Project Description
Viata copiilor cu autism poate fi schimbata – orice copil cu autism poate avea o viata mai buna, iar 50% dintre copiii cu autism pot fi recuperati.
1. Cuvantul „autism” este folosit destul de des in exprimarea obisnuita pentru a desemna o persoana care nu este conectata cu realitatea. De fapt, ce este autismul?
Autismul este o tulburare severă de dezvoltare, de natură neuro-psihică, ocupând un loc central din cadrul unui întreg spectru de tulburări neuro-psihice și de dezvoltare, cunoscut sub numele de spectrul tulburărilor autismului/autiste (TSA). Termenul ”spectru” reflectă gama dificultăților și particularităților tulburărilor de tip autist: dificultăți de dezvoltare a abilităților sociale, a limbajului receptiv și expresiv, comportamente repetitive, stereotipii care se manifestă diferit de la un copil la altul. Autismul are mai multe forme de manifestare cauzate de combinații diferite între factorii genetici și cei externi, de mediu. Însă cauzele specifice rămân încă necunoscute.
Diagnosticul de autism se pune de către specialiști pe baza unui scor obținut în urma aplicării unui test de diagnosticare. Un instrument foarte important în acest sens este ADOS (Autism Diagnostic Observation Schedule) – o evaluare utilizată atunci când există suspiciunea diagnosticului de tulburare de spectru autist sau pentru a determina gravitatea afecțiunii. Cu cât scorul este mai mare (minimul fiind 7), cu atât afecțiunea este mai severă. Însă înainte de a ajunge la un specialist, părinții trebuie să monitorizeze cu atenție dezvoltarea copiilor, iar dacă apar suspiciuni, să contacteze un centru unde pot primi informații valoroase și suport până la stabililirea unui verdict medical.
În prezent, copiii sunt diagnosticați cu mai multă acuratețe decât în trecut și de la vârste mult mai fragede. Dacă acum 10 ani diagnosticul se punea după vârsta de 6 ani, în prezent avem părinți care ne contactează și când copilul are doar 1 an. Diagnosticul poate fi pus după 18 – 24 luni, însă semne pot fi observate încă de la 10 luni – 1 an.
2. Care sunt sansele de recuperare pentru un copil cu autism aflat in terapie si de ce depind acestea?
Rezultatele altor cercetări internaționale obținute în urma aplicării ABA în cazul copiilor cu tulburare de spectru autist arată că, dacă terapia este începută la vârstă foarte mică (2 ani sau chiar mai devreme), este intensivă (20-30 de ore/săptămânal) și se desfășoară fără întrerupere timp de minim 2 ani, pot fi obținute următoarele rezultate:
– 20 – 30% dintre copii vor fi complet independenți, iar simptomele autismului dispar;
– 20 – 30% dintre copii vor fi independenți și vor avea o viață normală, dar vor necesita îndrumare și consiliere deoarece vor avea oarecare dificultăți de adaptare la diferite situații sociale, comportamente ciudate, dificultăți de comunicare și de menținere a relațiilor cu ceilalți;
– 50% dintre copiii cu autism vor deveni adulți care au nevoie de suport din partea
familiei.
3. Daca un copil nu este diagnosticat la timp si nu incepe terapia, ce sanse are de a avea o viata relativ independenta? Manifestarile autismului pot deveni mai pregnante o data cu inaintarea in varsta?
Copilul are șanse mari de recuperare dacă începe terapia înainte de vârsta de 2-3 ani.
Fără implicarea într-un program de terapie, simptomele autismului devin din ce in ce mai severe pe măsură ce copilul crește.