Unul dintre aspectele cele mai dificile atunci când implementăm  un plan de intervenție ABA este alegerea programelor care să dezvolte cele mai importante abilități . Copiii cu tulburare de spectru autist au nevoie un program care să le ofere șansa să devină independenți cât mai repede posibil prin dezvoltarea aptitudinilor adaptative și funcționale.

Abilitătile de adaptare sunt abilitătile care permit individului să respecte standardele de independență și responsabilitate personală  conforme cu vârsta acestuia și cu grupul social din care face parte.

Este important să aveți în vedere că nu puteți preda toate abilitățile deficitare în același timp. Este posibil să vă confruntați cu situația în care copilul poate să manifeste  un comportament indezirabil pornit tocmai din independența creată de nedezvoltarea unei anumite abilități. În acest caz veți ști sigur care sunt prioritățile în ceea ce privește intervenția.

Atunci când vreți să-l învățați pe copil o nouă abilitate este indicat să vă puneți următoarele 3 întrebări:

  1. Care sunt abilitățile elevului gata să învețe?

Pentru a găsi răspunsul la această întrebare, este indicat să vă gândiți care sunt abilitățile pe care copilul poate să le facă independent. Unele abilități se dezvoltă într-o manieră naturală înaintea altora, așa că este indicat să le predăm într-o anumită ordine. ( ex: limbajul receptive se dezvoltă înaintea limbajului expresiv. Nu putem să-l învățăm pe copil să comunice înainte ca acesta să reușească să identifice obictele din jurul său și să răspundă la instrucțiuni simple)

  1. Ce abilități vrei ca cel mic să învețe?

Urmăriți-l cu multă atenție! Copilul întotdeauna va oferi sugestii despre ceea ce este gata să învețe și ceea ce îi place. Aceste sugestii pot veni din încercarea copilului de a face singur ceva sau chiar v-ar putea cere să îl ajtati.

  1. Ce abilități doriți să predați?

Răspunsul la această întrebare ar trebui să se rezume la acele abilități care vor diminua stresul și dificultățile copilului în viața de zi cu zi și îi vor oferi o mai mare independență față de dumneavoastră. Ne dorim să dezvoltăm tocmai acele abilități care îi vor îmbunătăți calitatea vieții,  cum ar fi abilitățile de autoservire, trainingul de toaletă, abilitățile de a se îmbrăca-dezbrăca singur și vom merge atât de departe până la a dezvolta acele abilități care îl vor face complet independent, cum ar fi: abilitatea de a folosi transportul în comun, de a-și plăti singur facturile și a face singur cumpărături. Toate aceste abilități îi vor oferi copilului o mai mare independență în viitor.

ABA înseamnă exact aceste lucruri, de aceea spunem că este o stiintă aplicată. Competențele care trebuie predate trebuie să fie semnificative din punct de vedere social. Ceea ce inseamnă că acestea sunt importante pentru copil, pentru familia dumneavoastră și / sau pentru societate. (Baer, Wolf și Risley 1968)

Sursa