Persoanele care susțin Analiza Aplicată a Comportamentului-ABA pentru copiii cu afecțiuni din spectrul autist își construiesc argumentele bazându-se pe dovezi științifice.

Cu toate acestea, audiența care are cea mai mare nevoie sa audă această discuție, adică părinții copiilor, în special ai celor foarte mici diagnosticați cu autism, ar putea să nu fie convinsă doar de știință.

Iată care sunt multiplele beneficii pe care terapia ABA le are în cazul unui copil cu autism.

  1. Există mai multe dovezi științifice care susțin că terapia ABA funcționează mai bine decât orice altă metodă de intervenție sau tratament

Acest motiv este de obicei și cel mai important pentru analiștii comportamentali, însă nu întotdeauna și pentru părinții copiilor cu autism. Părinții rareori citează sutele, sau poate miile de studii publicate în „Journal of Applied Behavior Analysis” și în alte jurnale atunci când sunt întrebați de ce au ales terapia ABA pentru a-i ajuta pe micuții cu autism. În schimb, mulți părinți indică o anumită carte: „Let Me Hear Your Voice”, scrisă de Catherine Maurice.

Cartea lui Maurice spune povestea familiei sale cu doi copii diagnosticați cu autism și modul în care folosesc intervențiile comportamentale, precum și progresul pe care ambii copii îi fac. Cei doi au făcut progrese atât de mari, încât au scăpat de diagnosticele inițiale. De fapt, cercetările ne spun că puțini copii diagnosticați cu autism, poate cel mult 50%, pot învăța într-o clasă normală dacă primesc intervenții de calitate și intensive foarte devreme. Pentru acești copii terapia ABA a funcționat.

Însă terapia ABA poate funcționa și în alte feluri. Mulți părinți care au copii cu autism realizează la un moment dat că aceștia vor rămâne cu diagnosticul și că nu se vor putea integra total. Cu toate acestea, ABA a funcționat și pentru ei. I-a învățat să se descurce, să fie independenți, să vorbească, să meargă la baie și să doarmă noaptea. În plus, le-a oferit skill-uri de care vor avea nevoie ca să obțină un job în perioada adultă. Trebuie să ne extindem nivelul de înțelegere despre ceea ce înseamnă „a funcționa”.

  1. Copiii cu autism merită terapia ABA pentru că sunt oameni

Ai putea crede că umanitatea copiilor cu autism se subînțelege, însă te înșeli. Există o mulțime de perspective asupra autismului care, la bază, refuză umanitatea indivizilor cu autism și care susțin că acești copii nu pot învăța.

În primul rând, există o perspectivă veche care spune că autismul este oribil, permanent și netratabil. Această perspectivă este reflectată în media și în articolele care au început să apară în anii 1960. Revista „Life” menționa în anul 1965 că micuții cu autism sunt „persoane cu grav handicap metal, ale căror minți nu pot stabili contactul uman”. The New Yorker descria autismul în anul 1968 că fiind „organic și incurabil” și îi ridica în slăvi pe cei care lucrau cu copiii cu autism pentru că „întâlnesc persoane atât de afectate, atât de închise în ele încât este greu și pentru psihoanalisti să le considere creaturi umane”. Același articol menționează că un pacient „a devenit om” după trei ani de tratament. Această perspectivă asupra autismului privește persoanele afectate ca fiind mai puțin umane.

Cealaltă extremă portretizează persoanele cu autism ca fiind mai bune ca ceilalți oameni, având daruri și abilități cu mult superioare persoanelor care nu au autism. Willian Stillman, în cartea sa din 2006″Autism and the God Connection: Redefining the Autistic Experience Through Extraordinary Accounts of Spiritual Giftedness”, dă exemple de asemenea daruri spirituale care includ talente supranaturale ale persoanelor cu autism, precum citirea minților celor din jur, comunicarea telepatică între oameni și animale, abilitatea de a vedea viitorul și de a fi familiare cu evenimente care s-au întâmplat înainte de a se naște, percepția aurelor și comunicarea cu îngerii și alte spirite.

