De fiecare data cand ajungi cu copilul la terapeut, te gandesti de ce isi noteaza tot felul de informatii pe tot felul de fise in interventia ABA. Este esential ca terapeutul si tu sa cunoasteti evolutia copilului. Sa stii cand a spus prima data „multumesc” sau”te rog” si apoi cand a repetat. Este esential sa iti notezi si tu acasa informatii despre abilitatile de autonomie ale copilui.

Psihoterapeutul nostru, Raluca Anghel, a scris pe scurt de ce este esential sa aduni date cu privire la comportamentelor copiiilor, ca parte importanta a interventiei ABA. Scopul oricarui program de interventie comportamentala este acela de a schimba comportamentul, iar pentru a afla daca aceste schimbari s-au produs este necesar sa colectam date.

Colectarea datelor se realizeaza utilizand  fise de notare specifice, care sunt alese in functie de obiectivul pe care mi-l propun sau comportamentul pe care vreau sa il masor. Toate fisele notare care se folosesc in cadrul interventiei se regasesc organizate in dosarul copilul.

Cand colectam date?

  • In timpul fiecarei sedintei de terapie, vom nota fiecare raspuns al copilului pentru obiectivele stabilite pentru predare, dar si atunci cand apar comportamente care interfereaza cu procesul de predare.
  • In afara sedintei de terapie, parintii pot fi rugati sa colecteze date despre abilitatile de autonomie ale copilului, interactiunea cu ceilalti copii in parc, pattern-urile de somn sau de alimentatie.

De ce este important sa colectam date?

  • Colectarea continua a datelor este esentiala pentru evaluarea progresului pe care il face copilul in cadrul interventiei. Deciziile cu privire la obiectivele stabilite pentru interventie si procedurile de predare sunt luate pe baza acestei colectari continue a datelor.

Care sunt principalele fise de notare care ar trebui sa se regaseasca in dosarul fiecarui copil?

  • Fise pentru notarea raspunsurilor in cadrul programelor (trial by trial, probe data)
  • Fise pentru evaluarea preferintelor si evidenta intaritorilor
  • Fise notare pentru generalizarea abilitatilor si activitatile de invatare incidentala
  • Fise de colectare a datelor pentru comportamentele care sunt targetate pentru scadere

(tantrum-urile, stereotipiile, agresivitatea)

  • Grafice (cumulative, pentru frecventa sau procent)