Conversațiile pot fi dificile pentru adolescenții cu tulburare de spectru autist. Puteți ajuta adolescentul să construiască și să foloseasca abilitățile de conversație printr-o abordare pas cu pas. De asemenea, jocul de rol și cardurile vizuale va pot ajuta.
Conversația la adolescenții cu tulburări de spectru autist
Adolescentul cu tulburare de spectru autist se confrunta cu multe situații atunci când este pus in fata unei conversații – de exemplu, cu un prieten sau un vanzator de magazin.
Conversațiile au reguli nescrise, pe care adolescenții cu TSA le găsesc adesea greu de înțeles. De exemplu, ei ar putea domina conversația prin a nu lăsa cealaltă persoană să vorbească sau ar putea vorbi doar despre lucrurile din sfera lor de interes.
Abilități de conversație pentru adolescenții cu tulburare de spectru autist: pas cu pas
Iată câteva etape care pot ajuta adolescentul cu tulburare de spectru autist să înceapă și să participe la conversații. Puteți trece prin acești pași împreună cu adolescentul sau le puteți folosi pentru a crea un suport vizual pe care îl poate purta în ghiozdan ca o reamintire. De asemenea, ați putea folosi jocurile de rol in conversația cu adolescentul.
Se incurajeaza adolescentul să aibă conversatii scurte și adecvate la început și să ajungă până la conversații mai lungi, odată ce competențele devin mai naturale pentru el.
- Când se incepe o conversație
Dacă persoana cu care adolescentul doreste sa initieze o conversatie, vorbește cu altcineva, acesta trebuie invatat sa astepte pana cand cele doua persoane isi termina conversatia.
- Distanța adecvată
Invatati adolescentul sa pastreze o distanta adecvata fata de persoana cu care poarta conversatia.
- Inițierea conversației
Salutul reprezinta o modalitate naturala de a începe o conversație. Subiectul conversatiei depinde de situatie si de persoana cu care adolescentul vorbeste.
De exemplu, ați putea spune „Bună” unui prieten sau „Bună ziua” unui profesor.
- Vorbirea în conversație
Invatati adolescentul sa verifice dacă cealaltă persoană este interesată sau începe să se plictisească in timpul conversatiei. Pentru a putea identifica daca interlocutorul este receptiv, adolescentul trebuie sa aiba insusite abilitatile de teoria mintii si perspectiva vizuala.
- Subiectul conversației
Adolescentul va initia conversatia pe baza subiectelor proprii de interes.
Invatati adolescentul care ar putea fi subiectele adecvate pentru a sustine conversatia ( programe TV, lecții școlare sau sport) in functie de persoana cu care vorbeste.
- Incheierea conversației
Dacă adolescentul doreste să se retraga din conversație , invatati-l sa foloseasca formule adecvate de incheiere a acesteia.
Autor: Ana Bogdan, Psiholog, Consultant ABA