Strategii de retragere a promptului
Ce este promptul?
Promptul reprezintă modalitatea prin care îi ajutăm pe copiii noștri să dobândească abilități noi. Folosim promptul atunci când dorim să îl învățăm pe copil să își salute colegii, să închidă robinetul, să numească animalele sau să bată din palme. Prompturile sunt ceva ce adăugăm la situația naturală deoarece indiciile din mediu nu sunt suficient de puternice pentru a determina apariția răspunsului dorit. Prompturile sunt importante în procesul de învățare, dar la fel de importantă este și retragerea lor. Acest proces de retragere trebuie planificat încă de la început și este o componentă esențială în dezvoltarea independenței copilului.
Tipuri de prompturi
Există diferite tipuri de prompt care variază în funcție de nivelul lor de intruziune. Promptul fizic este cel mai intruziv tip de prompt și presupune a-l ajuta pe copil mână peste mână să îndeplinească o sarcină. Modelarea este tipul de prompt ce presupune demonstrarea comportamentului țintă de către o altă persoană, iar copilul imită comportamentul observat reușind astfel să ofere răspunsul corect într-o anumită situație. Prompturile verbale sunt adesea folosite în predarea de abilități noi și reprezintă indicii verbale ( instrucțiuni, reguli sau întrebări) ce măresc probabilitatea apariției comportamentului țintă. Promptul selectat ar trebui să se bazeze nevoia de reușită a copilului și în același timp să fie cât mai puțin intruziv. Atunci când predăm abilități noi este necesar să începem cu un nivel mai ridicat de prompt, iar pentru verificarea abilităților folosim cel mai puțin intruziv tip de prompt.
Retragerea promptului
Retragerea promptului este procesul de reducere și eliminare sistematică a ajutorului care a fost asociat cu o instrucțiune, permițând astfel copilului să răspundă corect independent. Eliminarea promptului trebuie făcută suficient de rapid astfel încât să nu-i creăm copilului o dependentă de prompt, dar în același timp procesul trebuie să fie destul de lent încât să-i permită să ofere răspunsuri corecte. În literatura de specialitate sunt descrise trei strategii de reducere a promptului:
- Creșterea asistenței – are loc atunci când pornim de la cel mai mic la cel mai mare nivel de prompt. De exemplu, dacă vrem să-l învățăm pe copil să își pună farfuria în chiuvetă vom proceda în felul următor: dăm instrucția “ Pune farfuria în chiuvetă “ , dacă instrucția nu este urmată de un răspuns corect, o repetăm și folosim ca și prompt indicarea cu degetul către chiuvetă. În cazul în care acest tip de prompt nu este eficient, următoarea înstrucție oferită ar trebui să fie însoțită de un prompt de modelare a comportamentului dorit : vom lua noi farfuria și o vom duce la chiuvetă, oferind copilului posibilitatea de a ne imita. Dacă această strategie nu produce un răspuns corect, vom repeta instrucția și vom oferi un prompt fizic : ajutăm copilul mână peste mână să pună farfuria în chiuvetă.
- Scăderea asistenței – are loc atunci când pornim de la cel mai mare nivel de prompt la cel mai mic. Să presupunem că vrem să-l învățăm pe copilul nostru să spună “Bună mama” atunci când o vede. Primul pas ar fi ca la întâlnirea cu mama să promptăm verbal tot răspunsul “Bună mama”, al doilea pas “Bună ma…”, al treilea pas “ Bună …..”, al patrulea pas “ Bu…..”, iar pasul final este apariția răspunsului în prezența mamei fără niciun indiciu verbal.
- Întârzierea promptului – această strategie presupune amânarea promptului câteva secunde de la prezentarea instrucției sau indiciului din mediu. În situația în care vrem să-l învățam pe copil să răspundă la întrebarea “Ce îți place să bei?”, în primele încercări promptul verbal trebuie să vină imediat după prezentarea întrebării. După câteva încercări în care copilul răspunde cu succes la promptul imediat, întârziem oferirea promptului cu aproximativ 3-5 secunde. Dacă nu obținem un răspuns corect, promptam verbal copilul să ofere răspunsul dorit.
Sfaturi pentru reducerea prompturilor :
- Folosiți tipul de prompt care se potrivește cel mai bine copilului.
- Eliminați promptul gradual.
- Folosiți un nivel ridicat de prompt pentru predarea abilităților noi.
- Dacă apar greșeli reveniți la nivelul anterior de prompt.
- Treceți rapid de la întărirea răspunsurilor promptate la întărirea răspunsurilor independente.
- Aceleași proceduri nu sunt eficiente pentru toate abilitățile/ toți copiii.