/Articole
Articole 2018-02-23T12:50:43+00:00
1607, 2019

Cât de dificile sunt schimbările pentru copiii cu autism?

Persoanele cu autism pot avea dificultăți în fața oricărei schimbări, dar există multe lucruri pe care le puteți face pentru a-i sprijini. Citiți sfaturile noastre pentru a pregăti schimbarea și informațiile despre schimbările frecvente, cum ar fi pierderea, schimbarea școlii sau plecarea în vacanță. Cum îl pregătim pe copilul cu autism pentru eventualele schimbări?   Aflați în ce va consta schimbarea  Ca părinte trebuie să fiți activ şi să aflați ce implică o anumită schimbare. De exemplu, s-ar putea să știți că un profesor pleacă din școala copilului dumneavoastră, dar s-ar putea să nu fi primit informații suplimentare despre personal nou. Aflați când vor avea loc schimbările și ce se va întâmpla. Descrieți schimbarea  Marcați ziua schimbării în calendar și încurajați copilul să numere fiecare zi până la acea dată. Utilizați un limbaj clar atunci [...]

907, 2019

Comportamentul cooperant la copii și adolescenții cu TSA

A învăţa cum să cooperezi cu ceilalți duce la dobândirea unei abilităţi foarte importante, dar predarea acestei abilități copiilor și adolescenților cu tulburări de spectru autist (TSA) poate fi o provocare. Din fericire, există mai multe modalități prin intermediul cărora vă puteți ajuta copilul cu TSA să dezvolte un comportament cooperant. De ce este importantă cooperarea? Comportamentul cooperant îi ajută pe copii să reușească la școală, în relațiile cu ceilalți și în activitățile extrașcolare. De asemenea, este important și pentru o viață fericită și armonioasă. Cooperarea implică mai multe abilități importante, cum ar fi a împărți, a sta la rând și a respecta instrucțiunile altora. Copiii au nevoie de aceste abilități în cele mai multe situații sociale, cu scopul de a comunica și de a se înțelege cu ceilalți. De ce copiii și adolescenții [...]

207, 2019

ABA&Scoala: Învățător pentru copil cu autism. Cum îl pot ajuta?

În situația în care beneficiază de terapia de care au nevoie, de la o vârstă cât mai fragedă și dacă nu au o altă comorbiditate asociată cu TSA, copiii cu autism întrunesc toate premisele pentru a deveni elevii școlii de masă. Nu există nici un motiv pentru care aceștia să nu poată fi integrați cu succes la școală. Cu toate acestea însă, trebuie să remarcăm că ei pot întâmpina diverse dificultăți, tocmai datorită particularității dezvoltării lor. Ce dificultăți pot apărea și care sunt soluțiile? Timpul nestructurat. Mulți copii cu autism au dificultăți în a înțelege ce să facă atunci cand programul lor nu este structurat. Dezvoltă și urmărește un orar structurat al rutinii zilnice. Fă mediul cât mai previzibil cu putință. Orarele vizuale pot clarifica așteptările și elibera stresul care vine cu a nu [...]

2806, 2019

Discrete Trial Training se poate face într-un mod plăcut?

Discrete Trial este o metodă de predare bine definită care își are bazele în analiză experimentală a comportamentului. DT ne permite să evaluăm achiziția abilităților. Este o metodă specifică de predare utilizată pentru maximizarea procesului de învățare și o tehnică de predare utilizată în special pentru dobândirea abilităților de imitare, cognitive, de limbaj. DT se regăsește printre metodele de predare utilizate în intervenția intensivă a copiilor cu autism și alte tulburări de dezvoltare. Poate fi utilizată cu succes și în cazul predării achizițiilor de bază a copiilor tipici. Dar, să revenim la titlu. DA, categoric DA. Se poate preda în DT într-o manieră distractivă. Terapia nu se poate face în lipsa motivației, așa că dacă motivația este descoperită, avem tot ce ne trebuie să putem preda într-o manieră plăcută. Doar că trebuie descoperită, atât motivația [...]

1906, 2019

Modelarea comportamentală prin întărire

Termenul de întarire este folosit atunci când facem referire la condiționarea operantă, cu alte cuvinte, la orce are potențialul de a crește apariția răspunsurilor țintă. Este foarte important să menționăm că întăritorul este definit prin efectul pe care acesta îl are asupra comportamentului - crește frecvența apariției raspunsului dezirabil. Spre exemplu, întărirea înseamna oferirea laudei (întăritorul în acest caz) imediat după ce copilul își pune jucăriile la locul lor (răspunsul). Prin întărirea raspunsului, folosind lauda, crește astfel probabilitatea repetării acestuia în viitorul apropiat. Înărirea poate include orice validează sau crește apariția unui comportament, aici incluzând tangibilele specifice, premii, evenimente  sau situații dezirabile. Spre exemplu,  clasa întăritorilor poate varia de la tokeni, pana la cuvinte de încurajare sau premii speciale, oferite la intervale prestabilite de timp. Întărirea primară și secundară Întărirea primară - se referă [...]

1406, 2019

Putem reduce sau opri autostimulările copiilor cu autism?

