Despe sexualitate

Normele sociale guvernează majoritatea aspectelor din viața noastră, sexualitatea fiind o arie în care aceste norme pot fi destul de neiertătoare. Ariile sociale, precum înțelegerea de  sine/autoconștientizarea, interacțiunea socială, contactul fizic pot reprezenta dificultăți pentru indivizii cu tulburări de spectru autist, iar acest lucru poate avea un efect profund asupra dezvoltării sexuale. În ciuda acestor provocări , adolescenții cu tulburare de spectru autist pot experimenta relații sexuale sănătoase.

Experiența sexualității celor cu TSA pare a fi mai puțin heteronormativă, existând numeroase rapoarte de relații non-heterosexuale. Numeroase studii din ultimele două decenii au raportat rate înalte ale asexualității, bisexualității, homosexualității și rate scăzute ale heterosexualității persoanelor cu TSA, comparativ cu alte persoane cu dezvoltare tipică.

Un studiu realizat în 2017 de către R. George și M.A. Stokes și-a propus să compare orientarea sexuală dintre persoanele cu TSA și cele cu dezvoltare tipică. În ceea ce privește aria atracției sexuale, au fost raportate mai puține cazuri de heterosexualitate și mai multe cazuri de homosexualitate, bisexualitate și asexualitate, în rândul bărbaților și femeilor cu TSA, comparativ cu grupul de control. Iar în ceea ce privește contactele sexuale, au fost raportate mai puține cazuri de heterosexualitate și mai multe cazuri de asexulitate în rândul bărbaților și femeilor cu TSA.

Atracția sexuală se dezvoltă ca o funcție a socializării familiarizării și experienței. Persoanele cu TSA întâmpină de obicei dificultăți în interacțiunile sociale și comunicare. Relațiile, chiar și în momentele cele mai bune, nu sunt ușoare; iar unele provocări pe care le presupune o relație pot fi amplificate în rândul tinerilor cu TSA care caută să inițieze și să mențină o relație romantică.

Întâlnirile cu persoanele de sex opus necesită abilități sociale complexe și pot reprezenta și o adevărată provocare pentru persoanele cu TSA. De obicei, se așteaptă de la bărbați să inițieze o relație romantică. Acest lucru poate fi dificil dacă persoana respectivă a avut experiențe sociale negative sau o stimă de sine scăzută, iar astfel de incidente nu sunt neobișnuite în rândul tinerilor cu TSA.

Pe de altă parte, unele persoane cu TSA se pot abține de la orice fel de activitate sexuală (asexualitatea). Studiul curent a obținut scoruri înalte pe scala asexualității în rândul tinerilor cu TSA. Pot exista mai multe motive care să explice acest lucru. Trăsăturile specifice tulburării de spectru autist, precum nevoia scăzută de intimitate sexuală datorată libidoului scăzut, probleme senzoriale, precum hipersensibilitatea, anxietăți sociale, oportunități socio-sexuale scăzute sau indisponibilitatea partenerilor, pot conduce către alegerea de a rămâne celibatari. De asemenea, s-a descoperit că persoanele cu TSA care se declară a fi asexuale nu au neparat o lipsă a dorinței sexuale; pot experimenta atracție romantică față de alții, însă cu o dorință scăzută sau chiar deloc pentru contact sexual.

De asemenea, tendința crescută a bisexualității în rândul tinerilor cu TSA se poate datora faptului că aceștia nu sunt la fel de preocupați de normele sociale precum tinerii cu dezvoltare tipică.

Nu este ceva neobișnuit ca adolescenții să se angajeze în comportamente de natură homosexuală, mai des decât persoanele din alte categorii de vârstă. Pentru mulți dintre aceștia, aceste experiențe sunt doar o parte din procesele de înțelegere a propriei sexualități și sunt văzute ca o cale către dezvoltarea orientării heterosexuale.

