Înainte de a spune ”eu nu folosesc așa ceva, că eu nu îmi dresez copilul”, este important să ne amintim că înainte de a putea discuta despre dezvoltarea și maturizarea emoțională, dezvoltarea inteligenței emoționale și creșterea încrederii în sine, este important să avem o relație bună de colaborare, iar copilul să aibă capacitatea de autocontrol și capacitatea de a respecta ceea ce stabilește împreună cu părintele/ profesorul.
Un contract comportamental este un document scris între un adult și un copil (poate fi terapeut – copil, sau părinte – copil) în care se specifică:
-
comportamentul așteptat;
-
consecințele pozitive și negative;
-
timpul în care trebuie îndeplinită sarcina: 15 minute, o zi, o săptămâna etc.
Este o metodă creativă prin care adulții îi pot ajuta pe copii să-și controleze comportamentele problematice și să-și îmbunătățească comportamentele de colaborare, participarea la ore etc.
Cum să întocmești un CONTRACT:
PASUL 1
-
Identificarea comportamentului pe care dorim să-l creștem;
-
Evitarea definițiilor vagi… “Mihai trebuie să arate mai mult respect”.
-
Se va specifica exact comportamentul urmărit… ex: “Mihai va sta liniștit, cu mâinile pe lângă corp și nu va împinge colegi, atunci când își așteaptă rândul”.
-
Comportamentul specificat trebuie să fie “măsurabil”.
PASUL 2
-
Îi cerem copilului (dacă se poate) să ne ajute în identificarea întăritorilor.
-
Cu cât se vor identifica mai mulți întăritori cu atât mai bine (între 3 – 7).
-
Cu cât identificăm mai mulți întăritori cu atât mai eficient va fi contractul.
-
Beneficiul obținut trebuie să fie puternică, ușor de administrat, să nu coste mult și să nu ia mult timp.
PASUL 3
-
Definirea comportamentului copilului.
-
“Ce am de făcut pentru a avea un beneficiu”
-
Definiția comportamentului va include:
-
Comportamentul – cum arată, specific și observabil;
-
Limita de timp, dacă este cazul; Ex: copilul trebuie să stea la rând timp de 30 sec.
PASUL 4 – opțional
-
Identificarea unui “bonus”
-
Putem folosi un bonus pentru a-l încuraja să îndeplinească pasul 3 consecutiv.
-
Ex: “dacă se îndeplinesc termenii contractului de luni până vineri sâmbătă mergem la zoo.”
-
“If you do X (the behavior) in Y (specified amount of time), then you will get Z (the bonus).”
PASUL 5
-
I se prezintă copilului termenii contractului.
-
Vom folosi un limbaj pe înțelesul copilului: scurt, clar și la obiect, fără explicații nesemnificative.
-
Unui copil de școală i se vor oferi explicații detaliate, pe când unui copil de grădiniță îi voi spune pe scurt.
-
Vom folosi suport vizual – în funcție de nivelul de înțelegere al copilului se va adapta suportul vizual.
-
Îl pot scrie sau îi pot adauga pictograme.
PASUL 6
-
Contractul va fi pus undeva la vedere;
-
De preferat să fie vizibil tot timpul;
-
Va funcționa ca un reminder pentru copil – îi va reaminti ce are de făcut și ce va câștiga la sfârșit;
-
Un contract pus la vedere va fi mai eficient.
CATEGORIC funcționează, la orice vârstă mai mare de 5-6 ani și va diminua negocierile și plângerile nesfârșite din partea copilului, iar pe părinte îl va ”condiționa” să se țină de cuvânt odată ce a promis că se va întâmpla un anumit lucru.
Psiholog Anca Dumitrescu, BCBA
Președinte Autism Voice
Bibliografie – romană:
- Semnează aici – Gil Darding si William Heward (Cartea poate fi achiziționată de aici: https://shop.autismvoice.ro/carti/24-despre-behaviorism-bf-skinner.html )
Bibiografie – engleza:
- Anderson, J. (2002). Individualized behavior contracts. Intervention in School & Clinic, 37(3), 168-173.
- Kelley, M.L., & Stokes, T.F. (1984). Student‑teacher contracting with goal setting for maintenance. Behavior Modification, 8(2), 223‑244.
- Smith, S. (1994). Parent-initiated contracts: An intervention for school-related behaviors. Guidance & Counseling,
- Williams, R.L. & Anandam, K. (1973). The effect of behavior contracting on grades. Journal of Educational Research, 66(5), 230‑236.