Orarul vizual este o componentă cheie în structurarea timpului și a mediului pentru copiii ce prezintă dificultăți de adaptare sau probleme de comportament. Orarul vizual poate fi folosit atunci când un copil este dezorganizat, prezintă comportamente opoziționiste, este neatent sau are dificultăți în a-și aminti care este următoarea activitate.

Orarul vizual este format dintr-un set de imagini sau cuvinte, care îl ajută pe copil să facă mai multe activități în succesiune. Folosirea acestui instrument promovează independența și crește responsabilitatea față de propriul comportament. Vă prezentăm mai jos câteva recomandări care vă pot ajuta să implementați orarul vizual pentru copilul dumneavoastră:

Pre-achiziții necesare:

  • Abilitatea de a identifica imagini atunci când acestea sunt denumite;
  • Abilități de potrivire (imagine la obiect, obiect la imagine);
  • Capacitatea de a finaliza anumite sarcini în mod independent.

Implementarea programului:

  • Pregătirea materialelor : poze/simboluri sugestive pentru fiecare activitate, pentru copiii care pot citi se pot folosi cuvinte/propoziții, un panou pe care vor fi lipite imaginile;
  • Începeți cu o singură imagine pe orar. Pe măsură ce copilul învață să urmărească orarul puteți introduce mai multe activități sau sarcini;
  • La început orarul va conține activități pe care copilul le preferă. De îndată ce copilul se familiarizează cu sistemul se pot introduce și sarcini mai dificile;
  • Creșteți treptat numărul de activități și variați-le pentru a-l învăța pe copil să devină flexibil la schimbările de zi cu zi.

Cum îl învățăm pe copil să devină independent?

  • Folosirea recompenselor: Selectați recompense puternice. Inițial, recompensă va fi oferită după finalizarea fiecărei activități din orar. După ce copilul va învăța să urmarească programul și să finalizeze în mod independent activitățile, se poate utiliza un sistem de tokeni. Asftel, copilul va primi o bulină/ un simbol după finalizarea fiecărei sarcini, iar la finalul orarului va putea schimba tokenii cu o recompensă.
  • Folosirea și retragerea prompt-urilor: folosiți ghidarea fizică pentru a-l ajuta pe copil să finalizeze fiecare activitate. Evitați utilizarea prompt-urilor verbale! Acestea îl vor învăța pe copil să aștepte ca cineva să îi spună ce are de făcut și nu să fie independent. Retrageți promptul și creșteți treptat distanța dintre dumneavoastră și copil.

Acest instrument simplu îl va ajuta pe cel mic să inițieze sarcini într-un mod eficient și va contribui la structurarea și oraganizarea timpului atât pentru copil, cât și pentru întreaga familie.

 

Articol scris de Raluca Anghel, psiholog, BCBA