//Contracte între părinți și copii?

Contracte între părinți și copii?

Înainte de a spune ”eu nu folosesc așa ceva, că eu nu îmi dresez copilul”, este important să ne amintim că înainte de a putea discuta despre dezvoltarea și maturizarea emoțională, dezvoltarea inteligenței emoționale și creșterea încrederii în sine, este important să avem o relație bună de colaborare, iar copilul să aibă capacitatea de autocontrol și capacitatea de a respecta ceea ce stabilește împreună cu părintele/ profesorul.

Un contract comportamental este un document scris între un adult și un copil (poate fi terapeut – copil, sau părinte – copil) în care se specifică:

  • comportamentul așteptat;

  • consecințele pozitive și negative;

  • timpul în care trebuie îndeplinită sarcina: 15 minute, o zi, o săptămâna etc.

Este o metodă creativă prin care adulții îi pot ajuta pe copii să-și controleze comportamentele problematice și să-și îmbunătățească comportamentele de colaborare, participarea la ore etc.

Cum să întocmești un CONTRACT:

PASUL 1

  • Identificarea comportamentului pe care dorim să-l creștem;

  • Evitarea definițiilor vagi… “Mihai trebuie să arate mai mult respect”.

  • Se va specifica exact comportamentul urmărit… ex: “Mihai va sta liniștit, cu mâinile pe lângă corp și nu va împinge colegi, atunci când își așteaptă rândul”.

  • Comportamentul specificat trebuie să fie “măsurabil”.

PASUL 2

  • Îi cerem copilului (dacă se poate) să ne ajute în identificarea întăritorilor.

  • Cu cât se vor identifica mai mulți întăritori cu atât mai bine (între 3 – 7).

  • Cu cât identificăm mai mulți întăritori cu atât mai eficient va fi contractul.

  • Beneficiul obținut trebuie să fie puternică, ușor de administrat, să nu coste mult și să nu ia mult timp.

PASUL 3

  • Definirea comportamentului copilului.

  • “Ce am de făcut pentru a avea un beneficiu”

  • Definiția comportamentului va include:

  • Comportamentul – cum arată, specific și observabil;

  • Limita de timp, dacă este cazul; Ex: copilul trebuie să stea la rând timp de 30 sec.

PASUL 4  – opțional

  • Identificarea unui “bonus”

  • Putem folosi un bonus pentru a-l încuraja să îndeplinească pasul 3 consecutiv.

  • Ex: “dacă se îndeplinesc termenii contractului de luni până vineri sâmbătă mergem la zoo.”

  • “If you do X (the behavior) in Y (specified amount of time), then you will get Z (the bonus).”

PASUL 5

  • I se prezintă copilului termenii contractului.

  • Vom folosi un limbaj pe înțelesul copilului: scurt, clar și la obiect, fără explicații nesemnificative.

  • Unui copil de școală i se vor oferi explicații detaliate, pe când unui copil de grădiniță îi voi spune pe scurt.

  • Vom folosi suport vizual – în funcție de nivelul de înțelegere al copilului se va adapta suportul vizual.

  • Îl pot scrie sau îi pot adauga pictograme.

PASUL 6

  • Contractul va fi pus undeva la vedere;

  • De preferat să fie vizibil tot timpul;

  • Va funcționa ca un reminder pentru copil – îi va reaminti ce are de făcut și ce va câștiga la sfârșit;

  • Un contract pus la vedere va fi mai eficient.

CATEGORIC funcționează, la orice vârstă mai mare de 5-6 ani și va diminua negocierile și plângerile nesfârșite din partea copilului, iar pe părinte îl va ”condiționa” să se țină de cuvânt odată ce a promis că se va întâmpla un anumit lucru.

Psiholog Anca Dumitrescu, BCBA
Președinte Autism Voice

 

Bibliografie – romană:

Bibiografie – engleza:

  • Anderson, J. (2002). Individualized behavior contracts. Intervention in School & Clinic, 37(3), 168-173.
  • Kelley, M.L., & Stokes, T.F. (1984). Student‑teacher contracting with goal setting for maintenance. Behavior Modification, 8(2), 223‑244.
  • Smith, S. (1994). Parent-initiated contracts: An intervention for school-related behaviors. Guidance & Counseling,
  • Williams, R.L. & Anandam, K. (1973). The effect of behavior contracting on grades. Journal of Educational Research, 66(5), 230‑236.
2019-10-07T10:35:44+00:00