Utilizarea WISC- IV pentru a dezvolta obiective în cadrul planului de intervenție

Laura Ciobanu, Psiholog, BCBA, analist comportamental

WISC – IVEste un instrument clinic ce evaluează abilitățile cognitive ale copiiilor cu vârste între 6 ani și 16 ani și 11 luni. Scala oferă un coeficient de inteligență total (CIT), care reflectă abilitatea cognitivă generală a copilului, dar și o analiză a 4 indici cognitivi: indicele înțelegerii verbale, indicele raționamentului perceptiv, indicele memoriei de lucru și indicele vitezei de procesare.

Fiecare subtest din evaluarea WISC vizează o serie de abilitati necesare finalizării sarcinii. De aceea, obiectivele ce se vor stabili în cadrul planului de interventie este necesar să adreseze toate abilitățile de implicare.

În funcție de dificultățile identificate în cadrul evaluării se pot face recomăndari de activități pentru îmbunătățirea acestora, dupa cum urmează:

  1. Înțelegere verbală.

Abilități implicate: raționament verbal, formarea conceptelor, înțelegere auditivă, memorie, exprimare verbală, gândire abstractă, diferența între caracteristici importante și neesențiale.

Idei de activități:

  • Găsirea de asemănări și deosebiri între diferiți termeni (ex. Prin ce se aseamănă rândunica și albina? Dar prin ce se deosebesc ele? )
  • Identificarea în texte, de către copil, a cuvintelor al căror sens nu îl înțeleg și căutarea definițiilor în dex sau obținerea de informații de la o altă persoană (părinte, terapeut, prieten etc.)
  • Definirea diferiților termeni
  • Explicarea regulilor unui joc
  1. Raționament perceptiv

Abilități implicate: coordonare vizuo-motorie, clasificări, raționament, performanța vizuală

Idei de activități:

  • Realizarea de construcții din cuburi fie prin imitație fie dupa imagine (jocurile lego sunt foarte potrivite pentru predarea acestor abilități). Este important să se identifice nivelul la care copilul se află și să creșteți trepta în dificultatea sarcinii
  • Șiruri logice: continuare unui pattern. Este important ca acestea să fie cât mai variate și dificultatea lor să crească treptat.
  1. Memoria de lucru

Abilități implicate: memorie auditivă de scurtă durată, atenție, procesare auditivă, imaginație vizuo-spațială, gândire logică.

Idei de activități:

  • Memorarea de cuvinte fără legătură între ele. Puteți ajuta copilul să folosească acronime pentru a reține mai usor o înșiruire de cuvinte.
  • Copilul explică unei alte persoane un concept proaspăt învățat.
  • Exerciții de îmbunătățire a atenției: jocuri de tip memo game, micul detectiv, urmărirea unor instrucții complexe pentru finalizarea unei sarcini, găsirea de indicii pentru a ajunge la o comoară urmând instrucții complexe.
  1. Viteza de procesare

Abilități implicate: memoria de scurtă durată, performanță vizuală, atenție, motivație, înțelegere verbală, discriminare vizuală, coordonare vizuo-motorie.

Idei de activități:

  • Realizarea diferitelor sarcini de motricitate fină sau scriere/desen într-un timp limitat
  • Realizarea de exerciții pentru dezvoltarea memoriei de scurtă durată și a coordonarii vizual motrice: ex. Redarea unui secvențe de mișcări de motricitate fină
  • Scrierea după dictare în timp limitat și repovestirea textului scris.
  • Găsirea de diferențe în imagini într-un timp limitat. Acest lucru se poate exersa în 2 moduri:
  1. expunând copilul la 2 imagini aproape identice, cu diferențe subtile între ele, iar el va trebui să găsească diferențele
  2. arătând copilului 2 imagini timp de 1 minut, apoi una din ele este retrasă, iar copilul își aminteste ce diferențe a găsit între ele.

Indiferent de dificultatile identificate în dezvoltarea copilului, este foarte important ca cerințele adresate să fie adecvate nivelului lor de dezvoltare (școlare sau din viața de zi cu zi).