Autostimulările sunt o problemă comună a persoanelor diagnosticate cu autism sau întârziere mentală. Comportamentul autostimulant constă în mișcări repetate, bizare, care aparent nu au niciun efect funcțional asupra mediului înconjurător. Acestea apar la nivelul corpului: fluturatul mâinilor, învârtitul, balansatul, învârtit roțile jucăriilor, autostimulare verbală (sunete fără sens), țipete și alte zgomote ciudate. O întrebare frecventă a părinților care observă autostimulările la copii lor este cum le pot opri fară ca acestea să mai reapară. Însă acestea nu pot fi oprite pentru că toți oamenii au comportamente autostimulante, cum ar fi învârtirea părului pe degete sau rosul unghiilor.  În unele cazuri, comportamentele de autostimulare pot fi înlăturate, însă stimulul inițial poate fi înlocuit cu un alt stimul care să fie mai puțin preferat decât cel inițial. Spre deosebire de orice alt comportament neadecvat, care are antecedentele [...]

1206, 2019

Importanța psihoterapiei după încheierea procesului terapeutic ABA

Copiii şi adolescenţii pot beneficia în aceeaşi măsură ca şi adulţii de tehnicile terapeutice cognitive şi comportamentale (Kendall, 2000). Dezvoltarea cognitivă, afectivă şi comportamentală impune unele limite în aplicarea instrumentelor terapeutice. Terapia cognitiv-comportamentala analizează într-o manieră aprofundată numeroasele variabile comportamentale, emoţionale şi cognitive responsabile de tulburările de neurodezvoltare. Este o extensie a terapiei comportamentale, folosind teoria invatarii clasice, operante  si tehnica de modelare. Diferenţa majoră dintre modelele teoretice ale TCC la adult şi modelele care se adresează copilului constă în noţiunea de întărire sau de învăţare a conduitelor adaptate care vor interveni în dezvoltarea cognitivă, afectivă şi comportamentală . Scopul terapiei constă în modificarea distorsiunilor şi deficienţelor cognitive care influenţează comportamentul. Obiectivele terapiei cognitiv-comportamentale sunt: achiziţia, învaţarea comportamentului dorit, dezirabil (autocontrol, abilităţi sociale, abilităţi academice) sau a acelui comportament deficitar; reducerea sau eliminarea comportamentului nedorit, [...]

706, 2019

Proiectul „Digital Therapy For Autism”, în semifinalele RO SMART în Tara lui Andrei

Proiectul "Digital Therapy For Autism" a ajuns în semifinalele RO SMART în Tara lui Andrei. Pentru a putea trece în etapa următoare și pentru a avea o șansă la finanțare, avem nevoie de cât mai multe voturi. Este atât de simplu să faci o minune: trebuie doar să îți creezi un cont în site și să apeși butonul "Votează" de sub numele proiectului nostru: Digital Therapy For Autism. Îl găsești la categoria Sănătate. "Digital Therapy for Autism" propune sa îmbunătățească recuperarea și integrarea copiilor cu autism și alte tulburări de dezvoltare prin digitalizarea și transpunerea în realitate virtuală (VR) a terapiei ABA (Applied Behavior Analisys) aplicate acestora. Prin această tehnologie, atât specialiștii în terapie ABA, cât și copiii și familiile acestora nu vor mai avea obstacole în ceea ce privește expunerea la medii, stimuli sau [...]

506, 2019

ABA & Scoala:Terapeutul insotitor in clasa: De ce este aici?

Anca Dumitrescu, Presedinte Autism Voice, psiholog si BCBA, iti prezinta un articol in care evidentiaza rolurile fiecareia dintre persoanele importante pentru un copil cu TSA in mediul scolar: umbra si cadrul didactic. UMBRA 🔹 Ii atrage atentia copilului atunci  cand este distras; 🔹 Ii repeta mesajul spus de cadrul didactic atunci cand nu il intelege; 🔹 Il corecteaza atunci cand are un comportament care ar putea deranja ora; 🔹 Il linisteste atunci cand are momente de agitatie; 🔹 Il ajuta sa initieze conversatii cu ceilalti copiii; 🔹 Ii atrage atentia atunci cand face ceva neadecvat; 🔹 Il va corecta corectat gramatical atunci cand face greseli (daca este verbal); 🔹 Insotitorul va avea un sistem de recompensare ce va viza comportamentele adecvate; 🔹 Ii va oferi copilului buline rosii pentru aceste comportamente. Este un sistem de recompensare care in timp il va face pe copil sa [...]

2905, 2019

Simularea activitatilor de gradinita in cadrul grupurilor de socializare

Vizitele la gradinita ne fac sa ne imbunatatim constant activitatea cu cei mici, integrand in cadrul terapiei activitati si sarcini menite sa ii pregateasca din ce in ce mai bine pe acestia. Iata cateva activitati pe care le realizam in grupurile “de gradinita” cu copiii in varsta de 5-6 ani. 1. Crearea de rutine- desi suntem obisnuiti sa evitam acest lucru atunci cand lucram cu copii cu TSA, crearea de rutine in cadrul grupurilor nu este un lucru negativ, ci dimpotriva. La fel ca la gradinita, este important sa avem unele activitati care raman stabile in fiecare zi. Unele exemple ar fi dansul de inceput, salutul de inceput, un joc de miscare, prezenta. Aceste activitati vor deveni familiare copilului, vor fi usor de realizat cu timpul si acest lucru poate preveni aparitia comportamentelor problema. 2. Orarul [...]