Dezvoltarea abilitatilor de comunicare la copiii cu TSA
A purta o conversația este un lucru pe care cei mai mulți dintre noi îl facem fără a depune foarte mult efort și fără să ne gândim foarte mult înainte. Pentru un copil cu tulburare din spectrul autist, însă, a iniția sau a menține o conversație poate fi o adevărată provocare.
Așadar, predarea și exersarea abilitățiilor de conversație reprezintă un pas foarte important în dezvoltarea abilităților sociale în cazul copiilor cu tulburări de neurodezvoltare, precum și un pas esențial în cadrul procesului de integrare socială a acestora.
Chiar daca în această perioadă suntem cu toții responsabili practicând temporar „distanțarea socială”, acest lucru nu ne împiedică să îi ajutăm pe cei mici să își exerseze abilitățile de a purta o conversație.
Iată câțiva pași pe care îi puteți urma acasă împreună cu cel mic pentru a exersa aceste abilități:
Stabiliți împreuna regulile conversației: îl salut pe celălalt; mă uit la cel cu care vorbesc; ascult ce îmi spune celălalt; păstrez o poziție corectă a corpului; pun întrebări; fac afirmații despre mine și despre ceea ce spune celălalt; urmăresc reacțiile celuilalt;
Alegeți ca subiect al conversației un subiect de interes pentru copil (ex: ce fac în parc, personaje din desene animate, jucării etc );
Realizați un suport vizual cu ajutorul căruia copilul să urmărească mai ușor pașii pe care îi are de urmat în cadrul conversației (ex: imagini reprezentative pentru subiectul de discuție, simboluri pentru – întrebări, afirmații, contact vizual, ascultare activa etc);
Faceți astfel încât schimburile conversaționale să fie cât mai naturale – păstrați echilibrul între momentele în care dumneavoastra acaparați conversația și momentele în care copilul este cel care inițiază;
Oferiți-i celui mic ocazia să fie spontan și natural – orice inițiere, completare sau întrebare realizată de către copil trebuie încurajată și nu inhibată sau corectată. Scopul dumneavoastră este acela de a-l pregăti pe cel mic pentru o conversație în mediul natural cu un alt copil, și nu acela de a corecta limbajul sau structura gramaticală, de plidă.