Rolul însoțitorului la școală ( Shadow)

Integrarea la grădiniță și în școală este o etapă extrem de importantă în procesul de recuperare a copiilor cu dificultăți de învățare, cu tulburări de comportament sau autism. Rolul însoțitorului la școală  este esențial.

Susținerea activităților prin implementarea unui program de shadow-ing este extrem de importantă în acest proces.

Cine este Shadow-ul sau însoțitorul?

  • Shadow-ul este un terapeut format în analiza aplicată a comportamentului care îi oferă copilului ajutorul necesar pentru a face față cu succes cerințelor școlare.
  •  Este unul din membrii echipei terapeutice.
  •  Implementează metodele specifice analizei aplicate a comportamentului pentru a crește apariția comportamentelor deficitare și de extincție a celor indezirabile.
  •  Păstrează o comunicare deschisă și activă între școală și echipa terapeutică/familie.
  •  Oferă copilului suport atunci când acesta are nevoie dar, de asemenea,  știe să retragă acest ajutor, sprijinindu-l pe copil în drumul său spre independență.

Ce face shadow-ul?

  • Îl ajută pe copil să transfere mai ușor în mediul social informațiile învățate în cadrul terapiei.
  •  Facilitează adaptarea comportamntala a copilului prin recompensarea comportamentelor dezirabile și prin metode specific de extincție a comportamentelor indezirabile.
  •  Însoțitorul îl ajută pe copil prin sugerarea de soluții sau răspunsuri atunci când acesta se lovește de situații dificile.
  •  Însoțitorul recompensează comportamentele dezirabile ale copilului facilitând astfel dezvoltarea mult mai rapidă a unor comportamente necesare integrării în școală.
  •  Îl ajută pe copil să devină independent din punct de vedere acțional, să ia decizii și încurajează comunicarea funcțională.
  •  Colectează date importante despre comportamentele copilului la școală, date ce vor influența alcătuirea planului individualizat de intervenție.

Articol oferit de Oliviana Giura, Membru fondator AUTISM VOICE, Consultant ABA