Supervizarea și evaluarea terapeuților de către coordonatorul ABA (analistul comportamental – acreditat BCBA, BCaBA) are un rol multifațetat, în sensul în care acest proces are un efect direct:
- asupra copilului aflat în procesul terapeutic;
- asupra specialistului (terapeutului) aflat în acest proces de supervizare;
- asupra modului de evoluție a domeniului analizei comportamentale aplicate (ABA) în general.
Supervizarea oferită de coordonator se ghidează întodeauna pe principiile și direcțiile oferite în cadrul Codului de Etică și Conduită Profesională impus de BACB (Behavior Analyst Certification Board). Supervizarea terapeutului de către coordonatorul ABA are ca scop final modelarea și menținerea unor competențe și abilități specifice ale terapeutului.
Atunci când acest proces este unul fundamentat de standarde clare, este consecvent și implementat în mod adecvat de către analistul comportamental, putem avea certitudinea că și efectele indirecte referitoare la calitatea procesului terapeutic și la dezvoltarea domeniului analizei comportamentale aplicate sunt cele dorite.
Supervizarea terapeutului de către coordonator cuprinde trei direcții esențiale:
- Training-ul și modelarea competețelor specifice necesare terapeutului ABA;
- Evaluarea periodică (prin stabilirea unor obiective de performanță clare și oferirea de feedback)
- Asigurarea masterării și menținerii abilităților și competențelor specifice necesare terapeutului ABA.
Training-ul și modelarea competențelor specifice presupune:
- Asigurarea training-ului referitor la acumularea cunoștințelor teoretice (inclusiv după parcurgerea unui training teoretic cu o durată minimă de 40 de ore – conform task list-ului RBT);
- Asigurarea training-ului referitor la formarea abilităților practice și transferului conceptelor teoretice în contextul aplicat al procesului de intervenție.
Evaluarea periodică presupune:
- Evaluarea periodică a nivelului de atingere a obiectivelor de performanță stabilite inițial – aceastea vor face referire la:
- Modul în care este urmărit și respectat planul de intervenție personalizat;
- Acuratețea și consecvența cu care sunt colectate datele;
- Modul de implementare a procedurilor de predare;
- Modul de organizare a sesiunii de terapie;
- Modul de intervenție la nivelul comportamentului (diminuarea comportamentelor indezirabile și întărirea constantă a comportamentelor funcționale);
- Utilizarea eficientă a resurselor (a materialelor, a timpului etc);
- Atenția oferită perfecționării tehnicilor de intervenție specifice;
- Gestionarea situațiilor neprevăzute/dificile;
- Eficiența comunicării la nivelul echipei terapeutice;
- Eficiența comunicării cu familiile beneficiarilor etc.
- Oferirea de feedback periodic (pentru perioada de început frecvența cu care se oferă feedback-ul este una crescută – săptămânal/lunar, după care aceasta va fi scăzută la o perioadă de 3-6 luni).
Asigurarea masterării și menținerii abilităților și competențelor specifice presupune:
- Evaluarea periodică are un rol esențial în acest sens;
- Acordarea unei atenții sporite procesului de motivare a terapeutului;
- Oferirea de ghidare constantă cu privire modalități de rezolvare a situațiilor dificile apărute în cadrul procesului terapeutic/în procesul de comunicare cu familiile beneficiarilor etc; oferirea de resurse de specialitate – cărți, articole de specialitate etc.
În cadrul Autism Voice, am dezvoltat programul ABA Home Based – coordonari ABA la domiciliu. Programul este unul complex, adresat familiilor care optează pentru programele de terapie desfășurate la domiciliu.
Programul cuprinde toate standardele de calitate ale supervizării:
- evaluările sistematice,
- training-ul terapeuților și familiei,
- crearea și ajustarea sistematică a planului de intervenție,
- intervizarea continuă,
- managementul echipei
- programului de integrare socială
Mai multe detalii puteți citi aici.
Sau telefonic la numărul de telefon: 0756 678 219
Articol scris de Iulia Bucur, psiholog, BCaBA, coordonator în cadrul programului ABA Home Based