De sărbători, fiul tău de 8 ani îi povestește mătușii sale cum a mers să construiască o navă spațială complicată din piese Lego. Nu omite niciun detaliu în timp ce mătușa Ana zâmbește și dă din cap, cu ochii în depărtare. Vă apropiați de ei și încercați să-l ajutați să înţeleagă indiciile ei non-verbale și să îşi încheie monologul. Fără succes, o întrebați pe mătușa Ann dacă vrea să încerce vinul și brânza din camera alăturată. „Nici măcar nu am ajuns la motor”, mormăie fiul tău.

Conversațiile simple par destul de ușoare, dar pot fi o provocare pentru cei care se luptă cu comunicarea pe teme sociale. O conversație se poate încheia rapid într-o liniște incomodă, jenă sau poate deveni unilaterală.

Dacă copilul dumneavoastră. are dificultăți de înțelegere a perspectivei (înțelegerea gândurilor și sentimentelor celorlalți), este posibil să aibă dificultăţi şi în ceea ce privește conversațiile. Cu practică, copilul îşi poate dezvolta abilitatea de conștientizare a subiectelor despre care ar putea dori alți oameni să vorbească, citind „indicii” sociale bazate pe ceea ce știe deja despre persoană (de exemplu, unchiul Mihai adoră să schieze), pe subiectele abordate de persoana respectivă (de exemplu, câinele ei) sau despre ceea ce poartă persoana (de exemplu, un tricou Star Wars). Practicarea acestor abilități acasă sau în comunitate cu persoane pe care copilul dumneavoastră le cunoaște deja va ajuta în interacțiunea copilului cu oamenii pe care nu îi vede foarte des.

Următoarele sfaturi și sugestii din cartea mea Make Social Learning Stick! vă pot ajuta copilul să se simtă confortabil vorbind cu oamenii care vin la o petrecere sau la cină:

 

  1. Observarea socială: când sunteți în comunitate, rugați-vă copilul să observe alte persoane și să încerce să deducă subiectele de interes ale persoanelor sau modul în care oamenii sunt legați sau înrudiți unul cu altul. Faptul că învaţă să ghicească interesele celorlalți îl va ajuta la găsirea unor subiecte bune de conversație.

  2. Subiecte pentru conversații: ajutați-vă copilul să facă o listă cu subiecte despre care majoritatea oamenilor vorbesc (de exemplu, vreme, să învețe ce face persoana la școală, la muncă sau în alte activități, punând întrebări despre ce se întâmplă în viața lor, un animal de companie nou sau un sport etc.).

  3. Cartonaşe cu conversații: creați cartonaşe cu întrebări deschise de genul „Care a fost cea mai bună (sau cea mai rea) parte a zilei tale?” sau „Care este filmul vostru preferat și de ce?” Plasați-le în mijlocul mesei și jucați-vă pe rând cu cartonașele, adresând întrebarea. Practica de acasă va facilita conversația cu persoanele mai puțin familiare.  Cartonașe care să vă ajute în acest sens, puteți găsi și în magazinul nostru online, shopautismvoice.ro – Cartonașele cu povești sociale vizează dezvoltarea coerenței limbajului cât și aspecte reprezentând diferite situații sociale. Se pot achiziționa de aici.

  4. Cartonaşe cu conversații la masa de sărbători: Oameni din generații diferite se pot cunoaște mai bine, răspunzând pe rând la întrebări despre viața lor. De exemplu, puneți întrebări despre vacanța preferată a unei persoane sau despre primul animal de companie sau despre filmul preferat.

  5. Întrebare cu întrebare: întrebările „C” (cine, ce, cum, etc.) sunt începutul conversațiilor bune. Creează o notă vizuală sau prompt pentru a-i aminti copilului tău aceste cuvinte și practicaţi folosirea lor acasă în timpul meselor de familie. Simte-te liber să copiezi și să folosești elementele vizuale din cartea mea Make Social Learning Stick!

  6. Discuții prin cartier: plimbați-vă prin cartier cu copilul și salutați oamenii pe care îi cunoașteți. Pe măsură ce discutați cu vecinii, încercați să includeți copilul în discuție. Pregătiți-vă pentru plimbări venind cu întrebări de genul „Cum vă simțiți azi?” sau „Ce-ai făcut în weekend?”

  7. Discuție auto: unii copii preferă să vorbească în mașină, acolo unde nu trebuie să se îngrijoreze de contactul vizual direct sau de limbajul corpului. Utilizați călătoriile cu mașina pentru a exersa conversația.

Apropierea sărbătorilor reprezintă un moment perfect pentru a lucra la abilitățile de conversație. Adunările sociale, în această perioadă a anului, sunt de obicei perioade în care cei dragi se adună și pot susține și consolida practicarea acestor abilități cu o serie de oameni diferiți într-un mediu distractiv și sigur. Să învețe să se gândească la alții, să înțeleagă situațiile sociale și să devină adaptat social reprezintă o abilitate valoroasă nu numai la adunările de familie, ci și la școală, la muncă și aproape oriunde altundeva.

 

Autor: Elizabeth Sautter este autorul Whole Body Listening Larry (versiunea acasă și școală) și Make Social Learning Stick. De asemenea, predă frecvent ateliere de învățare socială pentru Autism Awareness Center.

Sursa: https://autismawarenesscentre.com