• În centrele Autism Voice avem locuri libere în programul de terapie ABA la terapeuții specializați în intervenția timpurie, care lucrează cu copii cu vârsta de până în 6 ani, în intervalul orar 09.00 – 13.00.
  • Pentru înscrieri și detalii despre înscrieri în programul de terapie ne puteți contacta la: 0756 678 219 sau pe email contact@autismvoice.ro

Ce experiență și pregătire au terapeuții care vor lucra cu copilul meu?

Terapeuții din cadrul centrelor Autism Voice trec printr-un curs de formare în tehnicile analizei comportamentale și sunt supervizați continuu de către coordonatorii cu formare și acreditare internatională BCBA. Acest lucru se întamplă atât în cadrul sedințelor bilunare de coordonare cât și în timpul sesiunilor de feedback alocate fiecarui terapeut în funcție de nevoile acestora. Terapeuții începatori beneficiind de un program de formare intensiv la începutul activității.

Terapeuții nostri sunt pregătiți în:

  • intervenție timpurie la copiii mici
  • psihoterapie
  • logopedie
  • programe de terapie pentru adulți si adolescenți cu TSA.

Cum va fi personalizat programul de terapie pentru copilul meu?

La fel ca noi toți și copiii cu TSA sunt diferiți și au nevoie diferite, iar acesta este motivul pentru care obiectivele din planul de intervenție ale unui copil trebuie să fie în conformitate cu nevoile sale. Nu există planuri de intervenție standard care să fie potrivite oricărui copil. Există însă protocoale de lucru ce pot fi folosite ca repere în lucrul cu copilul, dar este necesar ca de fiecare dată acestea să fie adaptate conform modului în care fiecare copil poate învăța cel mai bine.

Pentru a realiza planul de intervenție coordonatorul de caz va realiza o evaluare a abilităților și una a comportamentelor, iar pe baza  rezultatelor obținute va stabili obiectivele de lucru și modalitățile în care acestea vor fi puse în practică. De asemenea, coodonatorul va stabili numărul de ore de terapie necesar, iar acestea poat fi realizate de către terapeuți sau părinți.

Există multe situații în care familia nu își permite să achite costul pentru întregul program recomandat și pentru ca cel mic să beneficieze de intervenția de care are nevoie părinții sunt învățați cum să continue acasă procesul terapeutic. Chiar și în cazurile ideale, în care familia își permite să acopere un pachet complet de terapie este important ca ei sa știe cum să își ajute copilul să își atingă potențialul maxim și de aceea implicare lor în procesul de recuperare este una foarte importantă. În fond, cel mai mult timp dintr-o zi, un copil mic și-l petrece în mod natural cu familia, iar ei sunt cei care îl pot sprijini cel mai mult în procesul de creștere.

Cum se desfășoară ședințele de terapie?

Structura ședinței de terapie este stabilită de către coordonator în funcție de nevoile copilului.

Câteva direcții generale despre desfâșurarea sesiunii de terapie ar fi urmatoarele:

  • Fiecare sedință de terapie este important să înceapă și să se finalizeze cu activități plăcute pentru copil (pairing).
  • Activitățile de predare a abilităților trebuie să fie intercalate cu activități de joc sau activități care presupun abilități deja învățate de către copil pentru a spori încrederea acestuia în forte proprii și pentru a crea un mediu plăcut de învățare
  • Pentru urmărirea evoluției copilului și adaptarea planului de intervenție este important ca terapeuții să colecteze date în cadrul fiecarei ședințe de terapie
  • Pentru facilitarea transferării abilităților copilului în mediul său natural este necesară integrarea sesiunilor de cereri și de învățare incidentală
  • Menținerea interesului copilului de a participa activ la activitățile desfășurate se realizează prin evaluarea frecvetă a recompenselor și prin utilizarea acestora conform unui program de întărire stabilit în prealabil
  • Reducerea comportamentelor inadecvate se realizează prim monitorizarea și intervenția asupra acestora.

Cum voi fi implicat ca părinte în proces?

