Și monitorizarea acestuia în cadrul ședințelor de coordonare

Încă din momentul începerii unui program de intervenție ABA este esențial ca la baza acestuia să se afle un Plan de Intervenție Personalizat. Acesta are drept scop ghidarea întregii intervenții și ne ajută să ne asigurăm că toate nevoile copilului sunt acoperite într-un mod sistematic și obiectiv de către toți cei implicați în procesul de recuperare.

Iulia Bucur, psiholog, BCaBA Autism Voice

Ce conține Planul de Intervenție Personalizat?

  • Obiective specifice care vizează dezvoltarea acelor abilități identificate în urma evaluării ca fiind deficitare – iau forma unor programe care stimulează fiecare arie de dezvoltare în parte;
  • Obiective specifice care vizează diminuarea sau eliminarea comportamentelor problematice, cu rol dezadaptativ – iau forma unor programe specifice de intervenție la nivelul comportamentelor;
  • Atât programele care vizează dezvoltarea abilităților, cât și cele care vizează intervenția asupra comportamentelor problematice cuprind o descriere detaliată cu referire la: modalitatea de predare, etapele care trebuie parcurse pentru consolidarea abilităților predate, materiale de lucru, informații referitoare la cerința oferită (SD), ajutorul oferit copilului (tipuri variate de prompt), oferirea consecinței etc.

Planul de Intervenție Personalizat nu reprezintă o simplă “rețetă” pe care o putem aplica cu succes pentru fiecare copil care beneficiază de un program de intervenție ABA.

Mai mult decât atât, simpla înșiruire a unor programe în cadrul Planului de Intervenție nu este suficientă pentru a contura un program de intervenție de calitate și nu putem considera că folosim cu adevărat analiza aplicată a comportamentului în acest caz.

Pentru că ABA înseamnă în primul rănd analiză, este esential ca analistul comportamental (coordonatorul programului de intervenție) să:

  • Selecteze programele plecând de la nevoile personalizate ale copilului, ținând cont de numărul de ore de intervenție de care beneficiază copilul, nivelul său de dezvoltare și de modul de implicare al familiei în procesul de recuperare;
  • Adapteze programele la stilul de învățare al copilului;
  • Programele trebuie să cuprindă abilitățile învățate anterior;
  • Programele selectate trebuie să fie concepute în așa fel încât generalizarea și transferal abilităților să se realizeze cu ușurință;
  • Planul de intervenție să cuprindă soluții și cu privire la dificultățile de învățare ale copilului;
  • Analistul comportamental se va asigura că cel mic are acele abilități necesare (preachiziții) pentru a putea face față cu succes programelor selectate;
  • Analistul comportamental se va asigura că dobândirea abilităților targetate în cadrul planului de intervenție va duce la învățarea de noi abilități (selectarea comportamentelor pivot);
  • Analistul comportamental se va asigura că abilitățile cuprinse în Planul de intervenție sunt funcționale și vor fi folosite de către copil cu o frecvență ridicată, în medii variate de interes;
  • Analistul comportamental se va asigura că abilitățile selectate sunt importante pentru familie și că au validitate socială.

Monitorizarea Planului de Intervenție Personalizat

În cadrul ședințelor de coordonare realizate în mod regulat analistul comportamental va reevalua Planul de Intervenție și va decide ce modificări sunt necesare, astfel încât Planul de Intervenție să cuprindă în permanență obiective actualizate în conformitate cu nevoile actuale ale copilului.

Ajustarea obiectivelor și programelor stabilite are drept scop principal identificarea unei direcții adecvate care să conducă spre atingerea potențialului de dezvoltare al copilului.

Având în vedere că toate variabilele din mediul copilului sunt dinamice, la fel și procesul de dezvoltare în sine, devine evident faptul că un Plan de Intervenție rigid, neactualizat la nevoile actuale ale copilului și care nu ține cont de potențialul său, nu este un Plan de Intervenție eficient.

Astfel, în cadrul ședințelor de coordonare, este esențial ca analistul comportamental să acorde atenție următoarelor aspecte:

  • Va reevalua programele de lucru – va decide care sunt pașii următori care trebuie urmați pentru fiecare program în parte sau care sunt modificările necesare în cazul în care copilul nu reușește să învețe ceea ce îi este predat;
  • Va analiza modul de lucru și va decide care sunt punctele tari – aspectele care funcționează, precum și punctele slabe – ceea ce trebuie îmbunătățit;
  • Se va asigura că acordă atenție atât dezvoltării de noi abilități, cât și intervenției asupra comportamentelor indezirabile;
  • Va identifica barierele/dificultățile de învățare ale copilului și va propune soluții în acest sens;
  • Se va asigura că pentru tot ceea ce este lucrat în conformitate cu obiectivele din Planul de Intervenție sunt colectate date relevante – pentru a putea monitoriza progresul copilului;
  • Se va asigura că întreg conținutul Planului de Intervenție este accesibil tuturor celor care sunt implicați direct în procesul de recuperare al copilului.