Terapeutul ABA, sau Registered Behavior Technician cum este regăsit în sistemul BACB, este persoana direct responsabilă de implementarea planului de intervenție pe care îl dezvoltă coordonatorul echipei (Board Certified Behavior Analyst).

Terapeutul ABA își conduce practica sub coordonarea unui BCBA/ BCaBA și este responsabil de implementarea directă a tehnicilor analizei comportamentale aplicate. Terapeutul nu elaborează planuri de intervenție sau evaluare. Supervizorul este responsabil de stabilirea sarcinilor pe care le va îndeplini, ca parte a instruirii sale, și în funcție de experiență și competențe, poate contribui la dezvoltarea planului de intervenție și poate asista în procedura de evaluare.

Terapeutul va avea un minimum de cunoștințe teoretice, dar și abilități practice care să-i permită conducerea sesiunilor de terapie într-o manieră profesionistă, maximizând potențialul copilului prin îmbinarea eficientă a tehnicilor de terapie.

Pornind de la minimul de abilități impuse de Behavior Analyst Certification Board și adăugând și altele observate de-a lungul experienței în coordonarea echipelor de terapeuți, am conceput un set de abilități pe care un terapeut este necesar să le aibă însușite.


Este important de menționat că, pentru a deveni un terapeut performant, cu alte cuvinte, un terapeut bun, este nevoie de implicare, devotament, dorință continuă de perfecționare si… răbdare.

Ne confruntăm în ultimii ani cu o fluctuație foarte mare în echipele de terapie și punctez aici că un an petrecut într-un centru, fie el și cel mai performant, nu este nici pe departe suficient în dezvoltarea performantă a tuturor abilităților menționate mai sus.

Pentru a cunoaște toate situațiile ce pot fi întâlnite în terapia copiilor cu autism este necesar un minimum de 4 ani, timp în care să se lucreze cu mulți copii cu particularități în dezvoltare diferite și sub îndrumarea mai multor coordonatori, astfel încât să fie văzute cât mai multe abordări ale planului de intervenție.

Anca Dumitrescu, BCBA

Presedinte ATCA