Copiii cu tulburare de spectru autist pot avea comportamente agresive și autoagresive. Există o varietate de strategii pe care le poți utiliza pentru a ajuta la prevenția și la manangementul acestor comportamente.
Copiii cu TSA nu exprimă întotdeauna emoții precum furia, frica, anxietatea sau frustrarea în aceeași manieră că și copiii tipici.
Pot exprima aceste emoții printr-un comportament agresiv față de ceilalți. Uneori pot manifesta comportamente în care se rănesc pe ei înșiși, ceea ce numim comportament autoagresiv.
Copiii cu autism pot acționa agresiv pentru că:
– au dificultăți în a înțelege ceea ce se întâmplă în jurul lor – ex. ceea ce oamenii le comunică verbal sau non-verbal;
– nu își pot comunica propriile nevoi – ex. nu pot exprima faptul că își doresc o anumită activitate sau un anumit obiect;
– sunt într-un moment în care experimentează anxietatea sau tensiunea;
– au sensibilități senzoriale – ex. sensibilitate la zgomote puternice sau, din contra, simt nevoia de o suprastimulare;
– vor să scape dintr-o situație/activitate considerată stresantă pentru ei;
Cum să înțelegi comportamentul agresiv al copilului cu TSA
Înțelegerea comportamentului agresiv sau autoagresiv al copilului te poate ajuta la modelarea sau reducerea acestuia.
Poți face asta prin analizarea a 3 factori (ABC-ul comportamental)
– Antecedentele – aici găsim declanșatorul comportamentului
– Comportamentul – este răspunsul copilului
– Consecințele – sunt ceea ce copilul primește în urma comportamentului agresiv/autoagresiv (poate scăpa dintr-o situație stresantă, de exemplu)
Se poate lucra la modelarea comportamentului la nivelul antecedentului sau din contră la nivelul consecinței.
Înțelegerea nivelului la care copilul se află pe aria de comunicare este de asemenea un pas în aflarea cauzelor ce duc la comportamente agresive. În momentul în care, copilul, nu poate exprima emoții sau nevoi, poate folosi comportamentul agresiv ca formă de comunicare.
Poate fi de ajutor să ne întrebăm: “Încearca să îmi spună ceva?”. De exemplu, dacă celui mic nu îi plac cerealele, dar nu are abilitatea de a spune asta, poate să lovească – comportament ce pentru el ține loc de “nu vreau”.