Rolul însoțitorului la școală ( Shadow)
Integrarea la grădiniță și în școală este o etapă extrem de importantă în procesul de recuperare a copiilor cu dificultăți de învățare, cu tulburări de comportament sau autism. Rolul însoțitorului la școală este esențial.
Susținerea activităților prin implementarea unui program de shadow-ing este extrem de importantă în acest proces.
Cine este Shadow-ul sau însoțitorul?
- Shadow-ul este un terapeut format în analiza aplicată a comportamentului care îi oferă copilului ajutorul necesar pentru a face față cu succes cerințelor școlare.
- Este unul din membrii echipei terapeutice.
- Implementează metodele specifice analizei aplicate a comportamentului pentru a crește apariția comportamentelor deficitare și de extincție a celor indezirabile.
- Păstrează o comunicare deschisă și activă între școală și echipa terapeutică/familie.
- Oferă copilului suport atunci când acesta are nevoie dar, de asemenea, știe să retragă acest ajutor, sprijinindu-l pe copil în drumul său spre independență.
Ce face shadow-ul?
- Îl ajută pe copil să transfere mai ușor în mediul social informațiile învățate în cadrul terapiei.
- Facilitează adaptarea comportamntala a copilului prin recompensarea comportamentelor dezirabile și prin metode specific de extincție a comportamentelor indezirabile.
- Însoțitorul îl ajută pe copil prin sugerarea de soluții sau răspunsuri atunci când acesta se lovește de situații dificile.
- Însoțitorul recompensează comportamentele dezirabile ale copilului facilitând astfel dezvoltarea mult mai rapidă a unor comportamente necesare integrării în școală.
- Îl ajută pe copil să devină independent din punct de vedere acțional, să ia decizii și încurajează comunicarea funcțională.
- Colectează date importante despre comportamentele copilului la școală, date ce vor influența alcătuirea planului individualizat de intervenție.
Articol oferit de Oliviana Giura, Membru fondator AUTISM VOICE, Consultant ABA