Cum arată școala ideală și învățătorul perfect pentru un copil cu TSA?

Există școala ideală? Există învățătorul ideal? Cu siguranță că așteptați un răspuns, dar, din păcate, nu există unul. Există însă profesori care încearcă în permanență să atingă acest ideal și care încearcă să găsească acea formulă  prin care ei să devină magicienii din clasă, iar elevii lor niște supereroi la învățătură. Să facem un exercițiu de imaginație și să încercam să creionam situația ideală de la școală pentru un copil diagnosticat cu tulburare din spectrul autist.

Învățătorul joacă cel mai important rol atunci când vine vorba de integrarea unui copil cu TSA în școala de masă. Atitudinea afișată de acesta și dorința lui de a-l ajuta pe copil să reușească sunt cele mai importante atribute ale învățătorului ideal.

Învățătorul ideal ar arăta așa:

  • Este întotdeauna calm și are mereu o atitudine extrem de pozitivă. Acest lucru îi va conferi elevului mai multă siguranță și îl va ajuta foarte mult din punct de vedere emoțional.
  •  Întotdeauna reușește să anticipeze care vor fi reacțiile emoționale ale copilului și va găsi mereu soluții de redirecționare a acestuia.
  •  Înțelege că un elev diagnosticat cu tulburare din spectrul autist are nevoie de o curriculă adaptată și va încerca în permanență să găsească modalități pentru a-i ușura elevului accesul la informație. Devine  extrem de creativ atunci când vine vorba de adaptarea materiei pentru că înțelege foarte bine care sunt dificultățile cu care se confruntă elevul său.
  •  Știe că în spatele diagnosticului se află un copil cu foarte mult  potențial și  încearcă mereu să găsească modalități de predare și învățare care să-l ajute pe elev să-și atingă acest potențial.
  •  Vede întotdeauna care sunt aspectele pozitive ale copilului și mereu încearcă să scoată înainte  punctele sale forte.
  •  Știe că încrâncenarea și seriozitatea nu-și au locul în clasă. Are simțul umorului și metodele sale de predare sunt amuzante și mereu distractive.
  •  Înțelege cât de important este rolul său pentru elevi. Tocmai de accea, atitudinea sa este una cladă dar fermă. Înțelege că elevii, indiferent dacă au sau nu o problemă de învățare, trebuie să fie ghidați și sprijiniți cât se poate de mult.

Desigur, ne putem gândi și la o imagine a școlii ideale pentru copiii cu TSA sau tulburări de invatare…si nu numai:

  • Elevul cu TSA are mereu nevoie de reguli clar formulate care să funcționeze ca o busolă pentru acesta atunci când se află la școală. Regulile trebuie să fie clare iar învățătorul trebuie să se asigure că informația transmisă  a fost recepționată în totalitate de către elev.
  • Rutina – este și va fi întotdeauna un mare sprijin pentru copiii diagnosticați cu tulburare din spectrul autist. Așadar, și un elev cu TSA, va avea nevoie de o rutină zilnică pentru a avea success la școală.
  • Poster cu orarul zilnic- copiii cu TSA înțeleg și învață mai bine dacă informația este susținută și/sau prezentată cu ajutorul suportului vizual.
  •  Limbajul clar, instrucțiunile clare, fără noțiuni ambigue, îl vor ajuta pe elevul cu TSA să înțeleagă mai bine și mai ușor ce se așteaptă de la el, ce are de făcut.
  •  Poziționare preferențială – acest lucru înseamnă că este ideal ca acești copii să stea cât mai aproape de profesori astfel încât profesorii să aibă mereu controlul asupra lor și, de asemenea, să le poată oferi ajutorul mult mai repede atunci când întâmpină dificultăți.
  •  Alocarea unui timp suficient pentru oferirea răspunsurilor, repetarea instrucțiunilor.
  •  Monitorizarea ritmului în care copilul își face lecțiile și repetarea instrucțiunilor de continuare a sarcinii-elevii cu TSA pot avea un timp diferit în care pot să răspundă sau în care să poată să îndeplinească o cerință. Doar pentru că acest timp poate să fie diferit de al colegilor săi, acest lucru nu înseamnă că nu pot să învețe sau că nu pot să răspundă. Trebuie doar să le dăm oportunitatea să o facă înțelegând care sunt dificultățile cu care ei se confruntă și încercând să găsim mereu soluții pentru a le ușura sarcina.
  •  Instrucțiunile vor fi adresate direct copilului pentru că astfel ne vom asigura că mesajul nostru a ajuns direct la copil.
  •  Feedback imediat al performanței – încurajați cât puteți de mult performanțele elevului cu TSA. El are nevoie de încurajări permanete pentru a reuși să-și depășească propiile bariere și pe viitor.

Idealul nu poate fi mereu atins. Totuși, dorința și implicarea profesorilor în încercarea de atinge acest ideal au fost întotdeauna uimitoare. Eforturile depuse de aceștia au fost recompensate cu o mulțime de satisfacții venite din partea celor mici.

AUTISM VOICE lansează ProfAid Kit, program de formare a cadrelor didactice ce oferă soluții concrete pentru înlăturarea conceptului de “copil problemă” la clasă, folosind materiale educaționale si tehnici specifice de management al comportamentelor dificile și a tulburărilor severe de comportament.

La finalul programului, 750 de cadre didactice vor obține credite de la Ministerul Învățământului si vor deține cunoștințe, metodologii și instrumente de lucru valoroase, pentru integrarea în școală a copiilor cu tulburări de dezvoltare și pentru managementul comportamental al claselor de elevi.

ProfAid se desfășoară pe o perioadă de 6 luni. Sunt disponibile 30 de locuri, pentru 18 școli din București, 6 din Alexandria și 6 din Ploiești. Înscrierile pentru preselecție sunt deschise până la 1.12.2017, aici: http://bit.ly/profaid

Articol oferit de Oliviana Giura, membru fondator AUTISM VOICE și consultant ABA.