Strategii de management al clasei
Managementul clasei este un termen pe care îl folosim atunci când dorim să ne referim la procesul prin care profesorii reușesc să-și desfășoare lecțiile cu succes, în ciuda apariției diverselor comportamente inadecvate ale elevilor.
În fiecare clasă este cel puțin un elev care intotdeauna deranjează ora, sau altul care refuză să răspundă, sau poate o întreagă grupă de elevi care face gălăgie iar profesorul nu reușește să-și țină orele. Oricare ar fi situația, tehnicile pe care urmează să vi le prezentăm sunt un instrument de mare ajutor în asemenea cazuri.
Analiza funcțională a comportamentului
Pentru a modela mai ușor comportamentele copiilor trebuie să înțelegem mai întâi de ce apar și care este funcția acestora. Fiecare comportament poate avea una din cele 4 funcții:
– De atenție
– De obținere a unui lucru
– De evitare sau scăpare din sarcină
– De autostimulare
Un copil se ridică foarte des din bancă sau îi întrerupe pe colegi. Aceste comportamente pot apărea atunci când elevul dorește să obțină atenția cuiva. Atenția pe care o oferim copiilor poate fi pozitivă sau negativă, atunci când îi lăudăm pe copii sau când îi mustrăm. Orice formă de atenție oferită unui comportament fie ea pozitivă sau negativă ,menține acel comportament.
Aceste comportamente pot apărea și atunci când elevul încearcă să obțină un anumit lucru. Spre exemplu: o riglă, un caiet, ajutor etc. Aceste comportamente devin o problemă atunci când se manifestă foarte des, apar într-o manieră inadecvată sau îi deranjează pe ceilalți.
Pot apărea însă și atunci când elevul vrea să scape sau să evite activitatea propusă de către profesor fie pentru că o găsește prea dificilă fie pentru că nu este motivat să participle la aceasta.
În unele cazuri, când niciuna din funcțiile de mai sus nu este evidentă, putem vorbi despre autostimulare. Aceasta înseamnă că o persoană poate să manifeste acest comportament doar pentru că îi face plăcere, o face să se simtă mai confortabil. Sau este o strategie personală de diminuare a stresului. Cu toții avem autostimulari: ne învârtim părul, ne jucăm cu pixul, rupem guma de la creion, roadem creionul, etc.
Sfaturi
- Oferiți atenție doar comportamentelor pozitive.
- Ignorați comportamentele inadecvate care au funcție de atragere a atenției.
- Stabiliți reguli clare pentru comportamentele de obținere a unui anumit lucru sau a ajutorului.
- Asigurați-vă că aveți un sistem de recompensare eficient pentru a reduce comportamentele de evitare a sarcinilor.
- Oferiți copiilor ajutor sau reduceți dificultatea sarcinilor pentru copiii care au tulburări de învățare.
- Oferiți exemple de comportamente alternative pozitive care pot înlocui un comportament problemă – ex: cer un obiect vs. smulg un obiect, cer ajutor vs. devin furios și rup caietul
- Redirecționați unele comportamente inadecvate, atrăgând atenția copiilor asupra unui alt stimul sau activități care ar putea să fie mai interesante decât comportamentul problemă.
Regulile clasei
Regulile ajută intodeauna să creăm un mediu organizat și funcțional în care să ne desfășurăm activitățile. Orice sistem de reguli presupune rutină și consecvență. Pentru a-i determina pe elevi să respecte regulile stabilite de dumneavoastră, puteți folosi următoarele principii și tehnici.
5 tehnici pentru respectarea regulilor clasei
- Formularea regulilor trebuie să fie clară și simplă (ridicați mâna atunci când vreți să răspundeți, lucrați în același timp, rămâneți în băncile voastre, păstrați liniștea în timpul orei).
- Folosiți sisteme vizuale de reprezentare a lor-de desenat regulile de sus.
- Oferiți recompense sau tokeni de fiecare dată când copii respectă regulile.
- Stabiliți un număr rezonabil de reguli pentru a putea fi respectate
- În formularea regulilor, evitați folosirea conotațiilor negative (“nu vă ridicați din banca”, “nu vorbiți în timpul orei”, “nu îi deranjați pe colegii vostri”)
5 tehnici pentru managementul comportamental
- Aranjamentul clasei. Comportamentele copiilor care au dificulati de învățare, TSA, ADHD, sau comportamente inadecvate, pot fi mai ușor monitorizate dacă aceștia sunt așezați în primele bănci. Aranjamentul în bănci trebuie să ofere tuturor copiilor un acces ușor la punctul focal de învățare. Profesorii sunt sfătuiți să schimbe periodic aranajamentul elevilor în bănci.
- Evitați negocierea! Regulile, odată ce au fost stabilite, trebuie respectate și nu negociate. Profesorii nu trebuie să accepte nicio abatere de la acestea.
- Menținerea liniștei în clasă. Profesorul trebuie să evite să vorbească sau să ofere instrucțiuni copiilor atunci când aceștia sunt zgomotoși. Profesorul va păstra un volum al vocii sub nivelul volumului de fond și astfel îi va determina pe elevi să fie atenți la ceea ce încearcă să le comunice. Astfel zgomotul va fi redus în mod natural. De asemenea, profesorul poate să stabilească un simbol pentru a semnaliza că este important să se mențină liniștea și să-l afișeze de fiecare dată când este nevoie fără să le mai atragă atenția verbal.
- Oferiți recompense copiilor pentru comportamentele adecvate
- Oferiți cel puțin un feedback pozitiv copiilor în fiecare zi.
Articol oferit de Claudia Matei, Vicepreședinte AUTISM VOICE, Psiholog, BCaBA