Crearea oportunităților de a alege este o strategie eficientă, atât pentru a crește motivația și participarea activă a copiilor în activități, cât și pentru a reduce comportamentele problematice și a dezvolta libertatea personală.
Gândiți-vă la deciziile pe care le luăm în fiecare zi: decidem la ce oră să ne trezim, dacă să mâncăm cereale sau fructe dimineața, să bem cafea sau suc, ce haine să purtăm, dacă să ne uităm la un film sau să citim o carte.
Libertatea de exprimare a dorințelor și controlul asupra deciziilor sunt însă extrem de limitate în cazul persoanelor cu tulburări de dezvoltare.
Alegerile reprezintă expresia preferințelor individului, a autonomiei și libertății acestuia. Așadar, este esențial să-i ajutăm pe copii să dezvolte abilitatea de a alege!
De cele mai multe ori, copiilor cu autism le lipsesc abilitățile necesare pentru a face o alegere deoarece:
– nu au fost învățați să facă alegeri
– adulții aleg în locul lor
– oportunitățile sau situațiile în care ar trebui să facă o alegere sunt limitate
– au abilități de comunicare deficitare
Cum putem dezvolta abilitatea de a alege
- Predarea abilităților necesare
Trebuie să oferim copiilor instrumente prin care să definească și să comunice eficient ceea ce le place sau le displace.
Alegerile pot fi simple, precum cea de a alege între două activități, sau complexe, precum a decide ce program le-ar plăcea să aibă după școală. Indiferent de complexitatea alegerii, este esențial să determinăm inițial nevoile individuale și apoi să predăm abilitățile de a face alegeri în concordanță cu acestea.
Pe scurt, după ce am identificat preferințele copilului, îi vom prezență două sau mai multe opțiuni între care să aleagă, vom urmări spre ce se orientează în mod natural și îl vom ajuta să exprime adecvat ceea ce-și dorește (arătând sau spunând).
- Crearea oportunităților de utilizare a abilității de a alege
De cele mai multe ori, aceste oportunități apar în mod natural și permit individului să câștige control și independență. Indiferent de mediu-la școală, acasă, la magazin, în parc-atunci când observați o oportunitate sau o situație în care copilul își poate exprima preferințele și poate face alegeri, încurajați-l să o facă.
- Acceptarea tuturor formelor de comunicare
Orice formă de comunicare a alegerilor trebuie acceptată și încurajată, inclusiv formele de tip nonverbal, precum atingerea unui obiect, vacalizari, semne.
A face o alegere nu presupune un nivel bun de performanță al limbajului expresiv. Așadar, indiferent de nivelul de dezvoltare al comunicării, abilităților cognitive sau sociale, orice copil are dreptul să aleagă și trebuie stimulat să ia decizii.
De sunt alegerile importante?
- Pot reduce sau pot preveni problemele comportamentale
Comportamente precum agresivitatea, auto-agresivitatea, utilizarea neadecvată a obiectelor, episoadele de protest sau evitarea contextelor sociale pot fi reduse prin utilizarea alegerilor. De multe ori, copiii pot avea comportamente neadecvate atunci când sunt obligați să facă ceea ce nu-și doresc. Posibilitatea de a alege între două sau mai multe obiecte sau activități poate deveni în aceste situații o tehnică eficientă, non-aversivă, care permite copilului să controleze lucrurile într-un mod pozitiv, nu prin lovituri sau alte comportamente nedorite.
- Alegerile oferă independență
Abilitatea de a face alegeri este legată în mod direct de gradul personal de independență, demnitate, valoare de sine. Atunci când indivizii își exprimă alegerile bazate pe propriile lor preferințe, aceștia iau decizii în mod independent.
- Alegerile cresc motivația
Chiar și în situațiile dificile, sentimentul că facem ceea ce ne dorim, că avem puterea de a decide singuri și de a face alegeri sunt factori ce optimizează motivația și dorința de a fi mai productivi.
- Alegerile cresc nivelul de atenție în sarcină
De exemplu, s-a observat că elevii devin mult mai interesați și implicați în activități atunci când au oportunitatea de a-și exprima prefrintele și de a lua decizii. Așadar, un grad crescut al interesului față de un subiect poate avea efecte pozitive în ceea ce privește atenția și menținerea acesteia în sarcina respectivă.
|
Când și cum putem oferi oportunități de a alege pe parcursul unei zile?
Opțiunile de a alege pot fi împărțite în 7 categorii. Conform modelului numit „The Model of Choice Diversity” (Brown, Belz, Corsi & Wenig, 1993) avem următoarele situații:
- Între activități (alegerea unei activități din mai multe)
- În cadrul activității (alegerea materialelor sau modului de lucru în cadrul aceleiași activități)
- Refuz (alegerea de a refuza o activitate. Ex: vrei să mergi în parc sau nu?)
- Cu cine? (alegerea persoanei pe care copilul o preferă pentru activitatea respectivă-părinte, terapeut, coleg)
- Unde? (alegerea locului de desfășurare a activității. Ex. vrei să ștergi praful în cameră ta sau pe hol?)
- Când? (alegerea momentului în care va începe activitatea)
- Terminare (alegerea de a încheia o activitate)
Activitățile de rutină din timpul zilei oferă multe momente oportune pentru a-l pune pe copil să aleagă:
- când se trezește (Ex: vrei să te speli întâi pe față sau să te speli pe dinți?, vrei să te îmbraci cu bluza roșie sau verde?)
- la masă (în ceea ce privește felurile de mâncare, desertul, modul în care poate ajuta la pregătirea mesei. Ex: vrei să pui șervețele, lingurile sau farfuriile?)
- în activitățile din timpul liber
- în activitățile casnice (curățenie, ajutor oferit părinților)
- înainte de somn
Așadar, pentru orice moment al zilei există cel puțin o activitate specifică, iar fiecare activitate poate fi asociată cu mai multe oportunități de a face alegeri.
|
Pentru a genera răspunsuri la întrebările ce determină alegeri puteți folosi orice tactică de promptare.
De obicei, copiilor le este mai ușor să aleagă între două sau mai multe opțiuni prezentate vizual sau cu întrebări închise. Însă, o dată cu dezvoltarea abilităților de comunicare ale copiilor, puteți adapta atât tehnicile, cât și opțiunile de alegere.
Psiholog, BCABA
Catania, A. C. (1980) Freedom of choice: A behavioural Analysis. The Psychology of Learning and Motivation, 14, 97-145
Catania, A. C. (1992) Learning. Englewood Cliffs NJ: Prentice-Hall
Fenerty, K.A. & Tiger, J.H. (2010). Determining preschoolers’ preferences for choice-making opportunities: Choice of task versus choice of consequence. Journal of Applied Behavior Analysis,43, 503-507.
Koegel, L, Singh, A., & Koegel, R. (2010).Improving motivation for academics in children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 40, 1057-1066
Vaughan, B. &Horner, R. (1997). Identifying instructional tasks that occasion problem behaviours and assessing the effects of student versus teacher choice among these tasks. Journal of Applied Behaviour Analysis, 30, 299-312