//Discrete Trial Training se poate face într-un mod plăcut?

Discrete Trial Training se poate face într-un mod plăcut?

Discrete Trial este o metodă de predare bine definită care își are bazele în analiză experimentală a comportamentului. DT ne permite să evaluăm achiziția abilităților. Este o metodă specifică de predare utilizată pentru maximizarea procesului de învățare și o tehnică de predare utilizată în special pentru dobândirea abilităților de imitare, cognitive, de limbaj. DT se regăsește printre metodele de predare utilizate în intervenția intensivă a copiilor cu autism și alte tulburări de dezvoltare. Poate fi utilizată cu succes și în cazul predării achizițiilor de bază a copiilor tipici.

Dar, să revenim la titlu. DA, categoric DA. Se poate preda în DT într-o manieră distractivă.

Terapia nu se poate face în lipsa motivației, așa că dacă motivația este descoperită, avem tot ce ne trebuie să putem preda într-o manieră plăcută.

Doar că trebuie descoperită, atât motivația copilului pentru învățare, dar și a terapeutului pentru predare.

Trebuie să găsim sensul abilitățîi predate, să descoperim cum putem prezenta materialele utilizate în predare, astfel încât copilul să fie interesat de ceea ce îi predau, și să fie totul expus într-o manieră cât mai plăcută.

Atunci când vreau să predau denumirea fructelor, aș putea să am lângă mine un recipient în care să pun fructele după ce le arată și un urs uriaș de plus își va bagă nasul în recipient pentru a mânca fructele, într-o manieră cât mai amuzantă și cu zgomote făcute de urs.

Sau, pot să-i spun doar ”arată” de multe ori la rând și să mut fructele dintr-o parte în altă pe masă. Cel mai probabil că va învață fructele și prezentate așa, dar nu va există plăcerea în a colabora în cadrul activitățîi și în timp copilul va deveni dezinteresat, și poate chiar va dezvoltă comportamente de scăpare din sarcina.

Strategia de predare cuprinde:

  1. Împărțirea sarcinii în pași mici.
  2. Predarea intensivă a fiecărui pas până când este învățat.
  3. Oferirea cât mai multor oportunități pentru repetiție.
  4. Promptarea răspunsului corect și retragerea promptului cât mai repede posibil.
  5. Utilizarea procedurilor de întărire.

Caracteristicile învățării prin încercări distincte

  • Rapidă – atât cât permite abilitatea elevului
  • Repetată – până când itemul este învățat
  • Întărită – se asigură că elevul este motivat pentru a da răspunsuri independente

Componentele discrete trial:

  • Stimul discriminativ
  • Răspuns
  • Stimulus Reinforcer

PROMPT (după una sau două încercări greșite)

De ce să folosim predarea prin încercări distincte?

  • Copiii cu autism, au dificultăți de învățare din mediul tipic.

Predarea prin încercări distincte sparge abilități complexe în părți componente mici; componentă următoare nu este predată până când abilitățile anterioare (preachizitii) sunt învatate.

  • Copiii cu autism (de obicei), au dificultăți de învațare exclusiv prin observație.

Predarea prin încercări distincte necesită implicarea activă a copilului; răspunsurile target sunt clar definite.

Construirea relației este însă pirmul aspect de care trebuie să avem grijă, înainte de a începe predarea în DT:

  • Este extrem de important să facem asta înainte de a plasa cerințe asupra copilului.
  • Să aflăm ce îi place, ce nu îi place (evaluarea preferințelor).
  • Să ne stabilim pe noi înșine că fiind persoane distractive și interesante, astfel încât să-i facă plăcere să fie în preajma noastră.

 

BIBLIOGRAFIE:

Discrete Trial Teaching: A study on the comparison of three training strategies – Nichola Booth and Michael Keenan

În articol găsiți o listă lungă cu bibliografie pe tema discrete trial training.

 

Anca Dumitrescu

Presedinte Autism Voice, Psiholog, BCBA

2019-07-04T11:47:46+00:00