//Prevenția situațiilor periculoase pentru copii cu autism

Prevenția situațiilor periculoase pentru copii cu autism

Copiii cu autism au dificultăți majore în identificarea situațiilor care le pot pune viața sau integritatea fizică în pericol. În acest articol, ne propunem să oferim câteva sfaturi utile pentru părinții copiilor cu autism, astfel încât aceste situații să poată fi depașite mai ușor.

Auzim în mod frecvent  fraze de genul: “copiii  cu autism nu au frică de nimic, pot să sară fară teamă în fața mașinii  sau să se arunce de la înălțime”. Putem presupune cu ușurintă că fac aceste lucrurui pentru că nu înteleg foarte bine situațiile periculoase, dar, de fapt, lucrurile stau diferit. Copiii cu autism au un simț al fricii si al pericolului foarte subdezvoltate.

Cum simțim noi  pericolul?

Semnalele  din jurul nostru sunt preluate și hrănite într-o zonă mică în formă de migdală din creierul nostru, numită amigdala.

Această parte a creierului a fost suspectată de mult timp că joacă un rol important  în tulburarea de spectru autist și că are un rol important în evaluarea pericolului. Rolul acestei părți este extrem de important pentru că:

  • Ne ajută să învațăm care sunt lucrurile periculoase ce ne înconjoară.
  • Codifică și păstrează în memorie cum arată și care sunt lucrurile sau evenimentele periculoase.
  • Atunci când le reîntâlnim în viață, ne ajută să le recunoaștem.
  • Ne ajută să găsim cele mai bune soluții pentru a evita sau pentru a ieși dintr-o situație periculoasă.

Cum influențează autismul recunoașterea pericolului?

Când o persoană nu răspunde la pericol cu ​​teamă, înseamnă că amigdala are dificultăți în identificarea și reamintirea exactă a lucrurilor din mediul lor, care ar trebui considerate o amenințare.

Încă nu este foarte bine înțeles care este diferența dintre amigdala persoanelor cu autism, dar se pare că suferă o creștere rapidă la începutul copilăriei și apoi  se micșorează ulterior. Indiferent de cauza fizică, este clar că ceva de-a lungul dezvoltării  este întrerupt în acest proces de amintire și recunoaștere a lucrurilor periculoase.

Există alte aspecte ale autismului care pot face dificilă identificarea amenințărilor. Persoanele cu autism nu au tendința să învețe despre pericol atunci când se rănesc, aud un avertisment, gândesc înainte de a-și imagina un rezultat rău sau recunosc semne de frică pe care propriul corp le oferă.

Persoanele cu autism pot avea probleme importante, cum ar fi ar fi predicția, limbajul, simțirea și interpretarea feedback-ului din corpul lor, cauza și efectul. Acest lucru poate face dificil ca ei să recunoască pericolele în mediul lor.

Ce puteți face pentru a-i ajuta?

Tindem să nu observăm multe dintre pericolele din jurul nostru până când  acestea nu devin o problemă. Știm că, de cele mai multe ori, suntem în siguranță, deci e bine să ne bazăm pe mecanismele noastre de apărare naturale, pentru a le elimina atunci când avem nevoie de ele să ne protejeze.

Deci, uneori, este ușor să uitați exact ce sunt acele pericole. Uitați-vă bine la mediul înconjurător și evaluați-l pentru siguranță, prevenind sau monitorizând accesul la tot ceea ce ar putea pune copiii în pericol de accidentare (în special echipamentele ascuțite, pericolele de sufocare, drumurile și piscinele).

  1. Nu vă bazați pe teama de pericol a acestora.

Este ușor să presupunem că cei mici vor evita în mod natural lucrurile pe care toată lumea le știe că sunt înfricoșătoare sau amenințătoare. Aceste ipoteze s-ar putea să nu se aplice copiilor cu autism, care ar putea întâmpina dificultăți în identificarea pericolului și înlăturarea amenințărilor sau situațiilor riscante. Menținerea lor în siguranță trebuie să fie întotdeauna o prioritate de top în timp ce aceștia  se află în grija dumneavoastră.

  1. Învățați reguli explicite de siguranță

Explicați exact ce pot și ce nu pot face și ce se poate întâmpla dacă nu respectă regula. Luați-vă timp pentru a parcurge  regulile de siguranță cu ei 1: 1 la un moment în care atenția lor nu este împărțită și asigurați-vă că au înțeles. Amintiți-le de pericole și reguli de siguranță de multe ori, mai ales după pauzele de școală și în medii noi.

  1. Consecvența este extrem de importantă

Fiți conștienți de faptul că este posibil să aveți nevoie de un nivel mai ridicat de protecție  în fața potențialelor  pericole pentru copiii cu autism și de mai mult timp în care să le explicați toate aceste situații dificile în care ei se pot afla la un moment dat.

Pericolele sunt peste tot în viața noastra și, deci, și în viața copiilor cu autism. Este important să îi învățăm cum să faca fața sau cum să evite astfel de situații și asta trebuie să fie o prioritate pentru fiecare parinte al unui copil cu autism.

 

Giura Oliviana Maria

Membru fondator AUTISM VOICE, Consultant ABA

2018-12-14T08:24:07+00:00