Un mediu gălăgios poate fi un adevărat chin pentru o persoană cu autism. Pe de altă parte, aceasta ar putea avea un auz mult mai dezvoltat, comparativ cu cineva care nu are acest diagnostic.

Exemplu

Un grup de prieteni se află în grădină, vorbind, însă doar una dintre persoanele prezente aude mașina cu înghețată de la distanță. Această persoană are austim. Poate auzi chiar și sunetul curenului electric din pereți și  uneori i se pare prea mult să se afle într-un mediu atât de gălăgios.

Un studiu publicat în jurnalul „Cognition” susține că persoanele cu tulburări din spectrul autist pot auzi mai multe sunete în orice moment al zilei, în comparație cu persoanele care nu au acest diagnostic.

În ultimii ani s-a scris din ce în ce mai mult despre diferențele senzoriale ale persoanelor cu autism. Există multe rapoarte care susțin că aceștia reușesc să ducă la capăt sarcini  care implică abilități vizuale și auditive mult mai bine decât persoanele fără acest diagnostic.

De exemplu, comparativ cu o persoană fără autism, una cu autism poate descoperi mai multe erori de continuitate într-un clip video.

Se crede că persoanele cu autism au o capacitate perceptuală mai mare, ceea ce înseamnă că pot procesa mai multă informație în același timp. Acest lucru poate fi folositor în anumite situații și problematic în altele.

De exemplu, atunci când trebuie să copiezi un desen complicat, trebuie să asimilezi multe informații într-un mod foarte eficient. De cealaltă parte, dacă nu ai nevoie de atât de multă informație pentru a realiza o sarcină, începi să procesezi alte lucruri din încăpere sau din jur. Acest lucru te poate distrage de la ceea ce faci sau te poate face să te simți depășit de situație.

Avantajul sunetului

Un grup de persoane cu autism și un grup de persoane fără autism au fost rugate să realizeze două sarcini ușoare generate de computer.

Prima sarcină a fost una de ascultare și căutare, în care capacitatea perceptuală ar fi fost folositoare. Participanților li s-a cerut să asculte sunete scurte ale unor animale, redate simultan, pentru a-și da seama dacă în grupul de sunete se regăsea lătratul unui câine sau răgetul unui leu. În același timp,  la jumătatea testului, s-a auzit și sunetul unui motor de mașina.

Adulții cu autism s-au descurcat mult mai bine decât cei fără autism, auzind sunetul mașinii și alegând sunetul animalelor corect.

A două sarcină a presupus ascultarea unei înregistrări cu persoane care se pregăteau să plece la o petrecere, focusul fiind pe discuțiile femeilor, pentru a putea răspunde întrebărilor de la final. În acest caz, sarcina a fost mai ușoară iar o capacitate mărită de ascultare te-ar fi putut pune în situația de a fi mai ușor distras de informația de care nu era nevoie pentru sarcină.

Pentru a observa dacă acesta este cazul, s-a adăugat ceva surprinzător în mijlocul scenei: un bărbat a început să spună „Sunt o gorilă” până la finalul exercițiului. Așa cum s-a prezis, 47% dintre adulții cu autism au auzit bărbatul din cameră, comparativ cu 12% dintre cei din grupul fără autism.

Schimbarea percepțiilor

Înțelegerea faptului că diferențele de înțelegere la persoanele cu autism s-ar datora acestei capacități extra și nu unei incapacitați de a filtra informația irelevantă, ar putea schimba modul în care înțelegem condiția medicală și cum am putem ajuta persoanele care au nevoie.

Studiile sugerează că, pentru a reduce factorii perturbatori, persoanele cu autism trebuie să își „umple” această capacitate cu informații care nu interferează cu sarcina pe care o execută. De exemplu, ar putea fi de ajutor să asculte muzică în timp ce citesc.  Această descoperiere contrazice abordările comune de simplificare a sălilor de clasă și a mediului pentru copiii cu autism, deși este nevoie de o oarecare precauție pentru a evita o încărcare senzorială prea mare.

sursa: independent.co.uk