Mulți copii cu  autism vor avea adesea crize. Oamenii  consideră adesea că este dificil să facă diferența între criză și tantrum, pentru că cele două ar fi același lucru dar, de fapt, sunt complet diferite, chiar dacă manifestările sunt similare.

Ce este o criză?

O criză este „un răspuns intens la situații copleșitoare”. Se intamplă atunci când cineva devine complet copleșit de situația actuală și pierde temporar controlul comportamental. Această pierdere a controlului poate fi exprimată verbal (de exemplu, strigând, țipând, plângând), fizic (de exemplu, lovitură, muscătură) sau în ambele sensuri.

Crizele în cazul copiilor cu autism nu sunt același lucru cu tantrumurile 

Aceste crize nu sunt manifestările unui copil needucat și obraznic, ci apar atunci când copilul cu TSA este copleșit și nu poate să se exprime în mod corespunzător.

Crizele  nu sunt singura modalitate prin  care o persoană  cu tulburare de spectru autist se poate manifesta atunci când este copleșită. Alte comportamente care pot apărea sunt mai puțin explozive, dar la fel de comune, cum ar fi refuzul de a interacționa, de a se retrage din situațiile pe care le găsesc provocatoare sau de a le evita cu totul.

Ce este de făcut?

–              oferiți-le ceva timp – poate dura o perioadă pentru a-și reveni după o supraîncărcare senzorială.

–              Intreabă-i cu calm dacă sunt în regulă, dar nu uitați că vor avea nevoie de mai mult timp pentru a răspunde decât v-ați aștepta.

–              Oferiți-le spațiu – încercați să creați un spațiu liniștit și sigur cât puteți. Rugați persoanele din jur să se deplaseze și să nu se uite, să oprească muzica și să stingă  luminile puternice – orice lucru  la care vă puteți gândi spentru a reduce supraîncărcarea informațiilor.

Anticipați o criză

Mulți copii cu autism vor avea diferite manifestări anticipative crizei . Aceștia pot începe să aibă semne de anxietate, cum ar fi stimularea, să caute reasigurare prin interogări repetitive sau semne fizice, cum ar fi balansarea sau starea foarte linistită. În această etapă, s-ar putea să existe o șansă de a preveni o criză. Strategiile care trebuie luate în considerare includ distragerea atenției, deturnarea, ajutarea persoanei să folosească strategii de calmare, cum ar fi jucării, muzică.

Identificarea cauzelor

Criza  este o reacție la o experientă copleșitoare. Dacă membrul de familie sau persoana pe care o susțineți are fuzionări, identificați ce este copleșitor. Completați un jurnal pentru o perioadă de timp. Înregistrați ce s-a întâmplat înainte, în timpul și după fiecare criză. Pot apărea modele. S-ar putea să observați că acestea apar în anumite momente, în anumite locuri sau când s-a întâmplat ceva special.

Minimizarea declanșatoarelor

Odată ce aveți o idee mai clară despre ceea ce ar putea declanșa crizele, gândiți-vă la modalități prin care să minimizați acest declanșator. Fiecare persoană cu autism este diferită, dar diferențele senzoriale, schimbările în rutină, anxietate și dificultătile de comunicare sunt factori comuni de declanșare.

 Considerații senzoriale

Mulți copii cu autism au dificultăți de procesare senzorială. Aceștia pot fi  extrem de sensibili la unele simțuri, sub-sensibili la altele și, adesea, o combinație a celor două.

Luați în considerare crearea unui mediu de excitare scăzută (de exemplu: Indepărtati luminile strălucitoare, pereții fonoizolanți) sau folosiți echipamente senzoriale (de exemplu: Ochelari cu lentile întunecate sau colorate, apărători de urechi, o pătură ponderată).

Schimbarea în rutină

Rutinele și structura consistente, previzibile, sunt foarte importante pentru persoanele cu autism, așa că o schimbare în rutină poate fi foarte tulburătoare.

De exemplu, panica cauzată de necesitatea de a conduce pe un drum diferit spre scoală, din cauza lucrărilor la șosea, ar putea declanșa o criză. În acest exemplu, un sprijin vizual clar care explică schimbarea, asigurarea că restul rutinei rămane același, și adăugand un sprijin suplimentar, poate fi o soluție prin care să evitați o posibilă criză.

Pentru o schimbare neasteptată poate există un anumit plan, precum utilizarea unui simbol de imagine pentru a explica schimbarea, intărirea restului zilei fiind aceeași (dacă este cazul), o sansă de a exprima orice frustrare în mod corespunzător (cum ar fi lovirea unei perne, hârtia de rupere), urmată de o activitate care este cunoscută pentru a calma persoană, cum ar fi respirația profundă, ascultând muzică liniștită, mergând la plimbare .

Toate acestea pot ajuta la creșterea structurii în jurul tranzițiilor obișnuite, persoana reușind să treacă mai ușor de la o situație la alta. Folosirea unui orar clar, care explică momentul în care vor interveni aceste  tranziții, cu ajutorul cronometrelor sau numărătorii inverse, pot ajuta.

Dificultăți de comunicare

Persoanele cu autism au dificultăți în a-și exprima dorințele și nevoile, de la un copil non-verbal care se luptă să-și exprime nevoia de a bea ceva, până la un  adolescent căruia îi este greu să-și exprime emoțiile. Acest lucru poate duce la sentimente copleșitoare, cum ar fi furia și frustrarea, conducând adesea către o criză.

Sprijiniți persoana să găsească modalităti de a înțelege și de a-și exprima emoțiile în mod corespunzător înainte de a se declanșa criza  și de a găsi modalităti de comunicarea mai ușor de înțeles. Comunicarea verbală poate fi o provocare pentru persoanele cu autism, din cauza potențialului de a înțelege greșit limbajul corpului, tonul vocii, ironia și sarcasmul.

Lucrurile pe care le puteți încerca includ:

  • suporturi vizuale
  • povești sociale
  • Sisteme de comunicații de schimb de imagini (PECS)
  • informații scrise
  • tehnologii, precum tablete și software vocal, mesagerie instant
  • cresterea intelegerii emotionale si a aptitudinilor sociale.

Sursa