Se întâmplă frecvent să uităm cât de importantă este recompensarea copiilor pentru comportamentele lor dezirabile. În calitate de părinți, tindem să observăm comportamentele indezirabile ale copiilor, adică ceea ce fac greșit și să corectăm acele acțiuni, în loc să apreciem ceea ce fac bine copiii noștri.  Mai mult, uităm să acordăm atenție lucrurilor simple pe care le fac, dar pentru care, copiii depun eforturi mari.

În cazul copiilor cu autism ale căror comportamente adecvate nu sunt răsplătite prin atenția și aprecierea părinților, comportamentele neadecvate vor crește în intensitate, tocmai pentru a obține atenția mult dorită, chiar dacă aceasta este negativă. Copiii pot ajunge să se comporte neadecvat, doar pentru a atrage atenția celor mari.

Dintre toate formele de recompensare a copiilor, oferirea laudei este cea mai ușor de utilizat și la îndemâna tuturor părinților.

Avem tendința de a găsi mereu scuze atunci când ni se atrage atenția că nu lăudăm comportamentele copiilor suficient de mult. În continuare, voi enumera câteva dintre ele și voi încerca, pe scurt, să le explic, astfel încât să ne convingem împreună de importanța utilizării laudei.

Nu îmi laud copilul, pentru că îl răsfăț. Deseori considerăm că lauda încurajează lenea și reduce motivația. Este total greșit să gândim astfel, deoarece, de regulă, lauda atrage după sine motivația de a face din ce în ce mai bine, nicidecum mai rău sau deloc. Prin laude, copiii nu sunt răsfățați, ci, ajutați să aibă mai multă încredere în ei și în forțele proprii.

 Îmi laud copilul, doar atunci când face ceva ieșit din comun, ceva extraordinar. Știm cu toții, că în cazul autismului, pentru a putea ajunge la performanțe deosebite, copiii parcurg foarte mulți pași. De aceea, este bine să acordăm atenție întregului proces și să lăudăm fiecare pas în parte, în loc să așteptăm rezultatul final. Mai mult, vă îndemn să lăudați chiar și încercările copiilor de a face anumite comportamente, chiar dacă nu duc la bun sfârșit sarcina respectivă.

 Copilul meu va fi condiționat mereu de laude. Atât copiii cu autism, cât și cei tipici, învață anumite comportamente prin repetarea acestuia. Dacă un comportament este apreciat și primește atenție pozitivă adecvată, cu siguranță, copilul va încerca să repete acel comportament. Prin analogie, dacă un comportament este ignorat, copilul va înceta să mai manifeste acel comportament.

Este minunat să lăudăm comportamentele copiilor, dar pentru ca laudele să aibă rezultat și implicit, să fie eficiente, este bine să ținem cont de câteva aspecte, și anume:

1. Evitați laudele vagi, care nu vizează un anumit comportament. Pentru eficientizarea laudei, aceasta trebuie să conțină afirmații care descriu comportamentul lăudat. Spre exemplu, în loc de un simplu “Bravo!”, putem folosi “Bravo, ai salutat-o foarte frumos pe doamna vânzătoare de la magazin!

2. Lăudați comportamentul, nu copilul. Pentru copiii cu autism, cuvinte ca “deștept”, “minunat”, “inteligent”, sunt foarte abstracte, care nu spun nimic despre ceea ce știe și poate copilul să facă. Pentru ca laudele să aibă rezultatul dorit, este bine să formulăm laudele, axându-ne pe ceea ce copilul face sau a făcut deja. Laudele eficiente sunt cele referitoare la comportament, nu la copil.

3. Laudele trebuie să fie acordate imediat după manifestarea comportamentului. Capacitatea de memorare a copiilor cu autism este relativ redusă și este puțin probabil ca un copil să-și aducă aminte comportamentele pe care le-a manifestat în urmă cu o zi, o săptămână, etc. De aceea, vă indemnn să lăudați comportamentele adecvate ale copiilor la momentul oportun.

4. Evitați să combinați laudele cu criticile. De multe ori, tindem să combinăm laudele cu criticile, ceea ce pentru copii poate fi foarte confuz și vor crede că nu au făcut ceea ce trebuie. Este bine să evităm formule de genul “Bravo, ai colorat foarte frumos pisicuța, dar ai depășit conturul foarte mult!”, sau “Esti minunat, ai mâncat tot din farfurie, dar ai făcut multă mizerie!”, etc.

5. Laudele trebuie să vină la pachet cu o mare doză de entuziasm! Dacă folosim un ton monoton și nu arătăm cât de încântați suntem de ceea ce a făcut copilul, eficiența ei va scădea foarte mult. De aceea, vă îndemn să fiți veseli, să vă conectați cu copilul, să vă uitați în ochii lui și, chiar să-l îmbrățișați, pentru ca mesajul verbal pe care îl rostiți să fie în congruență cu cel non-verbal.

Fără îndoială, laudele sunt un mijloc important de motivare a copiilor în achiziționarea anumitor comportamente, care vă ajută să creșteți stima de sine a copiilor, îmbunătățind în același timp și relația cu copilul dumneavoastră.

Valentina Popa,

Psiholog ATCA