Iar undeva între cele două extreme se află persoanele care susțin mișcarea neuro-diversității. Într-un eseu celebru în blogosferă, Jim Sinclair dă sfaturi părinților copiilor cu autism. El le spune să nu sufere pentru copiii diagnosticați cu autism, ci să îmbrățișeze rolul de avocat pentru acest „străin” care a apărut în viețile lor. Menționează că atunci când își privesc copiii cu autism, părinții ar trebui să gândească: „acesta este un copil necunoscut care a ajuns în viața mea din greșeală. Nu știu cine este acest copil și ce va deveni. Dar știu că este un copil prins într-o lume necunoscută, fără părinți ai lui care să aibă grijă de el”.

Așa că, din când în când, persoanele cu autism au fost portretizate ca fiind mai puțin umane. Iar astăzi sunt portretizate câteodată ca fiind mai mult decât umane sau diferite de alți oameni. Toate aceste viziuni se apropie periculos de ideea că persoanele cu autism nu sunt oameni. Când le refuzăm umanitatea, riscăm să le refuzăm dreptul de a învăța.

  1. Copiii cu autism merită să facă terapia ABA pentru că îi va ajuta pe părinții lor să devină cei mai buni părinți pe care îi pot avea

Toți părinții își doresc ca micuții lor să își atingă potențialul maxim. A fi părintele unui copil cu autism este aproape la fel ca a fi părintele unui copil fără autism, însă tot ceea ce știi despre asta trebuie dus ușor la extrem.

„Encarta World English Dictionary” definește sporturile extreme ca fiind „sporturi considerate mai periculoase și mai pline de suspans decât sporturile normale și care implică des acrobații și trucuri”. Acest lucru se aplică și creșterii unui copil cu autism.

Toți părinții trebuie să știe când să renunțe să mai dea copilului lapte și să îi introducă alimentele solide, însă cei mai mulți părinți nu au nevoie de un analist comportamental și de un program pentru a-i învăța pe copii să mestece și să înghită bucățile de pui, așa cum au nevoie părinții copiilor cu autism.

Toți părinții își ajută copii să învețe să vorbească, însă mulți nu trebuie să îi învețe explicit și separat cum să spună litera „m” și literele „ah” împreună pentru a reuși să pronunțe cuvântul „mama” pentru prima oară.

Mulți părinți se tem pentru calitatea educației pe care o primesc copiii, însă puțini trebuie să înceapă cursuri ABA pentru a le oferi copiilor un loc în care să poată învăța.

A fi părintele unui copil cu autism este o versiune extremă de parentig. Toți părinții știu că vor lăsa un impact asupra vieților copiilor, însă puțini au potențialul să aibă impactul pe care îl au părinții copiilor cu autism.

  1. Copiii cu autism merită să facă terapia ABA pentru ca îi va ajuta să doarmă noaptea și să meargă la toaletă

Somnul în timpul nopții (sau petrecerea nopții în pat) este una dintre abilitățile pe care părinții trebuie să le învețe alături de copii, împreună cu mersul la toaletă. Chiar și atunci când ai acces la cea mai bună intervenție comportamentală care există, anumite sarcini au nevoie de o implicare profundă din partea părinților. Iar cel mai ușor se poate face acest lucru colectând date.

Colectarea datelor nu este dificilă și nu este doar pentru profesioniști. Toți părinții vor să vadă când copiii lor învață iar cei mai mulți pot verifica oricând carnețele cu note. Însă în cazul copiilor cu autism, părinții nu mai pot aștepta carnețele, trebuie să-și facă propriile evaluări și măsurători.

De exemplu, pentru mersul la toaletă poți face tabele care urmăresc fiecare urinare, fiecare scaun, fiecare accident și fiecare inițiere spontană a copilului. Toate aceste date contează pentru a-l direcționa pe copil spre cât mai multe inițiative spontane și pentru a-l îndepărta de un program fix de mers la toaletă. Datele colectate îți pot spune care sunt perioadele în care sunt cele mai multe accidente, iar acestea pot fi prevenite. Datele pot arăta când copilul devine independent, când începe să doarmă noaptea și când începe să meargă singur la toaletă.

  1. Copiii cu autism merită să facă terapia ABA pentru că este cea mai bună apărare împotriva tiraniei așteptărilor scăzute

Există o mulțime de povești despre așteptări scăzute în cazul copiilor cu autism în școli. Multe persoane cu autism nu au acces la intervenții de calitate. Așteptările joase sunt greșite atunci când școala se bazează pe ele, însă devin tragice atunci când chiar părinții încep să creadă că cei din jur trebuie să accepte problemele de comportament și lipsa abilităților în cazul copiilor, indiferent de locul unde se află.

