Scenariul cotidian al României de azi este sumbru dacă privim sectoarele dedicate sănătății, educației, infrastructurii sau investițiilor. Veștile sunt preponderent triste, însă numai fiindcă asta se mediatizează cel mai mult. Ce nu se mediatizează suficient este capacitatea unei companii, mici, medii sau mari, de a dezvolta comunitatea din care face parte dincolo de cifrele comerciale. Ce nu se promovează îndeajuns este beneficiul fiscal și media pe care îl are o companie atunci când sponsorizează un ONG din comunitate. Este timpul să schimbăm acest peisaj fiindcă un business inteligent înseamnă mai mult decât a face bani unilateral, este despre oameni și ce poate face acel business fără nici un cost. Iată 5 motive pentru care o companie ar trebui să sponsorizeze un ONG

  1. Este gratuit

Legea Sponsorizării (32/1994) și Codul Fiscal (227/2015), cu modificările și completările ulterioare, permit contribuabililor plătitori de impozit pe profit să investească în dezvoltarea societății românești, fără niciun cost. Dacă valoarea sponsorizării nu depășește 20% din impozitul pe profit al companiei – în limita a 0,5% din cifra de afaceri –  întreaga sumă a sponsorizării se deduce din impozitul pe profit de plată. Este modalitatea prin care companiile din România pot sprijini fără niciun cost sectorul neguvernamental. Sponsorizarea va genera un credit fiscal care va reduce suma impozitul cu suma integrală aferentă sponsorizării. Și totul este posibil printr-un simplu contract de sponsorizare încheiat între companie si ONG, astfel 80% din impozit se duc la stat, iar 20% merg către un ONG, care va reinvesti banii într-o cauza bună (sănătate, educație, dezvoltare, mediu, tehnologie) cu 0 costuri pentru companie. Și IMM-urile au posibilitatea să redirecționeze impozitul pe venit dacă ONG-ul vizat este acreditat pe servicii sociale cu cel puțin un serviciu social certificat conform legii.

  1. Este sustenabil

A sponsoriza un ONG nu înseamnă doar a redirecționa niște bani. Orice ONG are un raport de activitate anual și bunele practici economice vizează faptul că raportarea banilor primiți trebuie să fie transparentă și exhaustivă. În ultimii ani, peste 60% dintre ONG-urile din țară au un raport de activitate care demonstrează sustenabilitatea investiției companiei. Dacă un ONG nu are public, pe site, acest raport, dar vrei să îl susții prin redirecționarea celor 20% din impozit, cere raportul de activitate. În felul ăsta oricine poate vedea clar unde s-au dus banii și ce s-a realizat cu ei.

  1. Investești gratuit

Nu avem centre de recuperare, nu avem spitale moderne, nu avem ateliere creative, nu avem adăposturi, programe de reabilitate, tratamente medicale gratuite, programe școlare, suficiente spații verzi? Cu redirecționarea impozitului unei companii, le putem avea pe poate. Nu se întâmplă peste zi, dar ele se întâmplă. Este suficient să căutăm pe Google cuvinte cheie de tipul „centru‟ + „ONG‟ sau „sânge‟ + „ONG‟ sau „spital‟ + „ONG‟ și găsim informații, știri și reportaje despre lucruri mărețe care se întâmplă în România datorită câtorva oameni și a sponsorizărilor primite de la companii.

  1. Creezi locuri de muncă

Ceea ce nu se conștientizează de cele mai multe ori atunci când se sponsorizează un ONG este faptul că banii aceia care nu ajung la bugetul de stat ajută la crearea unor locuri de muncă vitale. Vorbim aici de locuri de muncă pentru specialiști bine pregătiți, pentru asistenți sociali, pentru profesori și chiar pentru persoane cu dizabilități apte să fie forță de muncă. Sunt zeci de ONG-uri în țară care au magazine de caritate (charity shop-uri) sau ateliere protejate care funcționează, în principal, prin redirecționări. Astfel, indirect, ajuți un tânăr cu dizabilitate să se autosusțină, ajuți o mamă singură să-și hrănească copiii sau ajuți un specialist/profesor/medic să ofere suport copiilor sau tinerilor de la sate. Posibilitățile sunt infinite și nu presupune nici un cost pentru companie. Mai bine de atât nu cred că se poate.

  1. Primești publicitate gratuită

Majoritatea ONG-urile din țară au proiecte naționale în derulare sau organizează evenimente anuale mari. Prin puterea de a strânge într-un singur loc companii, instituții, persoane publice pentru o cauză nobilă, expunerea media aferentă sponsorizării poate fi masivă și, intrinsec, gratuită. Exemple, la fel, se găsesc din abundență prin Google. Sunt ocazii nemaipomenite atât de a apărea în media ani la rândul fără costuri pentru companie (TV, radio, presă scrisă, on-line), până la ocazii frumoase de a face networking cu persoane cu care altfel a-i intra mai greu în contact direct. De la Baluri caritabile la proiecte anuale, pârghiile pentru promovare intensă gratuită a propriului brand sunt abundente și presupune doar redirecționarea a impozitului.

  1. Te poți ajuta pe tine ajutând pe altul

Sunt situații sau boli care nu discriminează, din păcate. În peste trei ani de când lucrez pentru recuperarea și integrarea copiilor cu autism în școală și societate nu există lună în care să nu primesc telefon sau să întâlnesc o persoană care are sau știe de un copil cu autism sau suspectează că ar avea în viața personală un copil cu autism și îmi cer ajutor. Mulți dintre acești oameni sunt directori de companii sau angajați care, la un moment dat, au sponsorizat sau au donat bani/timp/resurse pentru centrele de terapie ale AUTISM VOICE.

Avem capacitatea să îi ajutăm datorită investiție pe care au făcut-o la un anumit moment. Prin evaluare și diagnosticare la standard internațional, prin programe de terapie eficiente sau prin cursuri și training-uri, putem ajuta pe oricine și asta preponderent datorită ajutorului financiar pe care îl primim la rândul nostru.

Același lucru poate fi spus și despre toți care militează pentru a face mai bine în comunitate fie că vorbim despre acces la sânge pentru transfuzii, plantări de copaci pentru un mediu mai bun, tehnologie asistată pentru dizabilități, fie că vorbim despre suport pentru victime, refugiu pentru cei fără adăpost, educație modernă pentru copii sau orice altceva.

Și partea cea mai frumoasă din toată această poveste este că orice suma oferită contează enorm. Oricât de mică sau mare ar fi sponsorizarea, ajuți la crearea unui fond comun de bine, care, în timp, poate salva viețile a sute de oameni, pe lângă a ta sau a unui membru al familiei tale.