Acest studiu evidențiază faptul că atracțiile și comportamentele sexuale ale indivizilor cu tulburare de spectru autist sunt la fel de diverse ca și spectrul în sine. Ceea ce devine clar este că aceste persoane sunt ființe sexuale și că non-heterosexualitatea predomină. Acest studiu spulberă orice mit care susține că persoanele cu TSA sunt asexuale. În timp ce asexualitatea este în mod cert o componență a ariei sexuale în Tulburarea de Spectru Autist, aceasta nu reprezintă imaginea de ansamblu.

Câteva sfaturi practice

  1. Trebuie să privim sexul și sexualitatea ca un drept uman, ci nu ca ceva ce le permitem adolescenților să aibă.
  2. Ar trebui să avem o discuție liberă despre ceea ce înseamnă să fii băiat, ceea ce înseamnă să fii fată și despre ceea ce îi diferențiază pe băieți de fete; discuție care, în mod ideal, este bine să aibă loc înainte ca adolescentul să aibă primul partener romantic.
  3. Este bine să evităm folosirea metaforelor, ci mai degrabă să încercam să fim cât mai clari și mai preciși și să explicăm realitatea așa cum este în termeni ușor de înțeles.
  4. Cel mai bine este să nu mințim adolescenții despre schimbările care se petrec în corpul lor (spre exemplu, să le spunem băieților ca li se îngroașă vocea pentru că au mâncat înghețată sau au băut suc foarte rece; sau le să spunem fetelor că menstruația este de fapt o infecție care o să treacă în momentul în care nu se vor mai juca inadecvat cu organele genitale); acestea fac parte din procesul de dezvoltare, iar adolescentul trebuie să înțeleagă că aceste schimbări sunt absolut normale.
  5. Citiți împreună cărți despre corpul uman și schimbările care urmează să aibă loc în corpul lor; utilizați cărți cu cât mai multe imagini; un suport vizual îi ajută să înțeleagă mult mai bine ceea ce încercați să le explicați.
  6. Când adolescenții încep să își conștientizeze schimbările propriului corp și să descopere propriile metode de a-și oferi plăcere, este foarte indicat să nu le interzicem, blamăm sau negăm aceste aceste nevoi, ci să îi învățăm unde, când și cum este cel mai indicat să procedeze.
  7. Atunci când învățam adolescenții că există un anumit loc și un anumit moment în care își pot  satisface singuri nevoile sexuale (spre exemplu îi putem învăța că pot face asta atunci când sunt acasă, în timpul lor liber și într-o încăpere în care au intimitate, precum baia sau propriul dormitor) este foarte indicat să îi învățam și alte metode alternative de eliberare a stresului atunci când se află în public precum:

 

  1. Respirația profundă – concentrarea exclusiv pe respirație. Se inspiră adânc timp de 3 secunde, se ține aerul în plămani timp de 5 secunde, numărand în tot acest timp. Se eliberează aerul treptat, nu tot de-odată, apoi se expiră timp de 3 secunde sau mai mult pană se scoate tot aerul din piept. Se repetă această acțiune de 3-4 ori, pană când se reduce starea de agitație.
  2. O cană de ceai fierbinte – ceaiul de musețel este favoritul tradițional pentru calmarea minții și reducerea stresului. Și ceaiul negru poate fi o alternativă potrivită în lupta contra stresului.
  3. Masajul tâmplelor sau al umerilor
  4. Muzică de relaxare

 

  1. Activitatea sexuală cu sine (masturbarea) și activitatea sexuală cu un partener sunt ceva absolut normal și sunt benefice sănătății. Activitatea sexuală ajută la eliberarea de endorfine-substanță naturală cu efect euforic- care reduc stresul, alungă tristețea, atenuează durerea și provoacă un surplus de energie. La rândul sau, oxitocina este un hormon eliberat în timpul și după sex care stimulează încrederea în propriile forțe, îi face pe oameni mai generoși față de ceilalți și induce calmul și somnul. Nu în ultimul rând, beneficii importante asupra stării de spirit aduce un alt neurotransmițător-cheie: serotonina – un antidepresiv biologic, responsabil de zâmbetul de satisfacție și starea de relaxare.

 

Articol oferit de Roxana Timofte, Psiholog, Terapeut ABA