Cu toții trecem printr-o perioadă grea, iar în cazul copiilor cu autism și a familiilor acestora, perioada este presarată cu provocări zilnice.
Stimularea și activitățile zilnice nu trebuie să lipsească, iar astăzi venim cu câteva sugestii pentru lucrul pe cereri și dezvoltarea acestora.
-
Creați contexte în care copilul să fie nevoit să vă ceară lucruri, atât non-verbal, cât și verbal. Speculați orice moment în care copilul dvs. își dorește un anumit obiect și promptați-l pentru a-l învăța să ceară.
-
Motivația copilului este cheia spre dezvoltarea cererilor! Mizați pe obiecte preferate/dorite de el, obiecte cu potențial de întăritor, copilul va fi mult mai motivat să arate obiectul sau să verbalizeze denumirea acestuia pentru a-l primi.
-
Scopul programului este acela de a dezvolta aria de limbaj și comunicare a copilului dvs.
-
Este un program pe care îl puteți lucra atât structurat, cât și incidental, ceea ce oferă o mai mare flexibilitate. Este un program ce nu necesită să vă așezați la măsuța de lucru, poate fi lucrat în orice cameră, în cadrul jocurilor, tot ceea ce este nevoie să aveți mereu în minte este să porniți de la obiecte alese și preferate de el.
-
În cazul copiilor non-verbali obiectivul este să arate cu degetul la distanță sau să arate cu degetul între 2 obiecte pe care i le plasați în față să și să îl întrebați ce dorește.
-
În cazul în care vă aflați la început pe drumul dezvoltării limbajului, promptați-l să verbalizeze măcar o silabă din cuvântul target.
-
Pentru a dezvolta cererile deja realizate de copil puteți plasa obiecte preferate de el pe diferite suprafețe din casă și integrați pozițiile spațiale (ex. “mami, vreau jucăria de pe masă”).
-
Nu uitați să recompensați orice mic progres pe care îl face, orice aproximare a cuvântului target îl va aduce mai aproape de reușită. Folosiți atât o recompensă palpabilă, cât și feedback-ul pozitiv ce nu trebuie să lipsească niciodată.
Articol scris de Raluca Vasilescu, psiholog, consultant ABA, Autism Voice