David a început un program intens de terapie comportamentală aplicată ( 4 ore/zi), structurat și individualizat pentru dobândirea abilităților pe ariile de dezoltare deficitare începând cu vârsta de 3 ani.

În prezent, David este în clasa a IV-a, într-o școală de masă, mergând însoțit. Însă, principalele lui dificultăți constau în: dificultăți în a-și exprima gândurile și emoțiile, exprima regretul atunci când un copil este rănit sau are o experiență neplăcută, verbalizează propriile sentimente făcând relatarea la anumite evenimente, răspunsul adecvat la contactul social, identificarea prietenilor speciali.

Uneori exprimarea este incoerentă și are dificultăți în a purta o conversație, de asemenea nu înțelege noțiunile abstracte, glumele, ironiile și prezintă dificultăţi de înţelegere a regulilor sociale. În mediile sociale preferă activitățile solitare, iar contactul cu cei din jur este unul defectuos prin nerespectarea spațiului personal și intensificarea comportamentelor inadecvate (furia).

Deoarece, David întâmpina dificultăți în managementul comportamental (acasă și în mediile sociale), am discutat cu părinții despre importanța implicării acestora în procesul terapeutic.  Un punct important a fost acela de a descrie modul în care aceștia pot aplica terapia cognitiv comportamentală, tehnicile folosite și realizarea temelor pentru acasă.

În prima etapa mi-am propus să abordez dimensiunea afectivă, având ca obiective dezvoltarea abilităților conversaționale și relaționale.   În cadrul conversației, David prezenta dificultăți în răspunsul adecvat la contactul social, nu punea spontan întrebări, ci doar răspundea la întrebările interlocutorului. Am lucrat astfel încât David să înțeleagă care sunt regulile unei conversații.

În cadrul conversației, am stabilit următoarele obiective:

  • să pună întrebări complexe;
  • să răspundă la întrebări; întrebări cu răspuns deschis, nu doar cu DA și NU;
  • să facă afirmați complexe;
  • să vină cu propoziții noi;
  • să aibă contact vizual;
  • să rămână pe subiectul conversației.

Datorită dificultăților în conversație, relațiile cu ceilalți copii erau defectuoase, iar aceștia nu îl includeau în grupul de prieteni.

Pentru a fi interactiv pentru David, am realizat un joc pe care l-am denumit ,,Spațiul meu”. Scopul acestui exercițiu a fost acela de a răspunde adecvat la contactul social prin respectarea spațiului personal în conversație: păstrăm distanța potrivită  pe scaun în timp ce dai un răspuns,  pe toată durata răspunsului la o întrebare, pe toată durata răspunsului la 2 întrebări.

La îndeplinirea fiecărui task, primea recompensa socială ,,Sunt mândră de tine/ Te-ai descurcat foarte bine/Ești grozav”. Ulterior, dupa ce scopul programului a fost atins, următorul obiectiv a fost realizarea unei conversații cât mai naturale. Trebuie să avem responsabilitate în mod egal asupra conversației, ci nu să conducem noi conversatia.

 

Ședințele de psihoterapie pentru copii fac parte din programul Autism Voice – ABA Next Step, special dezvoltat pentru a aborda dificultățile pe care copiii sau adolescenții cu tulburări de spectru austist le întâmpină zilnic, mai ales în mediile sociale sau la nivel emoțional.

Pentru a afla mai multe detalii și pentru programări, puteți suna la telefon: 0756 678 219 sau email: contact@autismvoice.ro . 

Articol scris de

Ana Bogdan

psihoterapeut în cadrul ABA Next Step și consultant ABA