Să fii părinte nu e ușor, pentru că stim cu toții că niciodată copiii nu vin cu manual de instrucțiuni, oricât de mult ne-am dori asta, iar să fii parintele unui copil cu nevoi speciale poate părea și mai dificil. Dar uneori ne dăm seama că nu este așa, iar dupa ce părinții înțeleg principiile analizei comportamentale ajung să își ajute copilul să își atingă potențialul maxim în fiecare zi din viața lui.

Rolul părinților în procesul de recuperare al copilului cu TSA este unul foarte important. Deși asta poate veni la pachet cu multă responsabilitate și îngrijorare este important să știți că nu veți fi singuri în acest proces și că ori de câte ori veți întămpina dificultăți coordonatorul și terapeuții vă vor susține și vă vor ghida pas cu pas.

Cel mai ușor mod de a ajuta părinții să învețe cum să lucreze eficient cu copilul lor este prin training și apoi prin modelare. Cunoștiințele teoretice sunt baza unei intervenții eficiente, dar fără pratică ele pot deveni inutile. Ca parinte este important să înțelegi principiile de funcționare ale comportamentului uman și să profiți de cât mai multe oportunități din viata de zi cu zi pentru a-l învăta pe copil lucruri noi sau pentru a-l ajuta să generalizeze abilitățile învățate în terapie.

După ce coordonatorul realizează evaluarea copilului părintele primește un plan de intervenție pentru acasă. Pentru a superviza punerea în aplicare a planului de intevenție coordonatorul merge acasă la familie și lucrează împreună cu părinții. Pe langa aceste întâlniri părinții primesc feedback pe filmări și de asemenea participă la unele ședințe de terapie și coordonare. Cele mai importante arii de dezvoltare targhetate de părinți în interactiunea cu copilul sunt: comunicarea, independența (autonomia persoanală), jocul și imitația. Și tot în sarcina părinților revine și identificare activitătilor și obictelor care reprezintă întariotori pentru copil și programarea folosirii acestora pe parcursul rutinelor zilnice.

De ce este necesara coordonarea? De ce ședințele trebuie să fie frecvente?

Atunci când părinții sunt îngrijorați cu privire la dezvoltarea copilului lor, sunt îndrumați către o evaluarea psihologică. Această evaluare este realizată de către un analistul comportamental, iar atunci când este necesar părinții primesc recomandări pentru începerea terapiei aba. Pentru a ne fi mai usor să întelegem de ce este necesară coordonare este important să înțelegem rolul coordonatorului în echipa terapeutică. Responsabilitățile acestuia sunt urmatoarele:

  • Realizează planul de intervenție personalizat al copilului, în cadrul căruia detaliază fiecare program în parte, obiectivele și modul de lucru;
  • Realizează planul de intervenție personalizat pentru părinți, cu scopul de a fi implementat atât acasă, cât și în alte medii;
  • Oferă îndrumare părinților în gestionarea comportamentelor inadecvate care apar în afara sesiunilor de terapie;
  • Ofera îndrumare continuă echipei și oferă noi tehnici sau metode de lucru în cazul în care copilul întampină dificultăți pe anumite programe în lucru;
  • Oferia feedback terapeuților;
  • Coordoneaza și faciliteaza relația dintre familie, echipă și cadrul didactic (dacă este cazul);
  • Adapteaza împreună cu cadrul didactic curricula școlară a copilului (dacă este cazul);
  • Stabilește intervenții pentru comportamentele inadecvate ale copilului în urma colectării datelor de către echipă.
  • Oferi training terapeuților;
  • Realizează evaluarea periodică a copilului.
  • Păstrează o evidentă a achizițiilor copilului de la o sesiune la alta;

Procesul de învățare este unul dinamic și mereu apar variabile noi, iar acesta este principalul motivul pentru care este nevoie ca ședintele de coodonare să se realizeze frecvent. Iar în cadrul fiecare sesiuni de coordonare analistul comportamental evaluează stilului și ritmul de învătare ale copilului,  găsește soluții pentru îmbunătățirea acestora și  restabilește prioritotile în predare atunci când este cazul.

Înscriere în program

Pentru înscrieri și detalii despre înscrieri în programul de terapie ne puteți contacta la: 0756 678 219 sau pe email contact@autismvoice.ro

Imagini din centrele noastre