Anca Dumitrescu, Presedinte Autism Voice, psiholog si BCBA, iti prezinta un articol in care evidentiaza rolurile fiecareia dintre persoanele importante pentru un copil cu TSA in mediul scolar: umbra si cadrul didactic.

UMBRA

🔹 Ii atrage atentia copilului atunci  cand este distras;

🔹 Ii repeta mesajul spus de cadrul didactic atunci cand nu il intelege;

🔹 Il corecteaza atunci cand are un comportament care ar putea deranja ora;

🔹 Il linisteste atunci cand are momente de agitatie;

🔹 Il ajuta sa initieze conversatii cu ceilalti copiii;

🔹 Ii atrage atentia atunci cand face ceva neadecvat;

🔹 Il va corecta corectat gramatical atunci cand face greseli (daca este verbal);

🔹 Insotitorul va avea un sistem de recompensare ce va viza comportamentele adecvate;

🔹 Ii va oferi copilului buline rosii pentru aceste comportamente. Este un sistem de recompensare care in timp il va face pe copil sa devina independent.

🔹 Este posibil sa nu inteleaga anumite situatii (eventual conflicte), reactii ale celorlalti copii; aici iarasi intervine insotitorul care ii va explica ce a vrut sa spuna/ faca un alt copil.

🔹 Este posibil ca datorita agitatiei sa nu reuseasca intotdeauna sa exprime corect ceea ce vrea; aici va fi iarasi ajutat de insotitor pentru a gasi o forma adecvata de exprimare.

CADRUL DIDACTIC

🔹 Este foarte important sa i se ceara contacul vizual atunci cand cineva i se adreseaza;

🔹 Este posibil ca uneori sa nu raspunda; In cazul acesta i se va mai repeta inca o data intrebarea. Daca nu reuseste sa raspunda nici a doua oara, insotitorul il va ajuta sa raspunda.

🔹 Comunicarea cu copilul trebuie sa fie cat mai clara, scurta si la obiect; este posibil ca unele mesaje sa nu le inteleaga; in cazul acesta i se va repeta instructiunea intr-un limbaj simplificat.

🔹 Cand vorbeste despre lucruri in afara contextului nu i se raspunde si il redirectionat pe subiectul despre care se discuta – chiar daca uneori se va supara.

🔹 Nici o intrebare nu trebuie sa ramana fara raspuns. Daca i s-a dat o instructiune, asteptati cateva secunde sa vedeti daca raspunde; daca nu raspunde, faceti-l atent ca nu a raspuns, repetati instructiunea apoi insotitorul il va ajuta sa faca ce i s-a cerut.

🔹 Insotitorul il va ajuta pe copil sa raspunda la cereri. Este important ca dna. Educatoare sa ii dea sarcini direct lui copilului, pentru ca scopul este ca el sa inteleaga ca trebuie sa-i raspunda dansei. Cu cat va intelege ca dna. educatoare este cea careia trebuie sa-i raspunda cu atat mai repede insotitorul se va retrage din spatele lui si va incerca sa-l lase sa se descurce singur.