Tulburarea de spectru autist afectează limbajul în întreaga sa complexitate. Acești copii pot manifesta dificultăți pregnante în mai multe arii de dezvoltare a limbajului global.
- lipsa totală a limbajului verbal și o slabă dezvoltarea a limbajului receptiv
- dificultăți în ceea ce privește pronunția și tonalitatea
- limbaj incomplet, ramas la stadiul de lalaizare sau silabisire
- tonalitatea robotizată sau cântată
- repetarea frecventă a ceea ce spune o altă persoană (numită ecolalie)
- Folosiți frazele și propozițiile potrivite, dar cu un ton de voce inexpresiv
Aproximativ una din trei persoane cu autism are probleme în reproducerea sunetelor sau are dificultăți de comunicare cu cei din jurul său. Chiar dacă limbajul verbal este dezvoltat într-o oarecare măsură, acesta se dezvoltă de cele mai multe ori intr-o maniera defectuoasă ceea ce face comunicare activă cu cei din jur să fie dificilă.
Un copil cu autism poate avea una sau mai multe dintre aceste provocări ce țin de o comunicare eficientă:
- lipsa abilităților de conversație, care includ contactul vizual și gesturile
- Probleme în înțelegerea sensului cuvintelor în afara contextului în care au fost învățate
- Memorarea lucrurilor auzite fără a ști ce s-a spus
- ecolalia – repetarea cuvintelor sau a frazelor auzite anterior- ca principală cale de comunicare
- înțelegere redusă a sensului cuvintelor sau simbolurilor
- Lipsa limbajului creativ
Din cauza acestor provocări, un copil cu autism trebuie să facă mai mult decât să învețe cum să vorbească. Copilul trebuie să învețe cum să folosească limbajul ca instrument principal de comunicare. Aceasta lucru include de asemenea învățarea pasiilor necesar pentru a susține o conversație punând accent pe înțelegerea și integrarea in limbajul cotidian și al nuanțelor . De asemenea, include reglarea atât în nuanțele verbale, cât și în cele verbale ale altor oameni – cum ar fi expresiile faciale, tonul vocii și limbajul corpului.
Care este rolul logopediei în terapia copiilor cu autism
Logopezii sunt terapeuți specializați în tratarea problemelor de limbaj și a tulburărilor de vorbire. Ei sunt o parte cheie din echipa copilului cu autism.
Odată cu diagnosticul, logopezii evaluează cele mai bune modalități de a îmbunătăți comunicarea și de a îmbunătăți calitatea vieții unei persoane. Pe parcursul terapiei, logopedul lucrează îndeaproape cu familia, școala și alți profesioniști.
Dacă în terapie avem un copil nonverbal sau are probleme majore de limbaj, logopedul poate să propuna un sistem altenativ de comunicare.
- PECS
- Limbajul semnelor
- Comunicare asistata de gadgeturi
Care sunt beneficiile logopediei pentru copiii diagnosticati cu autism
Logopedia poate îmbunătăți comunicarea generală. Acest lucru vine în ajutorul copiilor cu autism, ajutandu-i astfel sa-si îmbunătățească capacitatea de a forma relații și de a funcționa în viața de zi cu zi.
Obiectivele specifice ale logopediei pentru copiii diagnosticați cu autism:
- să articuleze bine cuvintele
- să comunice atât verbal, cât și nonverbal
- să înțeleagă comunicarea verbală și nonverbală, înțelegând intențiile celor din jur
- dezvoltarea abilităților de conversație
- schimb de idei
Care este momentul potrivit pentru ca un copil să înceapă logopedia
Cu cât mai devreme, cu atât mai bine. Tulburarea de spectru autist este de obicei diagnosticată înainte de vârsta de 3 ani, iar întârzierile de limbaj pot fi recunoscute încă de la vârsta de 18 luni. În unele cazuri, autismul poate fi identificat începând cu vârsta cuprinsă între 10 și 12 luni. Este foarte important să începeți terapia logopedică cât mai devreme, când poate avea cel mai mare impact.
Sursă- www.webmd.com