă supărasem groaznic.”
R. este student acum – merge la facultate, are încredere în sine, forță de decizie și o mult mai bună capacitate de introspecție și analiză. Nu le este ușor copiilor noștri, iar ceea ce ne povestesc ei despre școală trebuie să ne ghideze în a înțelege ce am putea face mai bine, ce am putea schimba pentru ei.
La începutul acestui an școlar, să ne amintim că fiecare are o poveste unică. Împărtășim acest mesaj pentru a inspira mai multă empatie, înțelegere și sprijin pentru toți elevii.