Când este cel mai potrivit să înceapă copilul psihoterapia?

Importanța psihoterapiei în procesul de dezvoltare al copiilor este evidențiată atât în  situațiile în care este nevoie de această intervenție în urma solicitărilor specifice din partea părinților, cât și prin continuarea procesului  dezvoltării emoționale și sociale ce va contribui la evoluția și integrarea acestora.

Cum știm că este momentul potrivit pentru implicarea copilului în programul psihoterapeutic?

  1. Abilitățile conform vârstei sunt dobândite în proporție de 90%: limbaj, expresivitate, înțelegerea conflictelor, adaptarea la situații noi, gestionarea situațiilor neplăcute etc. 
  2. Copilul întâmpină dificultăți în înțelegerea și gestionarea situațiilor sociale din cadrul școlii (bullying, adaptarea la reguli).
  3. Copilul prezintă dificultăți în exprimarea și gestionarea emoțiilor sale și înțelegerea emoțiilor celorlalți. 
  4. Copilului îi este dificil să-și creeze relații de prietenie și/sau să le mențină.
  5. Apariția conflictelor în familie.
  6. Apariția comportamentelor inadecvate cauzate de conflicte interne (furie, tristețe, sentimentul de abandon, rușine, timiditate, teamă).

Odată cu începerea procesului psihoterapeutic este nevoie de a cunoaște câteva aspecte importante ce țin de parcursul și obiectivele acestuia:

În primul rând, accentul este în continuare pus pe disponibilitatea părinților de a participa în acest proces: situații în care este nevoie de implicarea directă în ședințe, acceptarea și aplicarea anumitor tehnici, urmarea unui proces conform sugestiilor psihoterapeutului.  

În al doilea rând, este important de reținut faptul că în cadrul ședințelor de psihoterapie se urmărește construirea relației terapeut-copil bazată pe încredere și respect reciproc. Acest lucru presupune faptul că atât timp cât informațiile nu pun în pericol viața copilului și a celor din jurul său, vor fi păstrate confidențial în cea mai mare parte, chiar față de membri de familie ai acestuia. Discuțiile necesare nu vor avea loc în prezența copilului.

Păstrarea și respectarea confidențialității îl determină pe copil să se simtă respectat, ascultat, și mai mult, să se dezvăluie în continuare în proces, lucru ce contribuie în mod benefic în dezvoltare și învățare. 

În ultimul rând, în cazul în care copilul face transferul de la programele de terapie ABA la psihoterapie, este nevoie de înțelegerea diferenței abordării procesului terapeutic în care a fost implicat copilul înainte (urmarea unui plan de intervenție concret) și abordarea psihoterapeutică. Aceasta din urmă presupune urmărirea obiectivelor ce pe parcurs se pot amâna sau chiar schimba în funcție de situațiile cu care copilul se confruntă și în funcție de nevoile și cererile acestuia la momentul respectiv. 

Să ne imaginăm situația în care am stabilit la începutul ședințelor câteva obiective precum introducerea regulilor sociale, dezvoltarea empatiei și dezvoltarea abilităților de comunicare, iar la un moment dat copilul se deschide asupra unui subiect important pentru el cum ar fi pierderea unui animăluț, ceartă între colegi, sentimentul că nu este bun la o materie etc. În momentul în care acest lucru se întâmplă, obiectivele se vor schimba asupra nevoilor copilului în acel moment. 

Ceea ce aduce copilul în terapie se prioritizează față de obiectivele noastre. 

Programele psihoterapeutice avizate copiilor pot cuprinde obiective precum:

  1. Conștientizarea  propriilor emoții și a emoțiilor celorlalți
  2. Gestionare emoțională
  3. Dezvoltarea abilităților de a rezolva situații dificile, conflicte
  4. Dezvoltarea auto-controlului și a comportamentelor alternative în situații dificile
  5. Consolidarea imaginii de sine pozitive
  6. Consolidarea încrederii în sine
  7. Implementarea regulilor sociale
  8. Consolidarea relațiilor familiale 

Așadar, trebuie să știm că implicarea familiei în dezvoltarea copilului nu se oprește odată ce acesta este inclus în programul psihoterapeutic. 

Psihoterapeutul devine ghid în relația dintre copil și părinți, ajutând la consolidarea relației dintre aceștia, comunicării și empatiei. Este ideal ca procesul terapeutic al copilului să înceapă la timp, atunci când sesizăm dificultăți în relația lui cu cei din jur, dificultăți de adaptare, de tranziție, conflicte, comportamente alarmante. A aștepta poate însemna uneori agravarea problemelor și asumarea unor riscuri pe care nu ni le dorim, riscuri ce pot deveni ulterior elemente patologice – anxietate, depresie, tulburări comportamentale. 

Trebuie să mai știm și faptul că uneori, chiar dacă copilul este înconjurat de iubire și echilibru în interiorul familiei, factorii externi și cei asociați vârstei pot produce schimbări comportamentale sau pot declanșa tulburări psiho emoționale ce pot fi traversate, cu spijin specializat, mai ușor și în siguranță.

În centrele Autism Voice, programul ABA Next Step este un program special creat în cadrul căruia ședințele de psihoterapie sunt o extensie a programului de terapie ABA standard, care analizează într-o manieră aprofundată numeroasele variabile comportamentale, emoționale și cognitive responsabile de tulburările de neurodezvoltare. 

Programează o întâlnire pentru a afla mai multe și a discuta cu coordonatorul de program: 0756 678 219.

Un articol scris de către Livia Chivi, psihoterapeut.