Acceptarea unei persoane nu înseamnă acceptarea ideii că persoana respectivă nu poate să învețe.

  1. Copiii cu autism merită să facă terapia ABA pentru că îi poate învăța cum să își facă prieteni

Pentru copiii cu autism care au abilități bune de limbaj, intervenția comportamentală poate fi folosită pentru a-i ajuta să învețe abilitățile sociale necesare pentru a interacționa cu cei din jur. Este important ca micuții cu autism să fie sprijiniți în toate demersurile.

  1. Copiii cu autism merită să facă terapia ABA pentru că îi ajută pe părinți și pe profesori să înțeleagă mai bine care sunt punctele lor forte și preferințele

Pentru mulți copii cu autism, o mare parte din procesul de învățare este reprezentată de modul în care pot fi motivați. Părinții și profesorii devin observatori ai intereselor și preferințelor copiilor. Atunci când observi un lucru pe care copilul tău îl place, poți capitaliza această preferință și o poți folosi pentru a-l motiva.

„Readers Digest” avea o rubrică ce demonstra acest lucru foarte bine, arătând că același tip de comportament poate fi descris diferit în funcție de relația pe care persoana respective o are cu propriul comportament.

De exemplu, ai putea observa că persoanele au tendința să spună:

„Sunt de încredere. Ești naivă. El e credul.

Sunt sensibil. Ești încordat. Ea este nevrotică.

Sunt îngrijorat. Tu ești curios. El este gălăgios”

Aceste cuvinte funcționează și în cazul persoanelor cu autism iar perspectiva contează în felul în care vezi comportamentul. De exemplu:

„Sunt concentrat. Ești obsedat. El este perseverent.

Sau

Îmi place ca lucrurile să fie previzibile. Ești blocat în lumea ta. El este inflexibil și rigid”.

  1. Copiii cu autism merită să facă terapia ABA pentru că părinții pot învăța cum să răspundă pe moment

Copiii cu autism au foarte multe de învățat, așa că este esențial ca părinții să devină fluenți în bazele intervenției comportamentale pentru a putea aplica tehnicile și principiile acasă. Cu cât copilul face mai des o greșeală, cu atât îi va rămâne întipărită mai mult în memorie. Gândește-te la un cuvânt pe care îl scrii greșit. Cu cât vei scrie cuvântul greșit mai des, cu atât vei deveni mai obișnuit să îl folosești în această formă.

La fel este și în cazul copiilor cu autism. Cu cât fac mai des o greșeală, cu atât sunt mai multe șanse să o repete. De aceea, este important ca părinții să știe să răspundă pe moment pentru a-i captiva pe copii și pentru a-i preveni să repete greșeala.

Indiferent de câte ore pe săptămână de terapie ABA face un copil, pentru a fi ajutat cel mai bine, părinții trebuie să muncească la fel de mult acasă. Timpul înseamnă putere iar persoanele care petrec cel mai mult cu copii au o influență uriașă asupra lor. Iar aceste persoane sunt chiar părinții.

  1. Copiii cu autism merită să facă terapia ABA pentru că, într-o zi, părinții lor vor muri

Niciunui părinte nu îi place să se gândească la așa ceva, însă părinții copiilor cu autism trebuie să ia și acest lucru în considerare. Trebuie să se asigure că i-au învățat pe copii abilitățile de care au nevoie pentru a fi cât mai independenți posibil ca adulți și cât mai conectați cu familiile și comunitățile din care fac parte. Părinții trebuie să îi învețe să își păstreze locurile de muncă, să facă voluntriat și să își construiască relații.

  1. Copiii cu autism merită să facă terapia ABA pentru că îi pregătește să fie proprii avocați excepționali

Fiecare copil merită șansa să le arate celor din jur ceea ce poate să facă. Fiecare copil merită să învețe tot ce poate să învețe. Și fiecare copil merită o intervenție comportamentală pentru a reuși să se descurce.

Părinților copiilor cu autism le este greu să creadă că aceștia își vor putea susține singuri cauza. Însă acest lucru nu este întotdeauna adevărat

Părinții trebuie să modeleze și să consolideze aproximările succesive ale comportamentului țintă de-a lungul anilor pentru a atinge obiectivul final.

Sursa: www.ncbi.nlm.nih.gov