De-a lungul timpului, studiile au arătat că există anumite dificultăți de învățare specifice copiilor cu ADHD. Printre ariile afectate, se numără abilitatea de înțelegere a textului și a elementelor matematice. Problemele de la școală apar însă și acasă. De aceea, temele pot deveni o activitate stresantă atât pentru copil, cât și pentru părinte, afectând relația dintre aceștia doi, dar și stima de sine a copilului.

Pentru a putea să ajutăm copilul într-un mod optim, este nevoie să înțelegem mai întâi care sunt dificultățile întâmpinate de acesta și explicațiile neurologice ale simtomelor. Disfuncțiile sistemului dopaminergic sunt implicate în multe afecțiuni neuropsihologice, printre care și ADHD. Dopamina este un neurotransmițător ce joacă un rol esențial în capacitatea de concentrare a atenției, în procesul motivațional și cel de învățare. De asemenea, dopamina face posibilă anticiparea plăcerii. Auzim deseori despre copiii diagnosticați cu ADHD că sunt agitați, neatenți și nu manifestă interes pentru activitățile academice impuse de sistemul educațional. Se pare că aceste dificultăți sunt explicate de fluctuațiile nivelului de dopamină.

Copiilor și adulților cu ADHD le este greu să anticipeze recompensele și să le aștepte. De asemenea, felul în care aceștia percep timpul este afectat. Un alt aspect ce contribuie la înțelegerea dificultăților academice este faptul că, în cazul acestor copii, motivația intrinsecă se dezvoltă mai greu. Acestea fiind spuse, nu este greu să înțelegem de ce copiii întâmpină dificultăți la școală și acasă, la teme.

Iată unele sugestii utile pentru părinți:

  1. Selectați un spațiu special pentru teme. Este important să nu existe distractori foarte puternici în jurul spațiului de lucru;
  2. ENTUZIASM – de voi depinde felul în care copilul percepe sarcina. Nu uitați să zambiti, să încurajați copilul și să puneți accent cât mai mult posibil pe lucrurile pozitive;
  3. Timpul dintre cerință, eveniment și consecință trebuie să fie cât mai scurt. De exemplu, puteți împărți activitățile în perioade mai scurte de timp și să “premiați” copilul pentru efortul de a se concentra pe respectiva sarcină. A le cere copiilor să petreacă un timp îndelungat făcând teme pentru a primi peste o zi sau două o notă bună (sau nu) poate fi un proces dificil și ineficient.
  4. Trebuie să identificați corect recompensele – copilul alege ce vrea să facă în pauzele dintre teme sau după terminarea lor;
  5. Luând în considerare dificultățile pe care copiii cu ADHD le au în perceperea timpului, puteți recurge la sisteme vizuale concrete care să faciliteze acest proces. De exemplu, setați ceasul să sune după un anumit interval, sau folosiți simboluri precum buline sau stickere;
  6. Simbolurile vizuale sunt de folos pentru a spori memoria de lucru a copilului. Înainte de a face temele cu acesta, scrieți pe niște bilețele ce are de făcut. Acest lucru îl va ajuta și în procesul de autocontrol si de management al timpului;
  7. Copilul trebuie să știe exact ce are de făcut (de exemplu, trei exerciții la matematică și un exercițiu la engleză);
  8. Copilul trebuie să știe cât va dura fiecare activitate. Deasemenea, în cadrul unor activități, îi putem cere să se incadreze într-un anumit interval de timp;
  9. La fel de important este să stabiliți și durata pauzelor. Ele trebuie semnalate. Evitați să întrerupeți activitatea plăcută a copilului brusc, fără să îl anunțați;
  10. Pentru a evita comportamentele nedorite, cel mic poate cere o pauză atunci când simte că are nevoie. Este de preferat, însă, să anticipăm acest lucru și să alegem un interval de timp potrivit pentru copil;
  11. Și adulții respectă reguli!! Nu adăugați exerciții în plus față de cele stabilite inițial. Deasemenea, nu scurtați pauzele și nu le amânați. Este util să aveți o relație de încredere cu copilul!;

 

Ioana Budău,

Psiholog AUTISM VOICE, Registered Behavior Technician